Schablonmässigt brukar man säga att varmvattnet för en familj drar runt 5 000 kWh per år.
 
useless useless skrev:
Schablonmässigt brukar man säga att varmvattnet för en familj drar runt 5 000 kWh per år.
Det är väl schablonen för hushållselen?

På två vuxna drar vi ca 1500 kWh varmvatten om året, men visst kan säkert en dusch- och badglad familj på 4 pers pressa upp det till 5000 kWh/år.

Om FTXen bara är fläktar så drar den inte så mkt.

Avfuktaren är kanske ansluten med en vanlig stickpropp? Då finns det billiga elmätare att köpa som man sätter i eluttaget.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är väl schablonen för hushållselen?

På två vuxna drar vi ca 1500 kWh varmvatten om året, men visst kan säkert en dusch- och badglad familj på 4 pers pressa upp det till 5000 kWh/år.

Om FTXen bara är fläktar så drar den inte så mkt.

Avfuktaren är kanske ansluten med en vanlig stickpropp? Då finns det billiga elmätare att köpa som man sätter i eluttaget.
Avfuktaren är med stickpropp. Kör en mätning nu på den, men behöver nog mäta över minst en månad för att kunna dra några slutsatser. Tror avfuktaren är en stor energislukare. Förra ägarna hade inte lagt in byggplast i bergrummet och har själv inte hunnit än, vilket nog gör att avfuktaren går på högvarv och slukar.
Oavsett behöver jag täta bergrummet och lägga in plast.

Kan dock konstatera att uppvärmningen landar på 9300 kwh - ish på året. Så att byta till vattenburet känns inte motiverat. Möjligtvis slänga på solpaneler. Men först utreda orsaken till hög förbrukning som någon lärd person skrev högre upp...

Får återkomma med uppdatering. Tack för alla tipsen än så länge.
 
Förmodligen behöver du mäta ett år för att få bra siffror.

Mäter själv på några ställen. Visserligen ingen avfuktare men misstänker att även den påverkas en hel del av årets olika klimat. Kan konstatera att efter första månaden när även jag snabbt ville estimera så en liten diff x 12 månader ger en rätt stor diff på årsbasis...
 
Fairlane
Jag tror varken ser ventilerade golvet eller avfuktaren är storkonsumenter..
Har du kollat FTC så den inte värmer med extravärmare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.