BirgitS
En cistern som man bygger in i en låda utanpå en vägg brukar kräva att lådan är 20 cm tjock. Det blir ett extra lager kakel bakom cisternen och så djupet på själva cisternen. Så kolla noga upp vad det blir med den cistern du valt så att du vet hur tjock vägg som behövs.

4 4väggarochtak skrev:
Fönstret är dessvärre 60cm från golv så det kommer inte funka att ha toan framför.
Går ju med en golvstående toalett.
 
BirgitS
4 4väggarochtak skrev:
En annan fråga, vi kommer ha delar av väggarna halvt "kaklade" (troligtvis marmor i 30x60). Där kanske de nedre 120cm är kaklade (duschen helkaklad till tak) men ovan är det målat. Behöver jag se till så hantverkaren då tar in en person med MVK-certifiering, eller räcker det med BKR? I alla badrum målas ju taket ändå och för det krävs väl inte MVK-certifiering?
Det finns inga särskilda branschregler för tak eftersom vatten inte rinner uppåt.

Det ska nog vara en MVK-utbildad målare för att det ska gå att skriva ett våtrumsintyg.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Ytterligare fråga: Baddkaret kommer nu hamna rakt under takfönsterna längs med den låga väggen. Vi vill ha en avställningshylla ca 10cm djup för schampoflaskor etc som är inkaklad från golvet. Det innebär attatt badkaret kommer lite längre ut. Men även att utrymmet innanför hyllan skule kunna användas till att dölja fördelare i och även ev. inbyggnadsblandare. Vad blir enklast/bäst tror ni, att ha tätskiktet på väggen innanför hyllan, vilket borde innebära att vanlig typ vatettefördelare kan användas utanför tätskiktet och även inbyggnadsblandare utan vattentät box, för att då ha en vanlig liten inspektionslucka. Stämmer det? Alternativt att montera tätskiktet över hyllan, men det skulle innebära vattentät box för inbyggnadsblandare samt vattentätt fördelarskåp.

Alternativt att ha fördelarna under tvättstället men vi kommer inte ha en kommod så det blir inte det snyggaste.

Vad hade ni gjort?
 
Nu är vi igång! Men vi har ett dilemma med kanter, som ni ser är det som en L-form, det blir därför en utåtstående kant. Hur löser man det snyggast? Vi har små kakelplattor på 5x25 som ska vara stående och har valt en fog i samma färg där dogen ska vara så tunn som möjligt.

Hantverkaren tycker lister, men de kommer väl synas jättemycket eftersom de inte finns i samma färg, de blir också ganska tjocka så de syns ännu mer. Eller bör vi snedkapa, blir det bra eller flisar det sig och tar bara massa extra tid? Eller ska man bara sätta en över den andra och ta lite fog för att dölja sidan på den överliggande plattan? Vi har samma problem med utåtstående kanter i fönsternisch, både nere/uppe och sidorna.

finns det någon kakelexpert här? Kanske @Paul-Staffanstorp eller någon annan som har förslag? Hos oss går estetiken före (nästan) ”allt”.
 
  • Hand håller två stående kakelplattor i L-form mot ljus träyta, söker lösning för utåtstående kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelplatta i L-format hörn placerad på träyta för att illustrera dilemma med utåtstående kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gera, men det tar lite tid.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gera, men det tar lite tid.
ok, du tror inte det flisar sig?
 
4 4väggarochtak skrev:
ok, du tror inte det flisar sig?
Jag drog kanterna på några kapade kakelplattor med en billig diamantslipsten från Lidl. Det tog bort små urslag från kapningen och kanten blev knivskarp.

/Höghus
 
4 4väggarochtak skrev:
ok, du tror inte det flisar sig?
Jag har precis gjort det och visst flisar det sig. Men lägger man kakelplattan på rätt sida (vilken det nu var) och tar det försiktigt så blir det bra. Avsluta med att ta en platt fil och slipa försiktigt så blir det bra.

Jag använde förresten biltemas våtkap för kakel/klinker och en ny Bosch diamantskiva från Jula eftersom jag hade kört slut på den som följde med Biltemas, den fungerade bra också.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Ska kolla med hantverkaren hur många timmar extra de behöver för det isf. Ett lodrätt hörne på väggen går säkert rätt snabbt eftersom den väggen bara är ca 1m hög. Men det blir en himla massa runt fönstret, Fönstret (och badrummet) är 160cm brett (150 högt) samt att under fönstret vid golvet blir en inbyggnadslåda för ett ventilationsrör som passerar längs med väggen. Alla plattor står ju uppåt, så på den väggen blir det många. I princip såhär tror jag:

Ett lodrätt hörne på annan vägg 1m hög: 100/25=4 x 2 plattor som ska snedkapas = 8st
Ventilationsröret: 160/5 = 32st i rad lodrätt, x 2 (för två mot varandra) = 64st.
Nedre fönsternisch: 64st, övre fönsternisch 64st, fönstersidor: 150/25=6st x2 x2st sidor = 152st
Totalt: 224st.

Det blir kanske lite mastigt? Vad kan det vara, 1 extra dag?
 
4 4väggarochtak skrev:
Ska kolla med hantverkaren hur många timmar extra de behöver för det isf. Ett lodrätt hörne på väggen går säkert rätt snabbt eftersom den väggen bara är ca 1m hög. Men det blir en himla massa runt fönstret, Fönstret (och badrummet) är 160cm brett (150 högt) samt att under fönstret vid golvet blir en inbyggnadslåda för ett ventilationsrör som passerar längs med väggen. Alla plattor står ju uppåt, så på den väggen blir det många. I princip såhär tror jag:

Ett lodrätt hörne på annan vägg 1m hög: 100/25=4 x 2 plattor som ska snedkapas = 8st
Ventilationsröret: 160/5 = 32st i rad lodrätt, x 2 (för två mot varandra) = 64st.
Nedre fönsternisch: 64st, övre fönsternisch 64st, fönstersidor: 150/25=6st x2 x2st sidor = 152st
Totalt: 224st.

Det blir kanske lite mastigt? Vad kan det vara, 1 extra dag?
Svårt att säga. Beror på hur lättkapad platta det är. Din platta tycker jag ser relativ svår ut iom att den är så smal. Tjockleken däremot verkar ok vilket borde göra att färre går av i processen. Är det samma mått som kapas så går det relativt fort att göra likadana snitt när man väl ställt in måttet i kapen. Man får räkna med att det blir extra spill av plattor också.
 
Ok, ja det är ganska tjocka, men samtdiigt är det en viss struktur i dem så de är inte helt platta om det spelar roll att få snygga snitt?
 
Var precis och kollade i en affär på lister. Det blir väldigt smala L-lister i en färg som matchar kaklet och fogen. problem solved.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.