Skulle sätta upp en gardingstång hos en släkting igår och det gick rejält åt pipan. Borrade med en 8 mm borr så långt det gick utan att stöta på något som helst fast material. Mig veterligen skall det vara en tegelvägg men inte kom det något rött damm inte. Nu är frågan, vad i hela friden skall jag använda för att kunna fästa hållarna till gardingstången? Pluggen jag satt in igår, snurrar bara och jag funderar på någon slags expanderliknande plugg. Trycka in PL400?

Några förslag?
 
Det finns stora plugg med rejäla vingar på för just lättbetong och porösa väggar.
 
Tack för svaret! Ska kolla i den lokala byggmarknaden efter dessa.
 
Borra ett stort hål och proppa det med Husfix. När det härdat drar du i en vanlig plugg, eller tryck i den med en gång medan fixet är mjukt.
 
Tack för svaren och förslagen. Tydligen är det någon slags byggsätt som de använde på 40talet i detta hus. Områdeskontoret föreslog extremt långa skruvar med en bra plugg på "toppen". Detta är inköpt men inte ditsatt än.
 
Jag hade liknande problem i en lägenhet från 40-talet. Löstes så här:
Om det för pluggen var rekommenderat en 8mm borr så använde jag en 7,5mm borr. Sen tryckte jag dit pluggen med våld. Iom att hålet var mindre än rek. för pluggen så kunde pluggen sitta kvar och expandera pga friktionen från det mindre hålet som pluggen tvingades in i.
 
Jag har kört med vanlig metalexpander i sådna här lägen. borrat hålet så att jag har fått det lite koniskt med öpppningen som minsta bit och sen in med en expander och expandera den. Sen sitter det
 
Kapar denna tråd genom att visa bild på min vägg som även är porös. Väggen till höger på bilden är spacklad och målad idag. Men som ni ser består den av en masonitskiva med en massa lös röd sten bakom.

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De som bodde där innan borrade upp en planka och sedan gardinstång på denna. Min fråga är om jag måste göra samma sak eller om en metallexpander klarar jobbet? (Gardiner byts ut och ibland är de något tyngre...)
 
S
ser ut som det vore sorts mineralskiva och ingen masonit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.