Jag önskar lite synpunkter på imkanalen till köksrenoveringen. Köksfläkten sitter i hällen som är placerad i en köksö som är fri. I köksön finns det även vatten med tillhörande avlopp som ligger lite ivägen för optimala vägen för imkanalen. Jag "kan" inte dra kanalen rakt ut eller bakåt(till vänster om man står framför) för där är det en uteplats, många fönster och träfasad.

På bilden har jag försökt rita ut hur jag tänkt att imkanalen ska gå
Ifrån hällen hade jag tänkt använda dessa kopplingar i ordning.
---- ovan golv i häll skåp----
* Platt 90 böj
* Rektangulär 89x222
* Adapter till 150mm cirkulärt
---- under golv----
* 150-160 nippel
* 2st 45 böj 160mm
* 160mm spiro ca 200
* 2st 45 böj 160mm
* Adapter till rektangulärt 89x222
----- över golv bakom sockel vid stora diskho ----
* Rektangulär 89x222 under köksskåp
* avluftsgaller utanpå tegelfasad.

Adaptrarna mellan cirkulärt-rektangulära kanaler tänkte jag ha vid golvgenomföring.
Räcker det med 1 inspektionslucka på spiroröret? Borde jag använda brandspjäll även att det är tegelfasad?
Har jag missat något? Kan det göras bättre?
Att kanalerna är 89 tjocka och skåpen är bara 80 över marken är ett annat lite mindre problem
 
  • 3D-modell av köksrenovering som visar planerad dragning av imkanal från häll i köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har någon synpunkt?
 
U
Kolfilter och utsläpp i sockeln är inget alternativ?

Frånluft från spisfläkt skall också ur brandskyddssynpunkt isoleras EI15 när den passerar genom, vägg/tak/golv och i efterföljande utrymmen. Hur tjockt är bjälklaget?
Skall du dra ut den genom fasad krävs även brandspjäll
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Kolfilter och utsläpp i sockeln är inget alternativ?

Frånluft från spisfläkt skall också ur brandskyddssynpunkt isoleras EI30 när den passerar genom, vägg/tak/golv och i efterföljande utrymmen. Hur tjockt är bjälklaget?
Skall du dra ut den genom fasad krävs även brandspjäll
Känns onödigt att köra på kolfilter när jag ändå ska ta upp golvet/plattan för avloppet.

Golvet är idag spån+cellplast men kommer gjuta in röret i skåran som blir. Väggen ut är väl ~20cm
 
U
pokasd pokasd skrev:
Känns onödigt att köra på kolfilter när jag ändå ska ta upp golvet/plattan för avloppet.

Golvet är idag spån+cellplast men kommer gjuta in röret i skåran som blir. Väggen ut är väl ~20cm
Se bara till att det uppfyller EI15 så är det lugnt.
Men det blir ganska mycket att spåra upp i golvet.
160mm rör + 30mm mineralull runt om uppfyller kravet. Oklart vad 30mm mineralull motsvarar om man gjuter men skulle misstänka att det är liknande tjocklek betong. Alltså 220mm brett och djupt schack. Samma storlek på hål blir det ju på genomgången i fasaden med lämplig isolering runt om.
Brandspjäll eller brandspjällshuv skall du alltid ha om du har utblåset i fasaden, oavsett hur tjock den är.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Se bara till att det uppfyller EI15 så är det lugnt.
Men det blir ganska mycket att spåra upp i golvet.
160mm rör + 30mm mineralull runt om uppfyller kravet. Oklart vad 30mm mineralull motsvarar om man gjuter men skulle misstänka att det är liknande tjocklek betong. Alltså 220mm brett och djupt schack. Samma storlek på hål blir det ju på genomgången i fasaden med lämplig isolering runt om.
Brandspjäll eller brandspjällshuv skall du alltid ha om du har utblåset i fasaden, oavsett hur tjock den är.
Jo jag är beredd på att det kommer vara ett slitsamt jobb hehe. Jag hittade någon information om att brandspjäll bara behövdes mot träfasad, men jag kommer sätta dit sån ändå. Tack så mycket för hjälpen!
 
Hej! Hur gjorde ni till slut? Jag står inför samma beslut. Har du rektangulärt rör (228x98) från fläkt/häll ner under golvet, som sedan övergår till runt rör (genom typ denna adapter?) till fasaden?
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Väntar sedan fem-sex veckor på svar från kommunen angående bygganmälan för imkanalen… men tanken är att använda en sån adapter du länka till en vanlig cirkulär spirorör på 160mm ingjuten under/i betongplattan
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
Spännande, hur ser själva gallret ut ni sätter på fasaden?

jag var inte ens medveten om att jag behövde bygganmäla detta
 
MVJK MVJK skrev:
Spännande, hur ser själva gallret ut ni sätter på fasaden?

jag var inte ens medveten om att jag behövde bygganmäla detta
Inte säkert att du gör det, men jag skulle rekomendera att kolla med din kommun utifall.
I mitt fall så tyckte de att det var en "väsentlig ändring på ventilation", så har behövt skicka in lite ritningar, kontrollplan och tecknisk beskrivning.

Jag ska tillägga att jag har gått ifrån att gå upp under köksskåpet och tillbaka till rektangulärt rör, och bara ha ett spirorör igenom plattan och sen ut genom fasaden efter lite diskussion med en sotare. På fasaden är det sedan tänkt att sätta något sånt här https://www.luftbutiken.se/175-yttervaggshuvar.
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.