Nej, det måste den inte.
Väggen abonnerar ju inte fukt bara för att det finns en fuktspärr. En vägg med fuktspärr funkar exakt som en vägg utan fuktspärr om det är samma förhållanden på båda sidor om väggen. Om man har fuktspärr kan man få problem om det är kallare på den sida fuktspärren sitter på. Tex om man använder AC mycket. På varma ställen har man fuktspärren på utsidan i stället.

Men att ha samma temperatur ute och inne är inte värre än med en vägg utan fuktspärr.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Nej, det måste den inte.
Väggen abonnerar ju inte fukt bara för att det finns en fuktspärr. En vägg med fuktspärr funkar exakt som en vägg utan fuktspärr om det är samma förhållanden på båda sidor om väggen. Om man har fuktspärr kan man få problem om det är kallare på den sida fuktspärren sitter på. Tex om man använder AC mycket. På varma ställen har man fuktspärren på utsidan i stället.

Men att ha samma temperatur ute och inne är inte värre än med en vägg utan fuktspärr.
Fukt sätter sig i allt , möbler , väggar mm , Har man ett kallare område i en klimatzon brukar fukten dras dit , fukten har lättare att kondensera just där .
För att mota den fuktiga luften , varmare temp i denna zon .
Som du skriver , ibland kan ouppvärmda byggnader (utan a/c) vara kallare än det är på utsidan .
Upplevde just detta i mitt ouppvärmda garage (när det byggdes) + mycket högre luftfuktighet trots god ventilation , fick kondens på insidan av fönster .
 
När människor är i stugan (och skapar ånga) kommer den ju vara uppvärmd, och med bara 95mm isolering ska inte ångtrycket inifrån vara något problem.

Frågorna som jag förstår det blir ju:
1) Kan det p.g.a. väderomslag bli signifikant kallare inne än ute, och en mängd fukt därmed diffundera in i väggen utifrån, och antingen göra virket fuktigt eller kondensera?
2) Kan ventilationen under sådana omständigheter dra in varm luft som sedan kondenserar mot kalla ytor inomhus?

Och allt detta då på en nivå att det faktiskt blir skadligt för huset..
 
Ja, det kan i teorin hända vid väderomslag. Men det händer i så fall även om man inte har diffspärr.
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Ja, det kan i teorin hända vid väderomslag. Men det händer i så fall även om man inte har diffspärr.
Det förstår jag såklart.
En sista fråga. Finns det någon nackdel med att ha ångbroms istället för -spärr i detta bygge? Det skrivs ibland om att det inte är en bra kombination med mineralull.
 
Finns det någon fördel?
Som jag ser det är den dyrare och sämre.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon fördel?
Som jag ser det är den dyrare och sämre.
Prefab-tillverkaren tar inte extra för att bygga med ångbroms.
I teorin är väl fördelen att den ska minska risken för kondensation i väggen när det ör varmare ute än inne. Samt kanske tillåta träkonstruktionen att torka genom fuktvandring inåt när RF är lägre inne än ute?

på vilket sätt är den sämre?
 
Därför att det normalt sett råder det omvända förhållandet. Det leder således till en fuktigare vägg. Ångbromsen är så pass tät att det i många fall funkar. Men det betyder inte att det är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.