Hej,

Undrar om asbestsanering i en bostadsrätt, har föreningen rätt när hela saneringskostnaden ska falla på ägaren? Om denne saknade tidigare kännedom om asbestförekomsten. Och om någon har några råd och tips kring detta fallet, vad man kan göra för att underlätta för sig och sånt som man kanske inte tänkt på?

Mvh
 
C
Vad är det som föranleder saneringen och vad är det som skall saneras?
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
F Firi skrev:
Hej,

Undrar om asbestsanering i en bostadsrätt, har föreningen rätt när hela saneringskostnaden ska falla på ägaren? Om denne saknade tidigare kännedom om asbestförekomsten. Och om någon har några råd och tips kring detta fallet, vad man kan göra för att underlätta för sig och sånt som man kanske inte tänkt på?

Mvh
Samma fråga som ovan, det beror nog på var det finns asbest. Underhållsansvaret är reglerat i föreningens stadgar och delat mellan föreningen och innehavaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det som föranleder saneringen och vad är det som skall saneras?
Har ännu inte kommit längre än att det ska tas prov för asbest. Då jag planerade att riva och installera nytt golv pga en stor "grop" under parketten och andra ojämnheter samt. Golvet verkar inte ha tecken på vattenskador, men den utgör ett problem.
 
Stadgarna brukar lista exakt vilka delar av bostaden som innehavaren har underhållsansvar för. Ytskikt är i stort sett alltid med där.
 
  • Gilla
Firi och 1 till
  • Laddar…
C
F Firi skrev:
Har ännu inte kommit längre än att det ska tas prov för asbest.
Vad jag menar är att om du själv har tagit initiativ till någon åtgärd är det normalt du själv som också måste stå för eventuella sidokonsekvenser av åtgärden.
Och omvänt för åtgärder som föreningen tar initiativ till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F Firi skrev:
Har ännu inte kommit längre än att det ska tas prov för asbest. Då jag planerade att riva och installera nytt golv pga en stor "grop" under parketten och andra ojämnheter samt. Golvet verkar inte ha tecken på vattenskador, men den utgör ett problem.
Utveckla gärna var ni tror att det är asbest och varför. Om det är golv/undergolv är det ert ansvar, om det är bjälklaget föreningens ansvar. (Noterar att du redan fått två liknande svar)
 
Är det limmad plastmatta under parketten?
Har tidigare ägare lagt in parketten eller är det originalparkett?
 
F Firi skrev:
Har ännu inte kommit längre än att det ska tas prov för asbest. Då jag planerade att riva och installera nytt golv pga en stor "grop" under parketten och andra ojämnheter samt. Golvet verkar inte ha tecken på vattenskador, men den utgör ett problem.
nu måste väl ändå Asbestnojan gått på tok för långt. Under parketten ligger det torr sand som med åren har flyttat på sig av allt vankande fram och tillbaka på golvet. Nu har du fått en en grop som följd av detta, men det lär inte finnas asbest i sanden under parkettgolvet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
nu måste väl ändå Asbestnojan gått på tok för långt...men det lär inte finnas asbest i sanden under parkettgolvet.
Nej, men i sanden lär det finnas kvarts, vilket vid hantering ger upphov till kvartsdamm. Kvarts-nojan har inte fått ens bråkdelen av den uppmärksamhet den förtjänar!
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
K klimt skrev:
Utveckla gärna var ni tror att det är asbest och varför. Om det är golv/undergolv är det ert ansvar, om det är bjälklaget föreningens ansvar. (Noterar att du redan fått två liknande svar)
Det finns risk för det under främst plastgolv angränsande till parketten och badrum, som kommer att stambytas inom nära framtid. Tänkt mig att byte av parkettgolvet intill plastgolv kan medföra ev asbestrisker, om det nu inte kan finnas under parketten t.om. Då det inte finns info om parketten är original eller ej.

Varför jag misstänker risk för asbest, är för att föreningen informerade mig om detta. Då de verkar ha tidigare funnit asbest under plastgolv samt badrum i grannbostäderna.
 
BirgitS
F Firi skrev:
Tänkt mig att byte av parkettgolvet intill plastgolv kan medföra ev asbestrisker,
Bara om man börjar förstöra plastgolvet, vilket man inte brukar göra. Men plastmatta inkl. dess lim och parkettgolvet är vad du är ansvarig för. Dessutom är det ju du som vill riva upp golvet.

När det gäller stambyte i badrum är det normalt föreningen som vill riva bort befintligt kakel, klinker resp. matta och tar in en firma för det vilket medför att det ingår i firmans ansvar.
 
  • Gilla
Firi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.