Följetongen fortsätter med en granne vars lägenhet är färdig som har anlitat en entreprenör för ombyggnation av kök. Men eftersom vår stambytesentreprenör inte har avsutat hela stambytet gäller fortfarande samma regler och de har nu beslutat att stoppa hela produktionen tills vidare. De har enligt dem "stoppat entreprenaden tills arbetsmiljöfrågan är utredd och löst". Jag trodde att så länge stambytesentreprenören var färdig i lägenheten så är allt grönt för att utföra en renovering med personer som ej är skrivna på lägenheten. men så verkar alltså inte vara fallet.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Inget konstigt. Noterade det i början av tråden att det var en arbetsmiljöfråga och nu gäller det då vad som är arbetsplatsen, troligtvis hela fastigheten som omfattas.
 
Claes Sörmland
Är företag inom stambytessvängen så här stela? Eller handlar det om att försöka lura till sig mer pengar av BRFen på något sätt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är företag inom stambytessvängen så här stela? Eller handlar det om att försöka lura till sig mer pengar av BRFen på något sätt?
Eller så seriösa att de följer lagstiftning.
Är nog mera så att många företag tummar på regelverket.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Eller så seriösa att de följer lagstiftning.
Är nog mera så att många företag tummar på regelverket.
Vilken är lagstiftningen och regelverket som ger detta utfall?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilken är lagstiftningen och regelverket som ger detta utfall?
Arbetsmiljölagen hur den reglerar vem som ansvarar för arbetsplatsen där arbeten utförs, oftast skrivs det in avtalet att huvudentreprenören/företaget ansvarar för det. Annars riskera brf kunna hamna i sitsen som ansvarig.
Beskrivs i början av tråden.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Arbetsmiljölagen hur den reglerar vem som ansvarar för arbetsplatsen där arbeten utförs, oftast skrivs det in avtalet att huvudentreprenören/företaget ansvarar för det. Annars riskera brf kunna hamna i sitsen som ansvarig.
Beskrivs i början av tråden.
Det är första gången arbetsmiljölagen nämns i denna tråd. Då får vi gräva i lagen. Att man tar ansvar för arbetsmiljön behöver väl inte innebära att annan verksamhet inte får fortgå där. På min arbetsplats låter vi t ex entreprenörer utföra arbete i byggnaderna trots att min arbetsgivare har har arbetsmiljöansvar. Så jag förstår inte problemet.
 
Här är en del
"Byggarbetsmiljösamordnarna, Bas-P och Bas-U, har en viktig uppgift eftersom de ska se till att olika arbeten samordnas så att det inte uppstår risker på grund av att flera byggnads- och anläggningsarbeten utförs samtidigt eller efter varandra. De ska också se till så att projektörer och entreprenörer arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker i övrigt."
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är första gången arbetsmiljölagen nämns i denna tråd. Då får vi gräva i lagen. Att man tar ansvar för arbetsmiljön behöver väl inte innebära att annan verksamhet inte får fortgå där. På min arbetsplats låter vi t ex entreprenörer utföra arbete i byggnaderna trots att min arbetsgivare har har arbetsmiljöansvar. Så jag förstår inte problemet.
Både #2 och #6 är relaterade inlägg som utgår från arbetsmiljöansvar och som regleras av Arbetsmiljölagen. Och vem som är byggherre, som i detta fallet en byggarbetsplats.

Helt rätt flera arbeten kan pågå samtidigt men det ska finnas en som har ansvaret om det pågår på samma plats, gäller både den arbetet utförs till och andra företag som utför arbeten på samma plats.
 
Redigerat:
Sedan kanske jag har fel, då jag inte haft att göra med entreprenör, brf, lägenhetsinnehavare och andra företag samtidigt på en plats.
Har utbildning i BAS P/U men inte haft rollen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Sedan kanske jag har fel, då jag inte haft att göra med entreprenör, brf, lägenhetsinnehavare och andra företag samtidigt på en plats.
Har utbildning i BAS P/U men inte haft rollen.
Helt klart måste det vara en jäkla juridisk röra eftersom BRFens firmatecknare inte kan avtala bort bostadrättslagen som ger bostadrättshavarna viss skyldigheter och rättigheter. Enklare juridiskt om man helt evakuerar de boende för då kan ju hela lägenheten stängas av för arbete. Men kanske inte enklare för medlemmarna i föreningen.
 
Du kan tänka dig in och utvändigt, trapphus, etc, i en fastighet vid stambyten om många lägenhetsägare samtidigt tycker att nu beställer vi renovering av kök, badrum, etc.
Olika företag på samma plats, vatten/el ska brytas, etc. Vem koordinerar detta och tar ansvaret.
Men brukar man inte ordna temporärt boende, kanske trapphusvis om det fungerar med t.ex. mobila hem utanför, men det går ju inte alltid.
Så visst är det komplext och lägenhetsinnehavare har kanske inte förståelse för detta. Däremot ska brf tillsammans informera skriftligt gällande förutsättningar, vilket kanske gjorts men hamnat i runda arkivet.;)
 
A AndersS skrev:
I ts fall fick inte släkt/vänner hjälpa till att utföra köksrenovering under pågående stambyte.
Kan någon förklara för mig hur någon (föreningen/stambytarföretaget) kan förhindra att TS med hjälp av släkt/vänner renoverar sitt kök.

Vilka "lagparagrafer" ger någon rätt att förhindra det? Hur kan de praktiskt stoppa det? Vad gör TS sig "skyldig" till om han ignorerar "förbudet"? Hur kan ett avtal mellan föreningen och stambytarföretaget inskränka den rätt (skyldighet) som en bostadsrättshavare normalt har?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan någon förklara för mig hur någon (föreningen/stambytarföretaget) kan förhindra att TS med hjälp av släkt/vänner renoverar sitt kök.

Vilka "lagparagrafer" ger någon rätt att förhindra det? Hur kan de praktiskt stoppa det? Vad gör TS sig "skyldig" till om han ignorerar "förbudet"? Hur kan ett avtal mellan föreningen och stambytarföretaget inskränka den rätt (skyldighet) som en bostadsrättshavare normalt har?
Lagrummet är väl i grund och botten 7 kap 13 § bostadrättslagen:

Skärmdump av lagtext från bostadrättslagen, 7 kap 13 §, om rätt till tillträde i lägenhet för arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna rätt att komma in i lägenheten för att utföra arbete kan väl sen hävdas utsträckas till att bostadrättsinnehavaren inte får hindra arbetet. T ex blockera det utrymme i lägenheten där arbetet ska utföras. Hovrätten tolkar rätten att komma in i lägenheten brett:

https://lagen.nu/dom/rh/2010:76

Men om den också skulle avse hänsyn till att föreningens företrädare i form av entreprenörföretaget inte önskar att andra människor ska utföra arbete alls i lägenheten måste vara knepigt. Får t ex bostadrättshavaren då ens städa i sin lägenhet när företaget byter stammar? Eller laga mat? Eller spika upp en tavla på väggen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Denna rätt att komma in i lägenheten för att utföra arbete kan väl sen hävdas utsträckas till att bostadrättsinnehavaren inte får hindra arbetet.
Absolut. Visst extrabesvär på grund av bostadsrättshavarens normala aktiviteter i lägenheten får nog entreprenören acceptera men naturligtvis får inte bostadrättshavaren hindra att arbetet utförs. Hela grunden för tillträde är ju att "utföra arbete" så det känns helt uppenbart.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men om den också skulle avse hänsyn till att föreningens företrädare i form av entreprenörföretaget inte önskar att andra människor ska utföra arbete alls i lägenheten måste vara knepigt.
Ja precis. Jag har väldigt svårt att se detta. Att hänvisa till entreprenörsavtal mellan föreningen och entreprenören ser jag inte som relevant då dessa i sig inte kan påverka en bostadrättshavares rättigheter. Därav min fråga om "Vilka "lagparagrafer" ger någon rätt att förhindra det?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.