Kan man komplettera eller ändra en till kommunen inskickad bygglovsansökan i efterhand utan att det tolkas som en ny bygglovsansökan? Beror detta kanske på om den har börjat behandlas eller ej?

(Jag tänker på ändringar såsom husets placering, bruttoarea etc.)
 
Mitt bygglov gick på 6.615:-. Ändringen kostade 490:-. Det var dock mindre ändringar.

Dina förslag till ändringar är ju väsentliga så kontakta kommunen så fort som möjligt eftersom ändringarna kan kräva grannars godkännande. Har man inte påbörjat behandlingen kan du försöka stoppa hanteringen. Risken är då att hanteringen försenas - i många fall står ju byggherren & stampar för att få sitt lov.
 
Det kan säkert skilja sig mellan kommunerna. Jag gick igenom sådana detaljer på byggsamrådsmötet.
Allt som har med volymförändringar och göra skulle man ta upp med honom. Att revidera sina ritningar kostar inte något här.

Sen med avseende på själva placeringen. Det kan du justera i samråd med utsättningen, såvida du håller dig inom de byggnadsbara måtten. Vi behövde inte skicka in någon revidering på detta när vi flyttade vårt garage ett par meter. Byggsamrådskillen på kommunen sa att iom att vi använde oss av metria för utsättningen så fick de in de korrekta värdena på placeringen ändå. Men som sagt, det kan skilja mellan olika kommuner.
 
I och med att du bara lämnat in ansökan och bygglovet inte är beviljat så skall det inte vara några problem. Det bör tom gå att göra kostnadsfritt.

Om bygglovet hinner bli beviljat så kan ni som sagt göra förändringar i bygglovet för en mindre avgift.
 
Tack för era svar!

Bygglov och bygganmälan är faktiskt inte inlämnade än, men det ska göras i morgon. Detta trots att jag redan vet att det är vissa ändringar som måste göras. Det kanske låter konstigt, men jag vill hinna få in ritningarna innan halvårsskiftet och pga allehanda missar så hinner vi inte få fram de slutliga ritningarna.
 
zno skrev:
Tack för era svar!

Bygglov och bygganmälan är faktiskt inte inlämnade än, men det ska göras i morgon. Detta trots att jag redan vet att det är vissa ändringar som måste göras. Det kanske låter konstigt, men jag vill hinna få in ritningarna innan halvårsskiftet och pga allehanda missar så hinner vi inte få fram de slutliga ritningarna.
Tog ganska stora förändringar på byggsamrådet. Allt hänger väl på handläggaren och hur väl man lyckas motivera sina "ändringar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.