Köpte en matvagn sim inte får in npgon någon ström. Säljaren sa att det är något fel men kunde inte förklara vad och har låtit den stå utan att anlita en elektriker.
Nu är det svårt att få tag i någon elektriker där jag bor och jag undrar ifall någon här kanske kan peka ut felet? Ett stort jobb kommer ingen hit för, men är det enkelt så kan jag nog övertala en att köra förbi kanske.
* Har aldrig sett sådana fas skenor och misstänker spontant att det kan vara det men inte vet jag.
 
  • Elektriskt skåp med säkringar, kopplingsskenor och virrvarv av sladdar, misstänkt fel på fas-skenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom att det är livsfarligt med de där skenorna så är det omöjligt att säga om det är något elektriskt fel som har just med dom att göra. varför misstänker du skenorna? Har du mätt och kollat hur långt det finns spänning?
 
Hur yttrar sig felet. Är allt dött?
Den interna trådningen, utom då skenorna ser klen ut. Men varken det eller de farliga skenorna förklarar varför den inte fungerar, om allt är dött.
Om du har svårt att få ut en elektriker, så kan väl du dra vagnen till elektrikern?
 
Redigerat:
Lägg gärna upp fler bilder. Framförallt från jord och neutral plintarna och översida av jordfelsbrytaren.
Jag antar att du har något intag för trefas. Det kan vara felkopplat där och till centralen.
 
tommib
Urgh...

Det där ser ut som ett hemmabygge av sämre sort. Det bör gås igenom hela vägen från intag ut till sista apparat i varje grupp. Centralen bör byggas om med t.ex. RK, de där livsfarliga skenorna måste bort och de alldeles för klena interna ledarna måste bytas.

Givet att det ser ut sådär på den enda bild vi ser så undrar jag ju hur resten ser ut.

Jag skulle inte ens spänningssätta det där för test innan det byggdes om.
 
Svårt att se på bilden men jag tycker att det ser ut som om säkring 5 matas från två skenor?..
 
Som skrivits tidigare, allt ser ut att vara utfört av en sämre sorts hempulare och det enda tips jag vill ge dig är att skaffa en elektriker som går igenom anläggningen INNAN en olycka sker för det ser mycket dåligt ut.
Att det är svårt att få tag på en elektriker ger dig inget frikort utan gör bara att du får försöka lite mer.
 
Tack för alla råd och jag tänker absolut inte röra det själv.
 
S
Min puls gick upp när jag såg dom blottlagda skenorna... Bilden nedan visar hur en skena ska se ut, det som inte används monteras en hatt på.

En korrekt monterad elektrisk skena med skyddshatt på ovandelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Men med skydden på skenan gick det väl inte att pilla in FK eller enkelledare, som sitter i samma hål som skenan. :surprised: Gör om och gör rätt…
 
Jo man sätter skenan under skruvskallen och tråden i hissklämman lite längre ner, Men frågan är bara varför om det inte är en RK/MK matning????
 
Men i det här fallet ser det inte ut som hissklämmorna har använts. Trådarna ser ut att vara intrycka med skenorna.
Nästan i klass med elektrikern jag anlitade som först kopplade vidarekopplingstrådar i hissklämman, sedan tryckte in skenan, så den lade sig ovanpå skruvskallen istället för att klämmas fast. Upptäckte av en slump två år senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.