M Miramithe skrev:
Vad menar ni med "byggel"? Det är ju samma el som om man sätter upp en riktig central. Det som kostar när man bygger och det är kallt är att hålla det varmt.
Med byggel menas en tillfälligt inkopplad elcentral som kostar i inkoppling, hyra och högre taxa på elen än den vanliga anslutningen som kommer när huset är färdigt.
Man kan välja att slopa den och koppla in det riktiga skåpet direkt men det är inte alltid det går.
Går det inte så har man inte många alternativ om man vill ha ström i bygget.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Det var saftigt många kilowatt det kan ha blivit fel speciellt om det är en tillfällig mätare. Har ni tex värmepumpen igång eller är det bara värmefläktar och verktyg plus belysning? :thinking:
 
Det kan dra ännu mera när huset ska torkas med direktverkande el. Elpriset var relativt lågt 2019 men jag fick en räkning på över 20 000 för överföring plus el, ca 10 000 kWh för två månaders förbrukning. Jag hade klantat mig med anvisat avtal
Elräkning som visar hög kostnad för elförbrukning och elnät med en total summa över 20 000 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nadine1234 och 1 till
  • Laddar…
Inget att gråta över, det är en marginell kostnad i sammanhanget. Så fort stommen blivit rest och fönster samt ytterdörrar blivit monterade har väl byggaren kört igång värmefläktar samt avfuktare i våtutrymmena. Med korta byggtider är detta normalt förfarande. Du vill väl flytta in i huset enl. planerna.
 
  • Gilla
Nadine1234
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Grattis, vi hade som mest närmare 10000kWh när vi gjutit plattan i december, kostade över 20000kr för en månad.[/QUOT
Gjutning av platta vintertid....Eluppvärmning under plattans härdningstid? Betongtäckmattor och tjäle i marken.
Det är bökigare och dyrare att bygga vintertid men det är val man gör när man väljer termin för bygget.
 
N Nadine1234 skrev:
Hej!

jag och min sambo håller på att bygga nytt hus där vi får elräkning per månad. Första och andra månaden hamnade det hela på mellan 1000-2000kr och nu tredje månaden fick vi en räkning på 8000kr (?!?!) är detta rimligt? Känns helt sjukt med 8K för EN månads el?

någon som har erfarenheter av detta? Är detta rimligt?
Hej. Vi har också byggt nytt i Stockholmsområdet och i början är det ett lägre elpris på bygget eftersom inget görs på huset efter att det är stomrest. Sedan sätter byggarna fart och då ligger det på ca 6500kr per månad under Februari Mars och April hamnade vi på hälften dvs ca 3300kr eftersom det mesta började bli färdigt. Så det låter normalt tycker jag. Sedan kommer ju hyra för elskåp när allt är klart oxå. Lycka till. Hälsningar Solen
 
  • Gilla
Nadine1234
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Grattis, vi hade som mest närmare 10000kWh när vi gjutit plattan i december, kostade över 20000kr för en månad.
Tänkte skriva detsamma, då jag också byggde på vintern.

Min byggare använde dock nån makapär som de kopplade på golvvärmeslingorna, alltså direktverkande el.
Denna låda hade ett vred på ena sidan som reglerade temperaturen, som någon enligt uppgift kommit emot oavsiktligen och vridit upp fullt.... Så stod det i 2,5v medans bygget stod still under jul/nyår.
När byggarna kom tillbaks efter helgerna så var det 32grader i huset och -15 ute, med helt oisolerat tak.
 
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nadine1234 skrev:
Hej!

jag och min sambo håller på att bygga nytt hus där vi får elräkning per månad. Första och andra månaden hamnade det hela på mellan 1000-2000kr och nu tredje månaden fick vi en räkning på 8000kr (?!?!) är detta rimligt? Känns helt sjukt med 8K för EN månads el?

någon som har erfarenheter av detta? Är detta rimligt?
När vi byggde var det ovanligt mycket regn. Det tog nästan fyra månader för att torka ut till en kostnad av 36tkr.
 
  • Gilla
Nadine1234
  • Laddar…
N Nadine1234 skrev:
Hej!

jag och min sambo håller på att bygga nytt hus där vi får elräkning per månad. Första och andra månaden hamnade det hela på mellan 1000-2000kr och nu tredje månaden fick vi en räkning på 8000kr (?!?!) är detta rimligt? Känns helt sjukt med 8K för EN månads el?

någon som har erfarenheter av detta? Är detta rimligt?
På 70-talet jade jag byggström. Elskåpet stod löst på backen. Det var gamla mätare då, så man lutade skåpet c:a 30 grader. Vips då gick det åt bara hälften så mycket el! Vilka tider
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
Vår sista räkning var ~3000 kr. Vi har en 9 kW fläkt som värmer 152 kvm. Lättbetong.
 
N Nadine1234 skrev:
Hej!

jag och min sambo håller på att bygga nytt hus där vi får elräkning per månad. Första och andra månaden hamnade det hela på mellan 1000-2000kr och nu tredje månaden fick vi en räkning på 8000kr (?!?!) är detta rimligt? Känns helt sjukt med 8K för EN månads el?

någon som har erfarenheter av detta? Är detta rimligt?
Byggelen brukar ha minst 25A säkring och elen för en villa brukar vara ca. 25000 kWh / år. Kolla att de inte blåser ut värmen till kråkorna. Jag har sett byggen där dörrar står öppna och fläktarna blåser på för fullt.
 
Hej
1: - Ni har sannolikt inget avtal med någon leverantör, utan elen köps på ett löpande pris - det är dyrt!
2: - Troligen har byggarna kopplat in en eller flera 9kW byggfläktar för att torka ut. Dessa drar sålunda 9kW kontinuerligt - dygnet runt.
3: - Vinden är troligen inte isolerad ännu, så huset 'blöder' värmeenergi.

EN 9kW (typ El-björn) drar sålunda 9 x 24 = 216kWh/dygn x 30 dagar = 6480kWh/månad.
Med dagens elpriser är då helt plötsligt 8000:- faktiskt billigt...

Förhoppningsvis så isoleras vinden och en huvudsakliga värmekälla (värmepump) kan snart kopplas på.
 
  • Gilla
Nadine1234
  • Laddar…
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Hej
1: - Ni har sannolikt inget avtal med någon leverantör, utan elen köps på ett löpande pris - det är dyrt!
2: - Troligen har byggarna kopplat in en eller flera 9kW byggfläktar för att torka ut. Dessa drar sålunda 9kW kontinuerligt - dygnet runt.
3: - Vinden är troligen inte isolerad ännu, så huset 'blöder' värmeenergi.

EN 9kW (typ El-björn) drar sålunda 9 x 24 = 216kWh/dygn x 30 dagar = 6480kWh/månad.
Med dagens elpriser är då helt plötsligt 8000:- faktiskt billigt...

Förhoppningsvis så isoleras vinden och en huvudsakliga värmekälla (värmepump) kan snart kopplas på.
Inte riktigt så det funkar då fläktarna har termostater som slår av vid viss temp eller kanske inte går för fulla muggar. Om du skulle köra en 9kW fläkt 24h i sträck en hel månad skulle det nog bli riktigt hett om öronen :love:
 
Skumpe
ARJU ARJU skrev:
Känner du dig lite kränkt av elpriserna?
Jag är i alla fall absolut kränkt. Vilken annan känsla kan rimligen infinna sig i det här kaoset?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Inte riktigt så det funkar då fläktarna har termostater som slår av vid viss temp eller kanske inte går för fulla muggar. Om du skulle köra en 9kW fläkt 24h i sträck en hel månad skulle det nog bli riktigt hett om öronen :love:
Det är så man torkar ut ett stenhus men visst kanske inte 100% hela tiden. Vi hade nog 30 grader i huset i flera månader. Elektrikern svettades som en gris hos oss när vi byggde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.