Jag har problem med kondens på toalettstolens vattenbehållare i en sommarstuga som jag äger.
På området finns en gemensam va anläggning för hela området som består av 50- talet sommarstugor. Vårt vatten kommer från en djupborrad brunn och jag är den som ligger närmast pumpstationen, mitt vatten är då så kallt att det bildas kondens på min toalettstol som rinner ned på golvet i toalettutrymmet. Finns det något sätt att isolera toalettstolen för att slippa kondensen?
 
Ifö har en toalettstol som har dubbla väggar, i syfte att förhindra kondens. Om du inte vill byta stol vet jag inte hur du ska göra för att bli av med kondensen, mer än att isolera utvändigt. Men det blir ju inte så snyggt..
 
Kan inte låta bli att sända brorsan en tanke. När han jobbade i Tyskland bodde han i en lägenhet där de hade dummat sig med vattenledningarna. VV cirkulerade runt så att det alltid fanns varmt vatten i stamledningen. KV stamledning låg tydligen väldigt nära VV ledningen vilket gjorde att även KV värmdes upp i stammen och då han bodde i takvåning var det ofta många liter att spola fram innan KV kom.
Kan ju säga det att toastolen inte hade problem med kondens och det var riktigt varm och gosig att sätta sig där ;)
 
Om badrummet är tillräckligt torrt och varmt borde väl kondensen på toan torka?
Och annars, gör det verkligen något om toan är lite blöt? Är det något som blir förstört?
 
Prova att isolera invändigt med tex mtrl från liggunderlägg.
Det ska klistras med vattenfast lim naturligtvis.
Om det blir springor kan man fylla i dessa med fogskum, men spruta sparsamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.