Hej,

Jag misslyckas totalt med att gjuta en betongakiva till ett utekök. Hela skivan ser ut som en prästost
Betongskiva med ojämn yta på ett träutekök, som liknas vid en prästost, efter gjutningsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är första gången jag ger mig på något liknande och jag har inte jobbat med betong innan. På 25kg säckarna med finbetong stod det att innehållet skulle blandas med 2.6-3l vatten, 2.6 kändes väldigt torrt så jag körde med 3l. Jag tyckte jag knackade mycket på formen vartefter jag hällde i betongen. Men ändå blev det ost av allt

Vad gjorde jag för fel?

Går det på något sätt att rädda?
 
  • Bild på en ojämn, bubblig yta på en nygjuten betongskiva som liknar prästost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka på formen ska du göra NÄR betongen ligger i formen, inte innan.
Det ska vibreras/knackas rätt mycket för att bli av med alla luftbubblor.
 
S Skogsmusen skrev:
Knacka på formen ska du göra NÄR betongen ligger i formen, inte innan.
Det ska vibreras/knackas rätt mycket för att bli av med alla luftbubblor.
Haha ja Jo jag hängde med på att det skulle knackas efter att betongen var på platts i formen. Jag knackade efter varje säck (4st totalt) men rätt stor chans att jag knackade alldeles för lite då.
 
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
M McSoftly skrev:
Haha ja Jo jag hängde med på att det skulle knackas efter att betongen var på platts i formen. Jag knackade efter varje säck (4st totalt) men rätt stor chans att jag knackade alldeles för lite då.
Jag använde en vibrostav, kostar några tior att hyra på en hyrfirma eller en ordentlig påse kanelsnäckor.
 
S Skogsmusen skrev:
Jag använde en vibrostav, kostar några tior att hyra på en hyrfirma eller en ordentlig påse kanelsnäckor.
Jag har läst nu i efterhand att slagborr och vagnsbult ska funka bra det med..

Hittade en tråd som tipsade om att man skulle kunna blanda cement löst och smeta på. Torka av med vår trasa som om.man fogar typ. Får ge det en chans kanske.
https://www.byggahus.se/forum/threads/taeta-lufthal-i-betong.410085/#post-4131618
 
Annars Ardex A46 som är gjort för utomhusbruk, blanda, spackla på och putsa av. Kommer ju bli en annan färg men det kan kanske bli snyggt det med?
 
nino nino skrev:
Annars Ardex A46 som är gjort för utomhusbruk, blanda, spackla på och putsa av. Kommer ju bli en annan färg men det kan kanske bli snyggt det med?
Det kan det nog absolut bli. Dock kostar det ju 20ggr mer än en säck cement.. Så, om det funkar med cement så kör jag nog hellre det.
 
M McSoftly skrev:
Det kan det nog absolut bli. Dock kostar det ju 20ggr mer än en säck cement.. Så, om det funkar med cement så kör jag nog hellre det.
Ja det är ju inte hållbart att köpa en hel säck, du behöver ju kanske 1kg
Jag skulle ringa nån plattsättarfirma och fråga om det finns nån öppnad säck du får köpa från.
Fix skulle säkert gå det med
Cement tror jag kommer sitta för dåligt
 
  • Gilla
McSoftly
  • Laddar…
Eller fixa ytan med microcement? Maila Festfloor i Polen och fråga vad dom tror?

Med reservation för att jag är lite insnöad på microcement så är fördelen att ytan och finishen i princip kan skräddarsys helt efter smak & tycke.
 
Misslyckades med min första skiva ganska hårt (även fast jag hade vibb)

Tog kemisk metall och spacklade i för att sedan slipa av med bosch composit slippapper

Närbild av en betongskiva med ojämn yta och lappad med kemisk metall, slipad med slippapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: idag använder jag alltid flytmedel till liknande projekt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vet inte om vibro är så bra heller för jag använde det och inga bubblor blev det men blev ju lite märken nere på plywood o det syntes ju sen på skivan Ska göra en ny i sommar utan vibro så får se hur det blir.
 
Maalox
B Bästerortarn skrev:
Eller fixa ytan med microcement?
Exakt min tanke - borde bli kanon!
 
Ett lager cement och vatten och sen slipa så bör det se helt okej ut. Att fylla med en annan färg kan ge en intressant kontrast men då får du räkna skivan som experiment eller bara vända på den och testa metoden på undersidan först.
 
N
I min skiva är där även hål efter luftbubblor. Det är nog svårt att undvika. Expanderbetong kanske hade fungerat bättre. Jag gjorde som det står på Finjas hemsida. Det blev bra.

”Repor, sprickor och mindre luftblåsor i betongen lagas genom att jämna till skadan med sandpapper och fylla med samma betong som bänkskivan är gjuten i. Använd gärna en tesil så att finmaterialet kan urskiljas och användas för ändamålet. Dutta ner finmaterialet med hjälp av en fuktig svamp. Upprepa ytbehandlingen så att även det lagade området får ett nytt skyddande lager.”
 
M McSoftly skrev:
Hej,

Jag misslyckas totalt med att gjuta en betongakiva till ett utekök. Hela skivan ser ut som en prästost
[bild]
Det är första gången jag ger mig på något liknande och jag har inte jobbat med betong innan. På 25kg säckarna med finbetong stod det att innehållet skulle blandas med 2.6-3l vatten, 2.6 kändes väldigt torrt så jag körde med 3l. Jag tyckte jag knackade mycket på formen vartefter jag hällde i betongen. Men ändå blev det ost av allt

Vad gjorde jag för fel?

Går det på något sätt att rädda?
Du använde fel sorts betong. Du ska ha betong av sorten expander betong, minst. Allra bäst är bemix. Det går inte att undvika luftblåsor med vanlig betong mix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.