Halloj!

Skall installera FTX-system i nybyggd 2-plansvilla i Dalarna, 185 kvadrat, har även jordvärme för uppvärmning och vatten. Vill ha systemet på kallvinden för att slippa ta utrymme från tvättstugan. Man rekommenderar från hustillverkaren ett system från systemair som heter VR400.

Någon som har erfarenhet av olika FTX-system, är det bättre med plattvärmeväxlare, vilka fördelar finns jmf med roterande system?

Någon som har erfarenhet av Systemair-systemet?

Hur påverkar detta systemet radonhalten i huset, har sett på inlägg att roterande system ej är bra för detta ändamål?



Tacksam för svar! =)
 
Min uppfattning efter att ha tittat på olika system innan vi bestämde oss för en HERU 75S (roterande) är att ett roterande system har följande fördelar:
+Viss återfuktning av inluft så att det inte blir för torr luft
+Enkelt och beprövat

Ett plattvärmeväxlar system har jag fått uppfattningen har följande för/nackdelar:
+Högre verkningsgrad än roterande
-Mer avancerad funktion
-Smuts kan komma in i plattvärmeväxlaren


Är inte någon radonexpert men radon är väl en gas och då bör det väl inte fastna några partiklar i ett roterande system? Det är väl främst allergiker som kan få vissa problem kanske med pollen partiklar etc?
 
Roterande påverkar inte radonhalten inne, kan vara en liten överföring av luft men den är så låg att det itne påverkar något (om man har bra filter så kommer inga pollen/damm iheller in i växlaren).

Några andra nackdelar med plattvärmeväxlare är att du får kondens i dessa på vintern, måste då ha en dräneringsslang/rör till något avlopp.
Saknas förbigång på sommaren så har du alltid värmeåtervinning (ingen möjlighet att vädra med kall kvällsluft på sommaren).

Vilket som har högst verikningsgrad av platt eller roterande beror mycket på konstruktionen av värmeväxlaren.
Roterande brukar ha en verkingsgrad på 70%-85% plattvärmeväxlare 50%-95%, så beror vilken modell du väljer hur bra den är.
 
Tusen tack!!! =) Vi bestämde oss för en roterande värmeväxlare eftersom vi vill ha den på vinden och det blir bökigt med kondens.
 
Har själv tittat på en REC Temovex RT-400S som är en motströmsvariant. Den har 82% i verkningsgrad och bypass.
Kolla in: http://www.rec-indovent.se/pdf/temovex_RT400s.pdf
Har dock inte köpt något ännu och har slutgiltigt inte bestämt mig. Vill docka ha möjlighet att både kyla (mha borrhålsbrine) och värma (mha vp) luften beroende på årstid.
 
Tjena! Vill bara säga att om man väljer en roterande vvx så kan man få med sig lukt från frånluften över till tilluften.
Oftas väljer man plattisar till bostäder framförallt flerbostadshus,just av denna orsak.
 
Det där med överföring av lukt i roterandevärmeväxlare är gammalt snack.
Anledningen till att det oftasts monteras plattvärmeväxlare i flerbostadhus beror på att man kör imkalaner upp i ventilationen och matfett skulle förstöra den roterande växlaren (svårare att rengöra).
Att man ser många plattvärmaväxlare i villor beror på att småroterandeväxlare varit för dyra jämför med en plattVVX.
 
Svårt! Är tillbaka på en plattvärmeväxlare, blir en VM2 från systemair. Låter ju lockande med sval nattluft, men får man inte samma effekt av ett sommarblock?

Är det någon som har en VM2-växlare, har de fungerat bra? Saknas några funktioner?
 
Koholmen skrev:
Svårt! Är tillbaka på en plattvärmeväxlare, blir en VM2 från systemair. Låter ju lockande med sval nattluft, men får man inte samma effekt av ett sommarblock?

Är det någon som har en VM2-växlare, har de fungerat bra? Saknas några funktioner?
Hur ska du få sval nattluft? Det finns ingen inbyggd bypass i VM-växlarna.
 
lothe skrev:
Tjena! Vill bara säga att om man väljer en roterande vvx så kan man få med sig lukt från frånluften över till tilluften.
Oftas väljer man plattisar till bostäder framförallt flerbostadshus,just av denna orsak.
Den roterande vvx:arens konstruktion gör ju att det inte är helt tätt mellan utgående och inkommande luft. I princip kan lite av den utgående slinka med tillbaka in igen. Men det är så ytterst lite, det är bråkdelar av en procent det handlar om. Det måste till väldigt stark lukt om det ska gå att märka.
 
Som jag förstod det kan man sätta in ett sommarblock som ger en bypass? Är det fel uppfattat av mig?
 
Koholmen skrev:
Som jag förstod det kan man sätta in ett sommarblock som ger en bypass? Är det fel uppfattat av mig?
Rätt tänkt, gör även att luftflödet ökar en del (mindre motstånd i aggregat).
 
En installatör och konstruktör med FTX som passion i livet, har avrått mig från roterande FTX. De har ett högt inre motstånd och kräver ganska kraftiga fläktar. Dessutom ligger de högre i pris jämfört med mot- eller korsström dito.
 
Skillnaden i tryckfall på roterande och plattvärmeväxlare är inte så hög idag.
Och skulle plattvärmaväxlaren ha lägre tryckfall så har den ofta en bra mycket lägre verkningsgrad.

Men prislappen (på ofta några tusen extra) till roterande värmeväxlarens nackdel.
Samma sak ännu så länge med EC-motorer blir lite dyrare än AC-motorer i inköp, men priserna faller hela tiden på dessa motorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.