Hej alla, jag har tagit reda på ett antal breda/tjocka gamla (1600-tal?) sju till tio cm tjocka golvplankor från en släktgård som ska rivas. Jag funderar nu på att göra ett rustikt avställningsbord för att ha bredvid grillen på altanen hemmavid.

Någon här som har något tips på hur jag ska ytbehandla plankorna på bästa sätt, dvs tänkte inte måla dom utan kanske olja in dom(?)

Tack på förhand!
/Rikard

PS Det är mycket sprickor i dom även om det inte syns så bra på bilden här…

Bred och tjock 1600-tals golvplanka står lutad mot en vägg bredvid en mjölkflaska på en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R rikard454 skrev:
Hej alla, jag har tagit reda på ett antal breda/tjocka gamla (1600-tal?) sju till tio cm tjocka golvplankor från en släktgård som ska rivas. Jag funderar nu på att göra ett rustikt avställningsbord för att ha bredvid grillen på altanen hemmavid.

Någon här som har något tips på hur jag ska ytbehandla plankorna på bästa sätt, dvs tänkte inte måla dom utan kanske olja in dom(?)

Tack på förhand!
/Rikard

PS Det är mycket sprickor i dom även om det inte syns så bra på bilden här…

[bild]
Vad är det för träslag...?
Om det tex är fura eller gran så behöver de säkert rötbehandlas för att kunna stå ute.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Vad är det för träslag...?
Om det tex är fura eller gran så behöver de säkert rötbehandlas för att kunna stå ute.
Det är med största sannolikhet gran eller furu (Norrbottensgård). Tack för tipset!

/Rikard
 
Om du vill färga in plankorna kan jag rekommendera Herdins Oljebets. Vi har använt den på våran solblekta utemöbel i hårdträ (inte teak men nåt liknande) med väldigt bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.