Hej!

Vi är mitt uppe i att byta all el i en villa från 30-talet om ungefär 150m2 plus källare.

Det har varit 2-4 elektriker där i nio dagar. Deras uppskattning är att det kommer ta minst tio dagar till.

Jag har börjat fundera lite för det är fem gånger längre tid än exempel man googlar fram.

https://www.byggahus.se/el/vad-kostar-byta-ut-husets-elsystem (64 timmar)

Exemplet ovan är inte helt jämförbart bland annat pga att vi även gjort lite mer än bara bytt ut (b.la spottar i ett tak, några nya lamputtag och vägguttag).

Kanske är det helt i sin ordning. Det skulle vara intressant att höra era åsikter om detta och vad som kan vara skälet till att det skiljer sig så mycket från exemplet.

Tack på förhand.
 
Det borde ta mellan 80 och 140 timmar, lite beroende på hur och vad som ska göras. Tidsåtgången varierar stort beroende på hur den g:a installationen är utförd och hur hur husets tak och väggar är beskaffade
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Gutt skrev:
Hej!

Vi är mitt uppe i att byta all el i en villa från 30-talet om ungefär 150m2 plus källare.

Det har varit 2-4 elektriker där i nio dagar. Deras uppskattning är att det kommer ta minst tio dagar till.

Jag har börjat fundera lite för det är fem gånger längre tid än exempel man googlar fram.

[länk] (64 timmar)

Exemplet ovan är inte helt jämförbart bland annat pga att vi även gjort lite mer än bara bytt ut (b.la spottar i ett tak, några nya lamputtag och vägguttag).

Kanske är det helt i sin ordning. Det skulle vara intressant att höra era åsikter om detta och vad som kan vara skälet till att det skiljer sig så mycket från exemplet.

Tack på förhand.
Jag hade en elektriker som trådade om och bytte elcentral i mitt hus nu i våras. Han bytte visserligen bara tråd och uttag på boplanet på drygt 70kvm och förberedde genom att dra nya ledningar till övervåningen (inredd vind), men jag blev fakturerad totalt 31,5 tim för det.
Det ska då tilläggas att han nästan bad om ursäkt för att det inte gått lika snabbt som han trodde att det skulle gå pga av att kablarna satt fast i rören på flera ställen.

Men om de räknar med totalt drygt 300 tim (?) i ditt hus så känns det som om jag fick en rätt så bra deal.
 
Tack för svaren. De har redan fakturerat mer än 140 timmar och säger att det är minst lika mycket kvar.

Väggar och tak är gips- och träskivor men det mesta var redan öppet så inte alltför mycket tid gick åt till det.

Vi har paus den här veckan. Det låter som att jag borde passa på att ta dit en annan firma för en second opinion.
 
För några år sedan "renoverade" vi ett radhusområde från 50talet till dagens standard exkl data/tv inkl byte av elelement, central, värmestyrningssystem, det var garage, 3 sov, vard, kök, hall, tvätt/grovkök/teknik, bad, toalett. allt utbytt, Inte helt jämförbart men i alla fall. Det tog två man ca två dagar
 
Helt omöjligt att säga nånting om. Massor med bilder samt lite mer specifikt vad ni har lagt till för extrajobb.
Då kan du nog få bättre hjälp här angående tidsåtgång(y)
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
Spontant så låter det mycket. Men det kan som sagt finnas faktorer som inte framgår av tråden. Jag tror att det är ganska ovanligt att man skickar ut 5 elektriker på ett sådant uppdrag. Risk att det är 4 praktikanter och en som kan något.
 
  • Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
Vad ingår i begreppet "byta all el"?
Är det att tråda om i befintliga rör, byte till jordat och ny central är det otroligt mycket tid.
Är det en helt ny installation av modern standard med uppbrutna väggar osv tar det mer tid, hur mycket är omöjligt att svara på utan att se det.
Sen låter det mycket med fyra gubbar på plats, då springer man bara på varandra. Två känns lagom på ett sånt jobb.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Gutt skrev:
Hej!

Vi är mitt uppe i att byta all el i en villa från 30-talet om ungefär 150m2 plus källare.

Det har varit 2-4 elektriker där i nio dagar. Deras uppskattning är att det kommer ta minst tio dagar till.

Jag har börjat fundera lite för det är fem gånger längre tid än exempel man googlar fram.

[länk] (64 timmar)

Exemplet ovan är inte helt jämförbart bland annat pga att vi även gjort lite mer än bara bytt ut (b.la spottar i ett tak, några nya lamputtag och vägguttag).

Kanske är det helt i sin ordning. Det skulle vara intressant att höra era åsikter om detta och vad som kan vara skälet till att det skiljer sig så mycket från exemplet.

Tack på förhand.
Priserna i din länk är ju från 2017, så lägg på 100% på det.
 
U
2 man och 9 dagar tog det hos oss.
Men då hade vi utanpåliggande el innan som vi inte ville ha. Vi hade reglat upp nya väggar så de drog nya rör i hela huset. 118kvm + källare.
De monterade även Spottar i källartaket.
Även matning till ytterbelysning.

Helt enkelt att nytt från början.
Har dock inte fått fakturan än så vet inte vad notan blev.
 
Svårt att säga såklart, men hos oss tog det 210 timmar på 129m2 + garage och källare. 2 elektriker på plats.
Men som sagt mycket beror på hur det är byggt innan.
Även nya rör i hela huset.
 
  • Gilla
Gblank
  • Laddar…
Jag hade förberett allt eftersom jag hade totalrenoverat. Elkillarna behövde således bara dra kabeln, sätta upp elcentraler, dra kabel, koppla in spottar och armaturer och vägguttag. Ändå tog det ca 80 timmar totalt fördelat på tre man. Totalt var 100+20 KVM yta som försågs med ny el. All el byttes. Ska dom fälla in, spåra och andra jobb så tar det betydligt längre tid. Det är svårt att veta om det är motiverat eller inte med den tid utan att veta exakt vad som ska göras.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ca 45h tog det två man att byta all el, uttag och central, plus några spottar mm.
120 kvm i befintliga rör.
Låter lite som dom försöker göra en fuling. Hur kom det sig att du valde dom?
 
Jag har fått en second opinion och den är ungefär densamma: Det är runt 150 timmar kvar.

Allt verkar således vara i sin ordning. En bra lärdom inför framtiden således att man bör diskutera omfattningen ordentligt med entreprenören på förhand så man slipper bli överraskad.

Stort tack för alla svar och synpunkter!
 
U
U Utsliten och utdömd skrev:
2 man och 9 dagar tog det hos oss.
Men då hade vi utanpåliggande el innan som vi inte ville ha. Vi hade reglat upp nya väggar så de drog nya rör i hela huset. 118kvm + källare.
De monterade även Spottar i källartaket.
Även matning till ytterbelysning.

Helt enkelt att nytt från början.
Har dock inte fått fakturan än så vet inte vad notan blev.
Jag har nu fått fakturan,
90’ exl moms och rot.
Men då ingår allt material för en ny central, 1200m FQ, 500m slang och en herrejösses massa annat.
Jämfört också priserna jag fick och det va ungefär samma som elbutik.se tar ink. moms fast jag får betala det exkl moms. alltså inte superduper påslag utan typ 20-25% mot de billigaste priserna på nätet. Fick det med andra ord lite billigare än om jag hade köpt själv på k-rauta men lite dyrare än om jag hade beställt det.

Det var tydligen inte 9 dagar heller utan de har varit några halvdagar. Totalt 110 timmar fördelat på två personer. Totalt känns det lågt för en helt ny installation där de installerar varenda ledare dosa, ytterbelysning och spottar i källare mm. i ett hus som inte varit renoverar sedan 1930, byggt 1850. Jag är helt klart nöjd!

Med andra ord kan 150h vara möjligt i TS fall. Vet inte hur mycket som är gjort. Jag har borrat hålen i fasaden och rivit upp väggarna åt elektrikern, han tyckte själv att det va onödigt att han la timmar och kostade pengar på sånt som jag själv kunde göra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.