Här är en bättre bild som visar skadan på fiberslangen. Ska jag gå och köpa en trisslott? :)
 
  • Närbild på en skadad orange fiberslang i jord med en synlig spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ju inget bra ut.............Svårt att förklara bort om det senare blir problem.
 
S Virre93 skrev:
Ja, då hade man ju haft stenkoll (förhoppningsvis). :) Nu är detta gjort innan vår tid i huset
Ett råd till andra som läser tråden och också en fråga att ställa för de som köper hus. Men självklart inget tvång;):cool:
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja det ser ju inget bra ut.............Svårt att förklara bort om det senare blir problem.
Finns ingen anledning att förklara bort det. Är ju ingen annans fel än mitt. Men är det möjligt att byta ut en del av fiberslangen? Jag antar det? Men känns onödigt att hålla på eftersom fibern uppenbarligen har klarat sig
 
Fibern är nog inte skadad och är det en blåsfiber/mikrokabel med förstärkt hölje så är risken liten.
Snurra bara eltejp kring skadan.
Däremot kan den vara svår att byta fiber, men inte krångligare att man då tar en grop och lagar ducten. Ta en bild och rita in var skadan är och avstånd från husvägg.
 
Det vore ju fint att göra någon sorts förband som tål lite draglast också, utöver eltejp för att få det tätt.
 
A AndersS skrev:
Fibern är nog inte skadad och är det en blåsfiber/mikrokabel med förstärkt hölje så är risken liten.
Snurra bara eltejp kring skadan.
Däremot kan den vara svår att byta fiber, men inte krångligare att man då tar en grop och lagar ducten. Ta en bild och rita in var skadan är och avstånd från husvägg.
Du ser på den här bilden hur fibern ser ut som går i slangen.
 
  • Fiberkabel synlig i genomskärning av en vit slang fäst vid en tegelvägg på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Virre93 skrev:
Du ser på den här bilden hur fibern ser ut som går i slangen.
Så ja, det är ett förstärkt hölje runt själva glasfibern. Så visst ska det mycket till att nåt ska hända med själva fibern i framtiden.
 
Man brukar kunna räta ut veck på PEM-rör genom att värma på stället.
 
Tack för alla tips och idéer, kommer köra på eltejp närmast skadan och sedan möjligtvis något mer över det, vi får se. Det är, som ni säger, extremt liten risk att nåt händer med själva glasfibern i framtiden utan det är väl framförallt om det ska blåsas om men då vet jag ju var problemet kan vara någonstans eftersom jag nu kommer vara duktig och märka ut skadan. :)
 
useless useless skrev:
Man brukar kunna räta ut veck på PEM-rör genom att värma på stället.
Ja visserligen men jag känner också att det skulle kunna förvärra skadan. Fibern är som sagt intakt så kan tycka att det är onödigt att lägga fler påfrestningar på slangen. Men tack för tipset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.