Kom ner i tvättstugan och möttes av att torktumlaren låg på mage mitt på golvet...

Ställde tillbaks den på sin plats och testkörde någon sekund. Ett jävla skrammel och vibrationer.

Skruvade loss bakstycket och hittade ett halvt söndertrasat fläkthjul (?) Som jag antog orsakade oljudet. Rensade upp bitarna, rengjorde så gott jag kunde av bitar och damm runt gummilisten.
När jag snurrar trumman för hand går den runt tyst och utan motstånd.

När jag skruvat ihop och testkörde så fortsatte den skramla och vibrera som tusan....

Någon som har varit med om liknande eller har någon teori?

Söndrigt fläkthjul och trasiga delar på golvet inne i en demonterad torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en Samsung torktumlare med modellinformation och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Joco_ Joco_ skrev:
Kom ner i tvättstugan och möttes av att torktumlaren låg på mage mitt på golvet...

Ställde tillbaks den på sin plats och testkörde någon sekund. Ett jävla skrammel och vibrationer.

Skruvade loss bakstycket och hittade ett halvt söndertrasat fläkthjul (?) Som jag antog orsakade oljudet. Rensade upp bitarna, rengjorde så gott jag kunde av bitar och damm runt gummilisten.
När jag snurrar trumman för hand går den runt tyst och utan motstånd.

När jag skruvat ihop och testkörde så fortsatte den skramla och vibrera som tusan....

Någon som har varit med om liknande eller har någon teori?

[bild] [bild]
Jag utgår ifrån att du bytte fläkthjulet innan du provade
 
electroluxaren skrev:
Jag utgår ifrån att du bytte fläkthjulet innan du provade
Nej, jag rensade bara bort de trasiga bitarna och testade om det räckte, men det verkar vara något helt annat som skramlar än plasten. Maskinen hoppar och studsar och rasslar som tusan, det orsakas inte av det där... Måste vara något annat...
 

Bästa svaret

A
Joco_ Joco_ skrev:
Nej, jag rensade bara bort de trasiga bitarna och testade om det räckte, men det verkar vara något helt annat som skramlar än plasten. Maskinen hoppar och studsar och rasslar som tusan, det orsakas inte av det där... Måste vara något annat...
byt fläkthjul
tror du mig inte så ta bort hela fläkthjulet och testa
 
electroluxaren skrev:
byt fläkthjul
tror du mig inte så ta bort hela fläkthjulet och testa
Tack! Antar då att obalansen skapar dessa vibrationer som fortplantar sig, såklart inte helt otippat om man tänker efter. Jag monterar loss hjulet och beställer ett nytt!
 
Som nämnt ovan, byt ut fläkthjulet.
Finns dock en liten risk att det har blivit mer skador om du har kört den med defekt hjul, då skulle jag nog rekommendera att investera i en ny tumlare :confused:

Sen är det ju bra och tänka på att det finns ju en anledning varför den gått sönder, ett hjul exploderar ju inte utan någon anledning. Kan vara obalans pga dåliga lager eller liknande. :seenoevil:

Hoppas det löser sig!
 
Uppföljning!

Efter att ha satt dit ett nytt fläkthjul snurrar tumlaren tyst och stilla igen!
Får se om/hur länge det håller.

Stort tack för hjälpen!

 
  • Gilla
JohanDenLarsson och 2 till
  • Laddar…
Joco_ Joco_ skrev:
Uppföljning!

Efter att ha satt dit ett nytt fläkthjul snurrar tumlaren tyst och stilla igen!
Får se om/hur länge det håller.

Stort tack för hjälpen!

[video]
Skönt att det inte var något värre!

Starkt jobbat :strong:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.