Är i starten av att bygga om vår nuvarande carport till ett uterum och blir inte helt säker på exakt vad som gäller angående brandskyddsregler.

Jag läser från boverket följande:
"Mellan komplementbyggnad och småhus och mellan komplementbyggnader är det dock tillräckligt att den ena (valfri) av de motstående ytterväggarna följer kraven i tabell 5:611."

Enligt situationsplanen nedan, innebär det att det räcker att jag brandskyddar väggen som är markerad med röda streck? Som jag förstår det kan jag välja vilken vägg och det är den enda jag kan välja då då den blåmarkerade linjen ska vara skjutdörrar i glas.

Övriga detaljer med bygget är i stort sett godkända av kommunen och det återstår brandskyddsbeskrivning. Några tankar om detta, eller om jag helt missuppfattat?

Situationsplan med en markerad vägg i rött som angiven för brandskydd vid ombyggnad till uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pittersenn skrev:
Är i starten av att bygga om vår nuvarande carport till ett uterum och blir inte helt säker på exakt vad som gäller angående brandskyddsregler.

Jag läser från boverket följande:
"Mellan komplementbyggnad och småhus och mellan komplementbyggnader är det dock tillräckligt att den ena (valfri) av de motstående ytterväggarna följer kraven i tabell 5:611."

Enligt situationsplanen nedan, innebär det att det räcker att jag brandskyddar väggen som är markerad med röda streck? Som jag förstår det kan jag välja vilken vägg och det är den enda jag kan välja då då den blåmarkerade linjen ska vara skjutdörrar i glas.

Övriga detaljer med bygget är i stort sett godkända av kommunen och det återstår brandskyddsbeskrivning. Några tankar om detta, eller om jag helt missuppfattat?

[bild]
du har missuppfattat, antingen ska väggarna i huset vara brandklassade eller uterummet. Tyvärr du behöver köpa brandklassad glas till uterummet och då får de inte vara öppningsbara så att min rekommendation är att försöka antingen anlita en brandkonsult som kan göra en beräkning på strålningen eller om du brandklassar väggarna i huset (inkl fönster och dörrar som berörs) det är därför inte personen utan erfarenhet ska ta fram brandskyddsbeskrivning för då blir det denna typen av fel.
 
  • Gilla
Jonasbrandt
  • Laddar…
Köpa brandklassade glas till uterummet är fullkomligt uteslutet. Jag hade inte tänkt ta fram någon brandskyddsbeskrivning själv för info. Jag försöker förstå om detta är görbart utan att det spårar ur fullständigt kostnadsmässigt. Jag ville få ett hum om vad som krävs, sen kan jag tycka att reglerna är lite väl hårda i vissa fall.

Men vad menas då egentligen med detta ""Mellan komplementbyggnad och småhus och mellan komplementbyggnader är det dock tillräckligt att den ena (valfri) av de motstående ytterväggarna följer kraven i tabell 5:611." Som en vanlig okunnig verkar ju det nästan som att en av väggarna mot bostadshuset följer reglerna men inte nödvändigt för övriga.

Ska ta upp det med brandkonsult så får vi försöka reda ut hur fasen vi ska lösa det.
 
Redigerat:
Du måste ta hänsyn till både röd och blå vägg och dess avstånd till huset. För att ge ett korrekt svar så behöver man veta hur väggen på huset är konstruerad och om det finns fönster i närheten av uterummet. Sen kikar man i tabellen. Inom 2 m måste man ha minst EI30, 2-4 m EI30 samt max 1kvm oklassat fönster osv. Grottade ner mig en hel del i detta när jag själv byggde komplementbyggnad nära en stor (oklassad) garageport för några år sedan. Det jag insåg då var att det är svårt att inte uppfylla EI30 med en normal isolerad yttervägg. Men som sagt, man måste ha fakta om väggkonstruktion, fönsterplacering osv för att ta det från gissning till fakta.
 
S Smargel skrev:
Du måste ta hänsyn till både röd och blå vägg och dess avstånd till huset. För att ge ett korrekt svar så behöver man veta hur väggen på huset är konstruerad och om det finns fönster i närheten av uterummet. Sen kikar man i tabellen. Inom 2 m måste man ha minst EI30, 2-4 m EI30 samt max 1kvm oklassat fönster osv. Grottade ner mig en hel del i detta när jag själv byggde komplementbyggnad nära en stor (oklassad) garageport för några år sedan. Det jag insåg då var att det är svårt att inte uppfylla EI30 med en normal isolerad yttervägg. Men som sagt, man måste ha fakta om väggkonstruktion, fönsterplacering osv för att ta det från gissning till fakta.
Ja, det gick nog lite fort i skallen nu men fått numret till en brandkonsult i bekantskapskretsen. Gjorde även en ny ritning och mätte, kan nog banne mej räcka med att byta ut vår ytterdörr till brandklassad. Den behöver ändå bytas ut inom några år, fönster arean klarar jag mig på håret precis.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
För info så slutade det med 3 olika beräkningar av brandingenjör och en salt nota, men det innebär också att inga dörrar eller fönster behöver bytas så det gick nog jämnt ut där. Kan behålla originalritningen på uterummet med skjutdörrar i glas, husets fasad samt vinkeln mellan byggnaderna var det som blev spridningsspärren.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.