Hej!

Jag gör i ordning vår tomt som inte fått någon kärlek på måånga år. På baksidan av huset har vi ett 3 meter högt berg som sedan sluttar uppåt en bra bit, och vi har gräsmatta både bredvid huset i samma nivå som huset och en större gräsmatta på baksidan uppe på berget. Vill kunna köra samma robotgräsklippare (Automower 450X) över alla gräsytor, och har av det skälet arrangerat en del av sluttningen som primärt skall få vara gräsklipparens väg upp/ned. Den är dock i ganska kraftig lutning och jag bedömer att enda chansen att det skall fungera bra är om marken armeras på något vis så att klipparen "aldrig" slirar. Har gärna gräs där, men det är inte nödvändigt. Funderar på alltifrån hönsnät under gräs, gräsarmering för parkeringsytor, alternativt om det finns andra smarta lösningar?

Vi har även en annan slänt upp som tar lutningen på snedden, vilket förstås är ett mycket bättre alternativ. Det dumma med den slänten är att det är vår primära väg upp till baksidan, och där kommer jag att behöva kunna köra med bl a minigrävare under en bra tid framöver. Tanken är därför att den slänten skall vara mer som en grusväg (paddad 0-16). Vill eventuellt även lägga gatsten i den slänten i framtiden när jag inte längre behöver köra tunga maskiner lika ofta.

Ett annat alternativ är att tänka om, och grusa den branta slänten för att köra upp maskiner där, och så gräsmatta med ngn form av armering på den flackare slänten och låta det vara robotens transportväg - men det passar markant sämre bl a sett till var gräsmattan är på baksidan samt att den flackare slänten passar mycket bättre för att kunna rulla upp och ner saker dit vi vill ha dem eller för att gå med nygrillad mat från grillen till vår uteplats där nere (och går vi mycket där - vid blött underlag, så kommer det att bli ett sämre underlag för roboten att greppa i).

Förklaring till bilder: Slänten närmast berget är den flackare, den jordigare slänten till vänster sett nedifrån är den tänkta för roboten. Bilden med början till en uteplats är del av tomten där nere som roboten skall kunna ta sig till. Bilderna med (mest) kaosartad mark är uppifrån där den flackare slänten börjar.

Hur tycker ni att vi borde göra?
 
  • Bild på en slänt under anläggning med jord och stenar, tänkt som väg för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordig sluttning bredvid en grusad yta och stenmur med verktyg och byggmaterial på en tomt med träd och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av trädgårdsterrass i sluttning med stenmur, grässådd och grus, under landskapsförberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råig och kuperad trädgårdstomt med blandning av gräsytor och jord, omgiven av hus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordig slänt nära ett hus med berg och nybörjad gångväg, planerad för robotgräsklipparens väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte hela din plan, men det kanske beror mer på att jag är hungrig och seg än att det egentligen är svårt. Så jag kommer inte med någon specifik lösning för din tomt, men ett par saker jag lärt mig om automover och lutning.

Klipparen klarar rätt brant lutning, men bara om den inte behöver vända och backa just där. Vi har en slät och fin slänt som är klart brantare än ett annat ställe på tomten där det går en begränsningskabel mitt i lutningen. Slänten klarar sig bra, men där det är flackare och den vänder vid kabeln förstörs marken direkt. Eftersom jag satt på terränghjul så sliter den söner hönsnät och liknande utan att tveka när den bökar runt. I år blir det sista chansen och jag har köpt löjligt dyrt armeringskonstgräs som påstås hålla. Jag är tveksam.

Kan du få den att följa en kabel mellan ytorna kan de vara rätt branta, men är det mer att den ska studsa sig fram längs en lutande stig, kommer den ha sönder oarmerat gräs rätt snabbt. Den vet ju inte vad den åker på, så om du står ut med enbart konstgräs på stigen borde det gå, även om det känns trist.
 
Jag har beställt ”hybridgräs” från Jula och ska testa det i min slänt.
 
R
F Fred vom Jupiter skrev:
Jag har beställt ”hybridgräs” från Jula och ska testa det i min slänt.
Fick du testat? Kan man dela upp hybridgräset i 2st delar för att ha på olika ställen?
 
Vi har armerat vår gräsmatta för att underlätta för roboten, med gräsarmering från Biltema. Den är inte jätteskön att gå barfota på men roboten slirar inte alls längre
 
R
L lilla frugan skrev:
Vi har armerat vår gräsmatta för att underlätta för roboten, med gräsarmering från Biltema. Den är inte jätteskön att gå barfota på men roboten slirar inte alls längre
Hur ser det ut för ögat?
 
Det ser ut såhär, inte jättesnyggt men bättre än att ha slirmärken från roboten
 
  • Gräsmatta med ojämn gräs tillväxt och tydliga spår som undviker slirmärken från robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt hönsnät i en slänt där jag haft problem. Kan meddela att det blivit mycket bättre men efter pulkaåkning så har gräset slitits bort. Har lagt på ett jordlager och sått.

En sak att tänka på är att min gardena "fastnar i hönsnätet och rycker upp det lite eftersom piggarna på hjulen kilas fast i hönsnätets prismformade hål.

Ett kvadratiskt mönster hade förmodligen underlättat. Snåla inte heller på märlor om ni tänker att gräset ska växa över. Alt. stödså över.
 
R
L lilla frugan skrev:
Det ser ut såhär, inte jättesnyggt men bättre än att ha slirmärken från roboten
efter hur lång tid är det? Det kanske blir bättre när mer gräs får ta sig?
 
Jag tror detta är ca två år efter, så det är nog så det kommer vara.
 
  • Gilla
Ramuu
  • Laddar…
R
L lilla frugan skrev:
Jag tror detta är ca två år efter, så det är nog så det kommer vara.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.