Är i planeringsfasen av ett garage med boende ovanpå. Tanken är att dottern skall kunna bo ovanpå min mancave :D

problemet är att vi har en brant sluttande tomt. Parkering för en bil i röda rutan idag, brant ned nedanför huset och sen plant. Där är tanken att garaget skall ligga, några stödmurar och sen fylla på så det blir som ett suteränghus.

Men jag behöver en infart, antingen norr ut (uppåt i bilden, svarta strecket). Då blir det ut på en väl trafikerad 50 väg, annars svarta strecket österut. Då blir det över en bit av kommunens parkmark (outnyttjat hörn nedanför deras väggrusficka). Utfart mot en lite trafikerad 30 väg.

Är i Stockholm, stadsområde. Har pratat med kommunen en gång och kändes motigt… Så alla tips hur jag får till detta är välkomna! Vet inte ens hur man ansöker om tillstånd för utfart…

Satellitbild över sluttande tomt markerad för planerat garage med boende, befintlig parkeringsplats och potentiella infarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Larsa
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

Jag skulle nog säga att det är kört med ny utfart.

Spränga eller fylla ut vid befintliga utfarten är nog ett lättare alternativ.
Är tyvärr omöjligt att köra in på tomten från den sidan. Befintlig parkering har en 1,5m stödmur och sen sluttar det mer.. skulle gissa att tomten har en nivåskillnad på 15m på sträckan norr till söder. Många trappor….
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Skulle nog också säga att du har uppförsbacke här. Är kommunens mark allmän plats park i detaljplan är den utfarten planstridig. Har du kollat i planen om det finns utfartsförbud mot 50-vägen? Om det är en allmän väg som förvaltas av tex Trafikverket styrs väl möjligheten till utfart genom väglagen.
 
  • Gilla
Chang-Yoon
  • Laddar…
Jag får väl testa att ansöka med Demmpas länk
 
Kan man inte göra tvärtom, lägenheten i botten på ett suteränghus och parkeringen/garaget ovanpå? Då borde parkeringen vara i nivå med infarten
 
P Plutus skrev:
Kan man inte göra tvärtom, lägenheten i botten på ett suteränghus och parkeringen/garaget ovanpå? Då borde parkeringen vara i nivå med infarten
Ja det har du ju iof rätt i! Grannen har ett garage på stolpar.

får fundera lite, blir en mörk lgh då den isf kommer ligga mot norr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.