Dvs, tvärtemot denna tråd. :crysmile:

Det lyser grönt i stationen för mig, även om jag drar ut ena gränsslingan och stoppar in guidekabeln där istället, vilket skall vara en indikation på att guidekabeln fungerar.

En annan indikation är om man använder mobiltelefonen till att köra ett guidekabel test, dvs man ställer ut gräsklipparen slumpmässigt och sedan ser om den följer guidekabeln hela vägen hem och det gör den.

Alltså, flera indikationer på att guidekabeln fungerar och jag känner inte till fler test.

MEN:

När det börjar spöregna och jag på mobilen knappar att roboten skall åka hem så verkar det som att den slutar klippa (hör ej längre klippljud) men den irrar runt i en ca 5 minuter innan den börjar hitta hem, och kör under den tiden över guidekabeln flera gånger.

Det finns även en sida med statistik i appen över hur lång tid som ägnas till att klippa vs söka och trots att vi har haft den i någon månad nu så står det fortfarande -.-% på allt i den skärmen.

Är det så för alla?

Detta är en 405x, förra årets modell. Är faktiskt lite förvånad över hur ointelligent roboten är. Ser inga bevis på att den GPS stödda navigeringen fungerar heller.
 
I appen, under Installation/Hitta laddstationen, vad har du för tid satt där på guidekabeln? Låter som att den är på fem minuter istället för noll.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I appen, under Installation/Hitta laddstationen, vad har du för tid satt där på guidekabeln? Låter som att den är på fem minuter istället för noll.
Hoppsan! Ja den där inställningen var nog kvar sedan jag höll på att experimentera med att försöka få den att följa guiden UT i X antal minuter och sedan glömde jag bort den!

Tack, har nollat den nu och så får vi se vad som sker nästa gång det regnar (när kommer robotarna som känner av regn, undrar jag...).

(Men osäker på vad för scenario där det hjälper att Automower ignorerar guidekabel överhuvudtaget på vägen hem? Varför finns den inställningen egentligen?)
 
Jag förstår inte heller vad det ska vara bra för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.