Någon här på forumet som håller på med Helium mining?
Är lite intresserad av att ”hoppa på tåget” Men är osäker på om det bara är en fluga…
 
  • Karta över Helium-nätverkets mining-noder med grön markering i en stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar helium nätverks hotspots fördelade över Skandinavien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Helium mining-enhet med antenn på en grå yta, relaterad till diskussion om kryptovalutamining.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har det gått, hoppade du på? Funderar själv på detta :)
 
Bra med Helium är att en ”miner” bara drar ca 5W isf några kilowatt samt gör lite nytta genom att bygga upp ett IoT-nätverk (Internet of Things) med LoRaWAN teknik.
Helium LoRaWAN kallas även LongFi. Tekniken har ju lång räckvidd, jämfört med Wi-Fi.

Helium är mer än bara en kryptovaluta.
Vad kommer detta LongFi nät att vara värt i framtiden?
Hur tilldelas man HNT valutan och på vilka grunder?

Vad är kryptovalutan Helium (HNT) för något och vad är speciellt med den?
https://www.enkelteknik.se/vad-ar-kryptovalutan-helium-hnt-for-nagot

5 Steps to Connect LoRaWAN Sensor to Helium with Datacake Templates,
https://www.seeedstudio.com/blog/2021/10/27/5-steps-to-add-a-lorawan-sensor-on-the-helium-console/
 
Jo, jobbar dagligen med LoRa så var mest nyfiken på om någon hade erfarenheter kring just Helium :), kanske just om @Härryda2015 hoppat på tåget?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag köpte en RAK Wireless, den har varit igång någon månad.
Men än så länge har det inte gett någon större utdelning.
6000kr kostade min miner (kanske bortkastade pengar…) :crysmile: och jag är inte jätte sugen på att lägga mer pengar på en bättre antenn just nu. Även om det ökar mina chanser till mer utdelning.
 
  • RAK Wireless miner med antenn placerad på ett fönsterbräde inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Är idén att en samling wifi-antenner skapar ett globalt "alternativt" trådlöst internet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, jobbar dagligen med LoRa så var mest nyfiken på om någon hade erfarenheter kring just Helium :), kanske just om @Härryda2015 hoppat på tåget?
Jag känner till att LoRaWAN tekniken finns, men blir nyfiken på om den faktiskt används? ;)
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är idén att en samling wifi-antenner skapar ett globalt "alternativt" trådlöst internet?
Nej, LoRa är ffa avsett för sensorer i internet of things och har lång räckvidd men (mycket) låg bandbredd.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag känner till att LoRaWAN tekniken finns, men blir nyfiken på om den faktiskt används? ;)
Ja, det används definitivt. Finns både kommersiella nät och privata. I Sverige är Netmore stora.

Fördelen är låg strömförbrukning vilket gör att sensorer klarar sig med inbyggt batteri, exempelvis vattenmätare klarar minst 10 år, troligen 15. Där den skickar 1-2 meddelanden per dygn med timvärden.

Fördelen är också att sensorer är ganska billiga.
 
  • Gilla
Najkire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.