Vi bygger nytt och ska gemensamt med grannen bygga mur på tomtgränsen.
Har några frågor jag skulle vilja ha svar på innan man kör på.

1: Krävs det alltid bygglov (vi förutsätter att muren ska bli minst 1 meter hög) oavsett kommun och skickar alla in bygglov...? Tar det lika lång tid som ett vanligt bygglov och kostar det lika mycket?

2: Om man nu har tänkt höja upp trädgården lite grann (huset är precis satt på plats) ska man inte göra det INNAN man börjar gräva ut för muren?

3: Har någon en prisuppskattning för vad materialet går lös på? Säg en meter/och 120 hög så jag får ett hum. Vi kommer putsa muren alltså förutsätter jag att det är vanliga betongblock vi sätter.

4: Om man skulle låta ett företag göra en mur, vad skulle det kosta då?

Hoppas ni har svar på mina frågor, bilder på hur en mur kan utformas tas tacksamt emot.
Vi är överrens om att vi nog vill ha den mer än bara rak så att säga. Tanken är att ha takpannor liggande mot varandra. På vår sida., vår husputsfärg samt våra takpannor och vice versa för grannen.
 
Blir det en fristående mur så går det bra att mura upp den. ska den hålla emot massor eller dylikt så är det bättre att gjuta en mur. När det gäller tillstånd och regler så prata med komunen, reglerna och handläggningen varierar. Har ni förresten koll så att det inte går några kablar/ledningar/rör under den tomtgräns där ni tänker mura?
 
Mur kräver bygglov. Skall man samtidigt göra markhöjning över 50 cm krävs bygglov även för detta. Man kan söka dessa bygglov gemensamt.
 
Det är en fristående mur dvs den ska inte agera stödmur på något vis.
Markhöjningen vill jag inte kalla det i den bemärkelsen, utan bara uppfyllnad. Marken runt omkring huset är ju betydligt lägre, tänk er en byggarbetsplats. Det ska anläggas trädgård och utrymmet för det finns utan bygglov.

Men prisuppskattning då?
 
räknde en hel del på murar förut och räkande även på lecamur med puts. Hur jag än gjorde var det svårt att komma under 800 kr per kvadratmeter mur. Vissa blocksystem kostar ändå mer.

Lägg sedan till underarbetet och materialet som muren ska stå på.

/fredrik
 
Ca 2000:-/kvm inkl sula och armering har jag precis betalat. Då ingick inte grävningen och heller inget ytskikt förutom ovanpå. Blocken är obehandlade (kommer att döljas av tät häck så småningom).

Tillägg: Priset gällde entreprenörens jobb och markhöjning dvs den nya markytan ligger längs murens krön.
 
Håller precis på med en gjuten mur i trädgården här. Då min mur ska ta upp en hel del jordmassor så gjuter jag den som upp och nedvända T. Kommer sedan att klä den med panel på insidan.

Höjden varierar från 40 cm upp till 1.10. Ca 23 löpmeter. Grov uppskattning 16 m2 fri yta. bottenplattan på varje element är 70 cm bred/djup. godstjockleken är 10 cm. Elementen grävs ned så att bottenplattan gjuts 20 cm ned. Detta ger således 10 cm för matjord på insidan så att gräset kan växa intill muren.

Beräknad förbrukning:
grus och sand: 1400:-
cement ca 45X35=1575 (lite osäker på antalet säck som kommer att gå åt)
formmatrial och armering: 2300
distanser till armeringen 250
summa ca 5500 kr

Trädelen kommer att hamna på ca 2000-2500 kr. Blir 22X95 tryckvirke och 28X60 som skruvreglar. (28X60 klyver jag ur en 28X120)

Sen har jag köpt verktg för 800:-. En rejäl bultsax för att klippa armeringen och en biltema borrhamare för att borra fast fästen för träet. Verktygen kommer jag ju naturligtvis att ha kvar men eftersom jag köpte dem för detta projekt så räknar jag in dem här
 
  • Gilla
Bjerre
  • Laddar…
Tack för prisuppgifterna! Mycket användbart. Grannen är lite sugen på att sätta hög mur ända upp mot 150-180 men det känns som att det kommer kosta en hel del...
 
så här ser min mur ut, men ingen stödmur för jordmassor. Tycker det skulle vara bättre att gjuta upp i den höjden där jorden hamnar, men ser kanske inte så trevligt ut på andra sidan. Tänk på att jordmassorna fuktar ner det mesta, så med tiden ser det även tråkigt ut på yttersidan. Ett annat alternativ kan vara prefab stöd i betong, som går att få i olika höjder.
Bild031.jpg
 
Lånar tråden med en näraliggande fråga:

Jag har sett murar som är gjorda av stenkross med c:a 10 cm stora stenar som hålls ihop av ståltrådsnät. Det ser alltså ganska rått ut. Murarna jag har sett har varit typ 70 höga och 70 breda. Vet någon något om dessa murar, vem som gör de och vad de kan kosta?
 
De kallas för gabioner och är som du säger helt enkelt ståltrådsburar som man kan fylla med i stort sett vad man vill; jord, stenkross i olika fraktioner, kullersten, m.m.

Jag har idag just grävt och lagt grunden för en sådan gabion som kommer att bli en fristående mur och fungera som rumsdelare vid en altan. Vad jag tycker är mycket roligt med dessa är att de är enkla och snabba att få på plats och att de är så varierbara. Tillverkaren räknar med 1,5 timme/m3 totalt för färdig mur, men då är inte grundläggning medräknad.

Det finns många tillverkare och grunden är ju densamma för de flesta men med lite olika detaljlösningar.

Den mur jag kommer att bygga är 2,5 m lång, 1 m hög (20 cm nergrävd) och 50 cm bred. De kan levereras i längd/bredd/höjd med 0,5 meter intervall.

Priset blev för mig:
Gabion: 1700.- (2,5x1x0,5m)
Fyllnad 2 ton kross 100-300: 600.-
Grund samkross ca 1 ton: 200.-
=1000kr/m2
(har inte räknat med frakt av sten och grus, det är ju en fast kostnad och påverkar kvadratmeterpriset olika beroende på hur lång muren blir)

Monotec Gabioner - bg Byggros ab

"Gabionmannen" Kalle :p
 
Tack för svaret!

Vad för grundläggning behöver en sådan gabionmur? Kan man inte anlägga den direkt på marken?
 
Gabioner är inte lika känsliga för jordrörelser som t.ex. gjutna murar eftersom de kan röra på sig. Men det är fortfarande väldigt stora laster på jorden och vill man att den fortfarande ska stå rakt efter ett år så bör man ge den en ordentlig grund.

Rekommendationerna jag har läst är att gabionen ska ha 10% av sin höjd under mark + 300 mm packat bärlager och grunden ska sträcka sig 20 cm utanför själva gabionen på alla sidor. Men de kräver inte frostfritt djup.

Sen är det ju en avvägning om t.ex. en 50cm hög fristående gabion kräver 300mm bärlager? Jag skulle inte gett den det.

/Kalle
 
Inte jag heller om underlaget är hyffsat. Fuskar kraftigt med underjobbet till min mur men då har jag stenhård pinmo som underlag och iom att jag gjuter T-element så har de ju rejäla fötter att stå på från början
 
Kan muren säcka så mycket då? För det är väl det som händer antar jag, att muren sjunker lite olika och börjar kanske luta än hit och än dit. Märks det så mycket på en gabionmur, jag menar den ser ju rätt ruffig ut som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.