Hej, måste rådfråga lite här. Har sökt bygglov i Eslövs kommun för att bygga till en vinkel på mitt hus, 60kvm tillbyggnad, 87kvm befintligt.
Problemet är att huset ligger ca 1m från tomtgräns, och tilltänkt tillbyggnad följer ju samma väggliv så att säga, så där blir ju också 1m. Grannen har inga invändningar och har lämnat sitt medgivande.
Men idag ringde kommunen mig, och säger att det verkar svårt att bevilja, eftersom detaljplanen är från 61, och då gäller tydligen byggnadsstadgan på 4,5m.

Är där någon som varit med om något liknande och kan ge mig lite mer kött på benen? Han på kommunen lovade att återkomma imorgon.
 
  • Ritning som visar planerad tillbyggnad intill befintligt hus med mått och avstånd till tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Det blir tyvärr svårt i detta fall. Det rör sig om planstridigt utgångsläge och sökta åtgärden leder till en ännu större avvikelse. Ändring av detaljplanen för området eller attefallstillbyggnad är två andra spår att utforska.
 
Egentligen står där ingenting alls i detaljplanen om avstånd. Men det blir kanske samma utgångsläge ändå?
 
B Bläcktudan skrev:
Egentligen står där ingenting alls i detaljplanen om avstånd. Men det blir kanske samma utgångsläge ändå?
Ja, det är då en avvikelse från detaljplan.

Det är tänkbart att det kan gå att få igenom som "mindre avvikelse".

Kolla lite med handläggaren hur man ser på det. Att få igenom en mindre avvikelse innebär lite dyrare process (kommunen måste gå ut med ett formellt grannehörande till alla grannar). Ibland kan det bara vara det som menas med "svårt att få igenom".
 
Det ska jag definitivt kolla med han, för min del spelar det ingen roll eftersom tidsfristen har löpt ut sen länge, så lovet blir ändå gratis för min del!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.