Hej!
Går igenom lite vårt hus och ser över saker som har gjorts (av tidigare ägare). Gällande taket så undrar jag ifall isoleringen på ena bilden ska vara så där synligt och om det är rätt utfört eller ifall man ska täcka isoleringen med något? Är det bara fult eller är det felaktigt?

Gällande den andra bilden med hängrännor så undrar jag ifall det är riktigt utfört? Kan vattnet läcka in enligt konstruktionen ( det finns förstås en duk under pannorna). Bara fult eller fel ?

Tredje bilden gäller köks ventilationen som varken är isolerad och det är till och med ihopsatt med taket. Felaktigt är det, vad behöver åtgärdas?

Stort tack :)
 
  • Oisolerad ventilationsrör i taket nära synlig isolering och ett textilt tyg med blommönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild på tak med synlig undertak och tätskiktsdetalj vid anslutning till en nedrör från hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hängrännans anslutning till taket med synliga takpannor och underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig isolering under takpannor med osäker installation nära hängrännor, risk för felaktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig isolering mellan takfot och husvägg utifrån, fråga om korrekt utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig isolering och träspikar ovanför fönster i ett hus, frågeställan om korrekt isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
UffePlåtis
  • Laddar…
D Denkan86 skrev:
Tredje bilden gäller köks ventilationen som varken är isolerad och det är till och med ihopsatt med taket. Felaktigt är det, vad behöver åtgärdas?
Det där att imkanalen inte är (brand)isolerad är ett stort fel, det bör åtgärdas ”omedelbart”.

Imkanalen ska brandisoleras så fort den lämnar köket.

Privatbostad är klass 2B,
http://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf

Har det gjorts en väsentlig ändring av imkanalen, i så fall så behövs bygganmälan,
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/installationer/imkanal/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där att imkanalen inte är (brand)isolerad är ett stort fel, det bör åtgärdas ”omedelbart”.

Imkanalen ska brandisoleras så fort den lämnar köket.

Privatbostad är klass 2B,
[länk]

Har det gjorts en väsentlig ändring av imkanalen, i så fall så behövs bygganmälan,
[länk]
Misstänkte det! Tusen tack för ditt svar.
 
Av att döma på bilderna så be snällt den förra ägaren om en lista över saker han gjort. Så slipper du skriva att-göra listan själv :seenoevil:
 
  • Haha
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Av att döma på bilderna så be snällt den förra ägaren om en lista över saker han gjort. Så slipper du skriva att-göra listan själv :seenoevil:
Tacksam om du skulle kunna hjälpa mig lite i tänket. Jag har noll kunskap, men får en känsla att det inte är helt rätt.
 
D Denkan86 skrev:
Tacksam om du skulle kunna hjälpa mig lite i tänket. Jag har noll kunskap, men får en känsla att det inte är helt rätt.
Så klart! PU-skummet runt fönstret bryts ner av solljusets UV-strålning, det bör täckas med en list eller liknande.

Jag har svårt att uttala mig om plåtarbetet, mer än att det ser ut som en cowboy-snickare varit framme. Brädan som hänger och dinglar på sniskan ger ju inte intrycket att det är fackmannamässigt utfört om man säger så ;)

Håller taket tätt? Går det att inspektera underifrån?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Så klart! PU-skummet runt fönstret bryts ner av solljusets UV-strålning, det bör täckas med en list eller liknande.

Jag har svårt att uttala mig om plåtarbetet, mer än att det ser ut som en cowboy-snickare varit framme. Brädan som hänger och dinglar på sniskan ger ju inte intrycket att det är fackmannamässigt utfört om man säger så ;)

Håller taket tätt? Går det att inspektera underifrån?

Tack för du tar dig tiden. Underifrån går det inte att inspektera mer än att titta ifall gippstacket avger vattenfläckar, så det förblir ju en gåta! Nej det verkar verkligen inte vara fackmannamässigt.
Vad tänker du om plåtrännorna där sidokanterna inte är särskild uppvikta. Funderar även om pannorna sitter rätt i och med ett jag kommer åt bärläkten.
 
Plåtarbetet är så långt ifrån fackmässigt det går att komma. Men det kan vara funktionellt ändå med lite tur.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.