Hej,

Jag har problem med begränsningskabeln, som jag önskar få hjälp med/ideér kring:

När det var dags att aktivera vår Automower 310 för året blinkade/blinkar vår laddstation blått. Binkande blått innebär att begränsningskabeln är trasig någonstans. Därför, min felsökning startade:


AR = laddstationens kontakt för höger begränsningskabel
G = laddstationens kontakt för guide-kabel
AL = laddstationens kontakt för höger begränsningskabel

När jag kopplar in guide-kabeln till "AR" och vänster begränsningskabel till "AL" så lyser det grönt: OK.
Dock, när jag istället kopplar in guide-kabeln till "AL" och höger begränsningskabel till "AR" så blinkar det blått.
Dock verkar ju både polerna "AL" och "AR" fungera fint.

Jag tog då fram min multimeter, "pip-läget", och testade: Mkt riktigt piper det mellan vänster begränsningskabel och guidekabeln, men mellan höger begränsningskabel och guidekabeln piper det inte, utan visar mellan "900"-"1000" (vilken enhet som denna siffra har vet jag inte, men antar "Ohm").
OK, tänkte jag, nu vet jag att det är fel på höger begränsningskabel mellan laddstationen till mittpunkten där guidekabeln sittar fast med begränsningsslingan. Nu gäller det bara att hitta brottet.

Detta var så långt jag kunde felsöka utan andra verktyg, men det gav ju inte så mkt, så jag köpte denna:

https://www.rembutiken.se/tradgard/...alkabeltestare-testutrustning-for-kabelbrott/

Döm av min förvåning när denna nu visar att begränsningskabeln är hel!

Kabeltestaren har två lägen: Vid läget för test av begränsningskabeln kopplar man in den ena polen till vänster begränsningskabel samt den andra polen till höger begränsningskabel. Då lyser kabeltestarens diod fullt, vilket indikerar att inget är fel.

När jag ändå använde kabeltestaren i läget för felsökning sätter man ena (svarta) polen till en skruvmejsel nedstucken i jorden samt den andra polen till ena änden av begränsningskabeln. Därefter går man runt trrädgården och placerar mottagarens spets mot begränsningsslingan på olika ställen. När jag då placerar mottagarens spets mot begränsningsslingans andra ände, alltså hela vägen runt, så signalerar den OK!

Så, sammanfattnignsvis tycker kabeltestaren att inget är fel, men laddstationen (och multimetern) indikerar fel på höger begränsningskabel mellan laddstationen till mittpunkten där guidekabeln sitter fast med begränsningsslingan.

Så vad göra nu? Kan jag testa på ngt mer vis?
Vad kan felet vara?

Den bästa gissningen jag nu har är att slingan är halvbra, dvs så bra att kabeltestaren blir nöjd, men ändå såpass dålig att laddstationen tycker den är för dålig. :(

Hjälp mottages tacksamt!

mvh Martin
 
galento
Personligen tycker jag denna slingtestaren var värdelös för vi hade samma
problem och ångrar vi köpte en sådan. Men ohm mät istället , du kan ju testa
där slingan verkar hel , vi hade ca 5 ohm runt hel slinga.

Våran slingtestare visade också ok fast det blinkade blått och när man ohm mätte
var det flera hundra ohm i en slinga runt en ö som vi fick dra om. En del sticker en
nål genom höljet på kabeln för att ringa in var felet är , jag gjorde några skarvar som
numera är uppmärkta till nästa gång :)
 
Hej,

Tack för svar! Idag gick jag ut med min multimeter inställd på Ohm-mätning. Döm om min förvåning att den visade ca. 5 Ohm. Gick då över till pip-läget och då piper den helt plötsligt! Och laddstationen visar nu grönt! :)

Det enda jag kan komma på är att idag har det regnat för första gången på kanske en månad.
Tänker att kanske regnvattnet förbinder kabeln på halv-avbrottet?

Jobbigt fel - för jag tror att jag kommer få tillbaka det :(

Min grannes son jobbar på kommunen och de har tydligen en "riktig" slingmätare. Grannen visste inget om den mer än att den inte piper utan "visar siffror". Kan en sådan hjälpa mig att lokalisera mitt halv-avbrott, tror ni?

Tack på förhand.

/Martin
 
C
E eztoril skrev:
Kan en sådan hjälpa mig att lokalisera mitt halv-avbrott, tror ni?
Så länge du får 5 ohm över slingan kommer ingen slingtestare att kunna hitta något fel.
Så du får nog i så fall vänta på att felet återuppstår tyvärr...
 
C cpalm skrev:
Så länge du får 5 ohm över slingan kommer ingen slingtestare att kunna hitta något fel.
Så du får nog i så fall vänta på att felet återuppstår tyvärr...
Tack för svar. Jo, det förstår jag. Jag tänker på fallet om/när jag får tillbaka ursprungsfelet. Kan möjligtvis en sådan avancerad slingtestare hjälpa mig mer/bättre i min strävan att hitta halv-avbrottet?

/Martin
 
C
E eztoril skrev:
Kan möjligtvis en sådan avancerad slingtestare hjälpa mig mer/bättre i min strävan att hitta halv-avbrottet?
Vi har en lite mer avancerad Mastech 6818 som har fått jobba ganska mycket, och jag skulle säga att visst är den betydligt bättre än de enkla slingtestarna, men den jobbar ändå i grund och botten enligt samma princip med sändare och mottagare så det är inte säkert att du hittar felet ändå. Det räcker med att ändarna ligger nära varandra i marken för att signalen skall hoppa över avbrottet och det man kan hoppas på är att man lyckas fånga upp en plötslig försvagning av signalen, vilket dock är lättare sagt än gjort.
 
Detta är ett vanligt problem. Allt är enkelt när slingan är hel ....eller helt av. Problemet är när signalen "läcker" då kan ladd stationen uppfatta det som av, men testaren som hel. Det är ju naturligtvis en flytande skala på läckage.
Uppträder felet ofta ihop med regn/dagg så är det troligen en läckande skarv eller kabel.

Min erfarenhet är att 90% av alla fel är problem med slingan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.