Hej!

Med spaden i högsta hugg råkade jag skada fiberslangen på tomten vid ett ställe, klantigt ja, men de hade dragit fibern på ett dumt ställe kan jag tycka.

Men nu till frågan, bör man åtgärda fiberslangen så den blir hel? Det blev endast ett "jack" i den, spaden gick aldrig igenom som tur var.. så fibern är, tack och lov, intakt. Skickar med två bilder, ena bilden visar jacket (vet dock inte hur bra man ser det på bilden där) och andra bilden visar mer hur fiberslangen ser ut som fibern går i. Jag resonerar själv som så att det borde vara skitsamma så länge man inte behöver blåsa om fibern för jag antar att det kan bli problem om fiberslangen är tilltryckt på ett ställe. Vad säger ni? Vill egentligen bara ha lite tankar och åsikter kring vad man kan och bör göra eller inte göra. :) Tack på förhand
 
  • Skada på fiberslang nära vit kabelförvaringsbox och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fiberslang i en grävd ränna i jorden med omgivande gräs och jord, jack synligt på slangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om skadan inte är genomgående eller har mosat slangen helt så skulle jag inte göra nåt speciellt. Gör du nåt såhar du ju bevisat att du skadat den i princip. Om det nu skulle bli problem längre fram alltså.
 
S Stefan1972 skrev:
om skadan inte är genomgående eller har mosat slangen helt så skulle jag inte göra nåt speciellt. Gör du nåt såhar du ju bevisat att du skadat den i princip. Om det nu skulle bli problem längre fram alltså.
Väldigt svårt och säga hur pass mycket "utrymme" som finns kvar i slangen för fibern, i värsta fall kanske fiberkabeln ligger fastklämd vid det stället där jag högg ner med spaden i slangen, vet dock inte hur mycket det kan påverka, ska det blåsas om så kommer det ju förmodligen inte gå.
 
Torka av och dra lite eltejp runt för att säkra att inget vatten kan komma in.
 
S Virre93 skrev:
Väldigt svårt och säga hur pass mycket "utrymme" som finns kvar i slangen för fibern, i värsta fall kanske fiberkabeln ligger fastklämd vid det stället där jag högg ner med spaden i slangen, vet dock inte hur mycket det kan påverka, ska det blåsas om så kommer det ju förmodligen inte gå.
Om den blivit tillplattad endast lite så ta en tång/polygrip och pressa lätt så går det oftast tillbaka tillräckligt för att kunna dra ur och även blåsa ny fiber om det behövs. Men var försiktig så den inte buktar ännu mera inåt beroende av hur skadan ser ut.
 
Känns som att de missade att lägga över en så där grön remsa som säger att det ligger en fiber under här. Eller gjorde du som jag o tänkte att det var något skräp från när man planterat ett träd och grävde vidare? :rofl:
 
T TypRätt skrev:
Känns som att de missade att lägga över en så där grön remsa som säger att det ligger en fiber under här. Eller gjorde du som jag o tänkte att det var något skräp från när man planterat ett träd och grävde vidare? :rofl:
Fanns en ståltråd, förstod inte riktigt varför den var där men sen förstod jag ju ganska snabbt att det var för att märka ut att "här går en kabel".. :) Alltid lär man sig något
 
A AndersS skrev:
Om den blivit tillplattad endast lite så ta en tång/polygrip och pressa lätt så går det oftast tillbaka tillräckligt för att kunna dra ur och även blåsa ny fiber om det behövs. Men var försiktig så den inte buktar ännu mera inåt beroende av hur skadan ser ut.
Japp, får försöka med det! Tack
 
S Virre93 skrev:
Fanns en ståltråd, förstod inte riktigt varför den var där men sen förstod jag ju ganska snabbt att det var för att märka ut att "här går en kabel".. :) Alltid lär man sig något
Tråden är för att kunna signalsätta och göra utsättning av fiber, är intgjuten i märkbandet.
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tråden är för att kunna signalsätta och göra utsättning av fiber, är intgjuten i märkbandet.
Det hade jag så klart ingen aning om, men nu glömmer jag det inte. :)
 
S Virre93 skrev:
Fanns en ståltråd, förstod inte riktigt varför den var där men sen förstod jag ju ganska snabbt att det var för att märka ut att "här går en kabel".. :) Alltid lär man sig något
Jag körde med en hacka just då och som tur var gick den under fibern och det var inte så hårt packat så jag drog upp några cm fiber ur marken men höljet och fibern klarade sig. Ståltråden eller söktråden som den kallas såg jag först när såg att fiberslangen kom fram, denna används för att hitta fibern om man tex ska gräva i närheten så kan vara en god ide att tvinna ihop den igen så det funkar. Överkurs antar jag är att trä en krympslang över ena änden tvinna och värma eller löda ihop ändarna, jag nöjde mig med att tvinna dem lite löst och hoppas på att den aldrig behövs.
 
Fast vanligtvis är det så att man alltid begär kabelutsättning vid alla former av grävarbete......Det kan bespara en en massa krångel och utgifter. Säg att du verkligen hade skadat fibern. Ny fiber och slang om de tycker det inkl grävning och allt kan ju bli dyrt.......Har man gjort en kabelutsättning så finns ju iallafall möjligheten till ersättningsbefrielse eller via försäkringsbolag.
 
Har fibern lagts när man själv bor i huset, gör en enkel ritning på en bild man tar på platsen. Är så enkelt att man gör det i mobilen.
 
A AndersS skrev:
Har fibern lagts när man själv bor i huset, gör en enkel ritning på en bild man tar på platsen. Är så enkelt att man gör det i mobilen.
Ja, då hade man ju haft stenkoll (förhoppningsvis). :) Nu är detta gjort innan vår tid i huset
 
Möjligen kunde man göra en liten karta som markerar platsen för ”incidenten” och riktningen för fibern. Sparas i huspärmen. Kan vara bra att ha om det skulle bli problem i framtiden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.