Jag är ytterst rörd över den fina responsen från er här.:heart: Det är så sjukt roligt att det inte är bara jag som uppskattar detta projekt!

Som en smygtitt in i framtiden kan jag nämna att jag ändrade mina planer igen, så lite mer har gjorts i projektet trots allt. :geek:Får se när jag uppdaterar med det, men inte ska vi behöva vänta en vecka till iaf.

Återigen tack för er uppmärksamhet och uppskattning!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
P-son83 och 2 till
  • Laddar…
Morsning.
Ja bara du flyttar elkontakterna till under bänken blir jag nöjd.

The 12-Gauge Garage - YouTube Vet inte om jag länkat till denna förut, men det är det mest begåvade jag sett i garageväg givet förutsättningarna.

Faen Keexet, vi måste ses snart igen!

/W
 
  • Älska
saiter
  • Laddar…
Jag tycker att en arbetsbänk som är för djup blir jobbig.
Hade så i förra garaget, men byggde om så den blev 65cm om jag minns rätt.
Då flyttade jag även eluttagen till undersidan/framkant bänkskivan.

Med djupare bänk blev det lätt en massa skit längst in och det var svårt att nå verktygen på tavlan ovanför.

//AA
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jag tycker att en arbetsbänk som är för djup blir jobbig.
Hade så i förra garaget, men byggde om så den blev 65cm om jag minns rätt.
Då flyttade jag även eluttagen till undersidan/framkant bänkskivan.

Med djupare bänk blev det lätt en massa skit längst in och det var svårt att nå verktygen på tavlan ovanför.

//AA
Intressanta reflektioner, jag tänker likadant angående bänkdjup. Har iofs inte haft svårt att nå något, dels pga låg takhöjd och att jag är rätt lång, men jag har dessutom varit tvungen att montera tavlorna på sidan om bänken pga fönstret.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Morsning.
Ja bara du flyttar elkontakterna till under bänken blir jag nöjd.

The 12-Gauge Garage - YouTube Vet inte om jag länkat till denna förut, men det är det mest begåvade jag sett i garageväg givet förutsättningarna.

Faen Keexet, vi måste ses snart igen!

/W
Ska överväga att montera något/några uttag undertill. Jag tänker inte ta bort de som redan sitter uppe, men jag kan grena ut till fler ställen, det bästa vore att kunna sätta rampen undertill, men den är så stor och det är ont om plats nu. Men jag ska fundera på detta, synd bara att det kommer så "sent".;)

Sen får man inte ställa till det så att man inte kan spänna fast saker med tvingar och liknande, där behöver ju bänken vara fri på båda sidor.

Ja det vore kul att ses, men som husägare (och inte bor i huset) är fritiden värdefull. Men nu rullar ju Lucy äntligen, så en liten roadtrip vore kanske nyttigt för oss båda? Du är alltid välkommen till stugan också om du har lättare än mig att slita dig från dina projekt.:rofl: Lekt med tanken om att arrangera en liten bussträff på åkern bredvid huset, får se om jag någonsin gör något av idén.:geek:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Glömde att jag skulle tipsa om en youtube kanal där han petat i ett par mösshus AKA luftkylda VW :rofl:
Mustie1

Men har en liten misstanke då du döpt en VW till Lucy redan att du sett den :thinking:
I alla fall så lite spellistor om du inte sett dom.
Fyndet/renoveringen av Lucy https://www.youtube.com/playlist?list=PLzYNz5XDjz2FkC7GjDV0CJHuTHJsSd3rz

Fyndet/förädlingen av Crusty som i mina ögon är betydligt mer intressant https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbqm7oB_d4D8fW091BVehF02-pzYYzKG
Och här en efter 7 år hur mår Crusty video

Sen bygger han även motordrivna cyklar/mopeder av lite diverse udda motorer som är ganska intressanta med.
En video med tre av dom han byggt här som tex en två motorig cykel :p.

Sorry :sweat: till er som gillar tråden finns ju en viss risk att Kexxet fastnar framför youtube i ett halvår nu :devilish:
 
Redigerat:
  • Gilla
Keexet
  • Laddar…
Haha vilket roligt inlägg! Väl bekant med kanalen Mustie1 sedan länge, stort fan av hans personlighet och beundrar hans gedigna kunskaper! Hans vw-projekt är nog det minst intressanta och det säger mer om det övriga än om just de projekten. "Cyklarna" har varit roligast att se. Har inte sett allt ännu, han gör minsta lilla motor väldigt intressant och jag lär mig väldigt mycket. För övrigt verkar det mycket vanligare med möss i bilarna i USA än här, jag har främst problem med möss i huset.:worried:

Fast Lucy är inte döpt efter honom, det kom lååååångt innan och är inspirerat av Beatleslåten.:cool:

Att jag fastnar framför YT behöver ni inte vara oroliga för. YT är min "belöning" efter ett hårt arbetspass, ibland är det sällskap till maten, så jag har balans i mina missbruk.:p Värre vore om jag träffade en tjej, då ska ni bli oroliga på riktigt, men det har ju inte hänt än så sannolikheten är ganska låg...:rofl:
 
Jag är så otroligt glad över responsen jag fått i denna tråd, det fyller en stor del av mitt liv med mening. Jag startar alltid mina projekttrådar med en slags tanke att jag gör det för mig själv, tänk "dagbok". Men att andra kan ta del av dem är bara en bonus, när man senare märker att det som skrivs uppskattas så mycket så är det verkligen överväldigande Tack så mycket!:heart:

Som jag avslutade mitt förra inlägg så skrev jag att det skulle bli ett uppehåll i tråden. Så blev det inte, jag la om mina planer och här är jag nu igen.:geek: Det blir alltid lite gjort även om det kanske känns mindre än det faktiskt var när jag efteråt ska försöka summera.

På kvällen när jag kommer ut så blir det i vanlig ordning först lite mat innan jag sätter igång och kör ett kortare kvällspass. Med lite musik i högtalaren och ett glas vin till det börjar jag med plocket. Det blir lite allt möjligt plock, ofta handlar det om saker som jag tidigare lagt åt sidan som först kan vara svåra att motivera en placering för, men som nu när det börjar bli "fullt" i alla lådor och skåp, redan har en given placering. Ett sortiment jag ännu inte skapat plats för är handsågarna, de är lite för långa för att få plats i ngn låda under bänken, men nu har jag ju ett utrymme, en spalt, mellan hurtsarna som jag vill använda till något. Jag limmar med hjälp av dubbelhäftande tejp fast två magnetskenor på respektive sida för att kunna förvara sågarna i detta utrymme. Vet inte om jag kallar det optimalt, men det går lätt att ångra om jag kommer på något bättre sätt.

Fogpistolerna ska inte ligga här sen, men sågarna har hittat hem:
Handsågar förvaras upprätt mellan två magnetskenor i en spalt mellan verktygshurtsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I själva hurtsen som jag "installerade" förra gången är det ännu tomt, men här blir temat att lägga lite dubbletter av sånt som jag kanske redan har på verktygstavlan. Det har blivit en och annan pinal genom tiderna som jag samlat på mig och jag inser att ingen någonsin behöver så många hylsor som jag "råkat" samla på mig. Någon slags storlekssortering försökte jag ändå få till och många av dessa grejer kommer från den andra verktygsvagnen som jag hädan efter kommer ha mer dedikerad till elpyssel. Här hamnar därför, lödkolvar, kabeltänger, multimeter, strömbrytare, säkringar, kabelstumpar osv. Allt sånt har det varit sjukt rörig och för trång ordning på tidigare, det kommer bli ett verkligt lyft!

Den som har flest hylsor när han dör förlorar::oops:
Öppen verktygslåda med ordnad samling av hylsnycklar och handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rätt lagom att ta några timmar en kväll här och var när det gäller sorteringen, dels blir man inte så less på det att man dödar sin själ, dels gör man ändå lite framsteg fastän man kanske ägnar sig åt annat också på det hela taget, så det är en bra kompromiss. Det finns ännu mycket plock att göra och taktiken att ta det lite då och då är nog bra, det är trots allt otroligt skönt att få lite ordning.:D

När jag slår upp ögonen på min lediga dag finns det ett antal olika saker jag skulle kunna ägna mig åt, det som egentligen är mest aktuellt, men också något jag drar mig lite för att göra, är att skära till plåtarna för arbetsbänken. Så först ägnar jag något timme åt plock i grottan för att frigöra bänkarna från pinaler. Mycket flyttas bara till det provisoriska arbetsbord jag upprättat på golvet, men en del hittar hem. Sedan tar projektet med plåten vid och det visar sig ta hela dagen och är ännu inte helt färdigt.

Jag börjar med den dörr som ska få bli plåten till den gamla arbetsbänken. Dörren är rejäl och mäter säkert 1,2x2m ungefär och det är tur att mina arbetsbockar är så kraftiga att de kunde vara gjorda i järnvägsräls (nästan:p) så jag kan kasa upp plåten på dem utan att de välter eller glider iväg. Att lyfta dörren i sin helhet det klarar jag inte av, så stor och tung är den, det är skillnad på 30kg blybatteri och dito plåtark!:surprised: Dörren har ju profiler på respektive sida om själva "dörrbladet". Eftersom jag behöver hela längden måste jag börja med att sprätta bort de tvärgående profilerna. Dessa är punktsvetsade och vrålapan får ljuda över nejden för att slipa bort 2mm plåt på varje punktställe.

Här sprättas de två tvärgående profilerna bort:
En blå målad dörr liggandes på arbetsbockar utomhus med två vinkelslipar på sig och kablar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena långsidan är dörren bara bockad, medan profilen är lite mer avancerad på andra sidan. Jag kan utnyttja detta till att gå ner över bänkskivans framkant och mäter således från den för att ta ut bredden. Här får jag anledning att ta fram en leksak... jag menar verktyg:geek:, som jag inte använt så mycket, plasmaskäraren. Jag är så hemtam med vinkelslipen och man får ofta ett bättre resultat i själva snittet med en vinkelslip. Men jag tänkte att dels var det här ett bra ställe att lära sig lite av känslan med plasmaskäraren på, dels skulle det gå åt rätt många kapskivor att köra vrålapan hela vägen.

Jag borde haft ett bättre anhåll, men det funkade :
Plåtdörr som bearbetas för att användas som arbetsbänksskiva, med verktyg och mätdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en teknik att köra plasmaskärare och jag har inte läst på i någon teoribok, men efter ett tag började jag få in snitsen. Jag letade förgäves efter ett par öronproppar, hörselkåpor går ju inte att ha på samtidigt som hjälmen och väsandet från maskinen är betydligt mer högljutt än en svets. Jag fick härda ut och försökte laborera med lufttrycket, än har jag inte riktigt kläm på hur arbetsstycket svarar på inställningarna på maskinen.

Man får vara beredd när den tunga biten kommer farandes:
Sliten arbetsbänk med en dörr som skärskiva, svetshjälm och verktyg för metallarbete i en verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanten filas till med vrålapan då snittet alltid blir lite ojämnt med plasman, iaf när jag kör den. De värsta färgflagorna borstas bort med en grovrengörare. Sen är det dags för provpassning och se hur väl det funkar

Passformen är nästan perfekt, att plåten är något för kort visste jag redan:
Verkstad med arbetsbänk med gammal målad dörr som skiva, verktyg och svetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot bakgrund av vad jag kunde se när plåten låg på plats kunde jag kosta på mig att slipa ner kanten lite till i bakkant för att få en rakare linje och därmed också få in plåten lite så att den linjerade bänkens kant. Jag hade nu även en läpp att ta hand om i framkant och den skulle bli för svår att ta bort med plasmaskäraren för mig, så där fick vrålapan ställa upp. Det käkar skivor och en hel skiva gick åt för bara den manövern. Efter att alla kanter setts över med sliprondellen så bytte jag till grovrengörarrondell igen och borstade bort så mycket färg som lossnade lätt. Därefter bar jag in plåten igen och behandlade ytan med färgborttagning.

Ett lager färgborttagning på det färdiga resultatet skadar väl inte?
En verktygsbänk med flerfärgad plåtskiva och olika verktyg, bland annat en plasmaskärare och verktygslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite kluven till det där med färgen, å ena sidan gör det absolut ingenting att det sitter gammal färg på den, det kommer säkert spillas på den och bli nya märken och jack, å andra sidan är det lite tråkigt med den flammiga multifärgade bänkytan när allt annat är nymålat och förhållandevis enhetligt. Jag kommer dock inte lägga ner några oceaner av tid på detta, men om färgborttagaren får jobba lite kanske det blir mindre uppseendeväckande.

Här är jag tvungen att bryta för mat, hungern kommer inte ge med sig för att jag fortsätter även om det känns som att denna första bit tagit mycket längre tid än jag trott. Ofta går det mycket snabbare när man gör ett moment för andra och tredje gången, men det kändes ändå som att jag bara skulle hinna hälften den här dagen.

Efter maten sätter jag igång med bit nummer två, dörrarna jag köpt är av lite olika mått och den här biten är lite smalare, men räcker gott för den smalare bänken.

Dörr nr 2:
Sliten arbetsbänk med en metallskiva och verktyg som hörselskydd och svetsmask på arbetsbockar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma förfarande här även om dörren ser lite annorlunda ut. Först sprätta bort profilerna på tvären genom att attackera punktsvetsarna med vinkelslip och mejselhammare. Med längden "ren" kunde jag ta ut rätt breddmått från den kant jag ville behålla. Den här gången tänkte jag att jag kunde ta spillbiten från dörr nr1 att använda som anhåll.

Lite mer "plasma action", svårt men kul!
Arbetsbockar som håller en gammal dörr med bortslipad färg, används som arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet visade sig ha en buckla på ett ställe så där blev det inte helt perfekt rakt, men det är svårt för mig att tänka "bygg" när jag jobbar i metall. Ofta är toleranserna inom metallarbete mycket mindre än de inom "bygg" så när jag lägger upp den färdiga skivan på bänken ser det helt okej ut även om jag vet var den inte är helt rak. När jag provpassat så jämnar jag till kanterna ordentligt och därpå lite färgskav.

De stora lösa flagorna tar jag med rondellen så får färgborttagaren göra finliret:
Färgborttagning på en röd metalldörr placerad på arbetsbockar med en vinkelslip framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag är nöjd med plåten får även denna sig en behandling med färgborttagaren där den ligger på sin plats på bänken så att jag kan fortsätta med den tredje dörren.

För att inte råka kladda ner något lägger jag den lite utskjuten från väggen:
Arbetsbänk med sliten röd plåt ovanpå grå hurtsar i en verkstad, framför en verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tredje dörren är "rinse and repeat" och inte så mycket att orda om egentligen. Några smådetaljer i dörrens konstruktion gör att jag får lite mer jobb, men nu vet jag ganska exakt vad jag ska göra och den här gången klockade jag mig inte, men denna tog nog inte ens en tredjedel av tiden den första tog.

Den här gången använde jag mig av spillbit från dörr nr2 som är helt rak:
En gammal dörr som förbereds för att bli arbetsbänkskiva, med verktyg och sliparbeten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag placerar ut den färdiga produkten på "sin" plats på bänken för att även behandla denna med färgborttagare. Jag har redan pga klåfingrighet, skrapat rent plåtbit nummer ett för att se hur det blev, men jag har ingen mer färgborttagare när jag är färdig med plåtbit tre så det skrivs upp på inköpslistan.

Från vänster: pågående färgborttagning, innan färgborttagning och efter färgborttagning:
Välorganiserad verkstad med verktygstavla och arbetsbänkar, något rörigt med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes så täcker inte dessa tre plåtar bänken helt men det finns en fjärde dörr att ta material av som kommer räcka mer än väl. Faktum är att jag ska kolla hur jag kan göra för att kapa bort de ändar som är lite väl rostiga, för det finns en del rost och där är plåten inte lika slät som i övrigt. Det är med andra ord lite jobb kvar. Ett par hål där det suttit några nitar på ena dörren ska svetsas igen och funderar på om jag även ska punkta ihop bitarna i varandra. Jag kommer nog vara lite restriktiv med det för att underlätta om jag i framtiden vill kunna lyfta av dem, jag har även funderat på om jag ska limma dem mot bänkskivan, men har samma huvudbry där. Less is more och de är tunga nog att ligga kvar ändå, sen lite bänkutrustning ovanpå det.

Mer än så hann jag inte, var sjukt trött efter en lång dag i knepiga arbetsställningar och med slipdamm i håret. Men nöjd ändå över att jag fick till nästan alla bitar till bänkskivan. Nästa gång kommer jag färdigställa detta och kunna börja placera ut den fasta utrustningen. hittills rör det sig om en bänkborrmaskin, en metallkap, ett skruvstäd, en bänkpress och en bänkslipmaskin. Jag har blivit lovad en svarv också (hoppashoppas) som jag inte vet hur stor den är (annat än att det är en bänkmodell och går på enfas). Med tanke på att vissa av dessa maskiner även kräver lite "svängrum" så vete fanken om det blir så mycket arbetsyta kvar. det kommer kräva en del "mockup" innan jag bestämmer mig. Grymt taggad på att få komma dit!

Ingen bonusbild den här gången, det har inte funnits något roligt att fota sen sist. Nu är det kneg i en hel vecka tills jag går på ledighet igen, ser mycket fram emot att få fortsätta även om det säkert kommer lite bilmek emellan iom vårservicen på "Karmann".:cool:

Tills dess på återhörande och tack för allt otroligt fint stöd och intresse!:heart:

PS: det var inte förrän idag jag noterade att den här tråden visst hamnat på förstasidan, ytterst smickrande! DS
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 11 till
  • Laddar…
Det börjar ju verka som att du får mer gjort när du planerat att ej vara i stugan.
Så kanske du ska ta o planera ännu mer ej stugbesök ;)
 
Haha, ja kanske det?:p Intressant att det upplevs så för jag känner personligen att jag inte fick så mycket gjort, men metallarbete brukar ta tid, så jag är egentligen inte överraskad. I ärlighetens namn beror det på om jag har övrigt att göra också, förra helgen blev en "städhelg" med två lass sopor från bygget och skifte av hjul på två bilar bland annat. Jag har förmågan att stressa upp mig när jag inte känner att processen löper på i samma tempo som jag hade önskat (och det är oftast så) så för mig är det en övning i välbefinnande att inte stressa på för mycket heller. Ta en extra kopp kaffe på verandan efter frukosten, ta itu med städningen eller plocka i trädgården när solen kvittrar och fåglarna skiner.:cool:
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Här kan du lära dig hur man använder en kapskiva. Biltemas är skit, så köp riktiga kapskivor, bättre för hälsan när inte massa bindemedel från den usla skivan far runt i grottan, bättre för plånboken, bättre :) .
This Trick makes your Grinding Disc last longer. It Works! - YouTube
Ja jag vet inte om jag kan skylla ifrån mig så mycket på verktygen, det är skit bakom spakarna helt enkelt.:seenoevil: Jag märkte rätt tydligt att det var när jag blev otålig som den började käka skivor. Normalt sett brukar jag vara mer varsam när jag kapar. Men klippet var lärorikt ändå, för jag hade inte trott att det var så stor skillnad som tio gånger.

Sen om man nu menar att Biltemas skivor är skit så ska jag ärligt säga att jag knappt testat några andra på sistone, så jag kan inte uttala mig, men att mycket ligger i tekniken det är jag övertygad om. Om killen i klippet kunde göra sex 250mm kap med en PFERD-skiva i 1,2mm stål, så är väl att köra två meter genom 2mm-gods inte så mycket sämre?:thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har jämfört tidigare och sett stor skillnad. Men man ska veta att det har varierat i kvaliteet på Biltema, allt mellan bra och dåligt. De kanske har bra skivor nu, bra film är det iaf.
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
En helg till har passerat i livet och med det ett antal timmar till i projektet. Känns alltid skönt att kunna summera så länge projektet går framåt och det gör det väl mest hela tiden, även om jag gärna önskat att jag fått mer gjort nästan varje gång. Men det är en svår avvägning att hitta tillfredsställelse i det man lyckas med, samtidigt som man vill sträva efter att bli bättre.

Nåväl, det första jag gjorde på projektet den här helgen var att skrapa färg. Plåtarna hade nu legat med färgborttagaren i en och en halv vecka. Det hade torkat, men färgen hade också släppt, vilket talar om för mig att man minst bör vänta över natten, men helst längre än så för bäst effekt.

Här syns det tydligt hur mycket de undre färglagren "krullat" sig, detta är alltså behandling 2:
Metallplåt med krullande röda och gröna färglager efter behandling med färgborttagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta blev plåtarna inte helt plåtrena, men det var ytterligare ett steg på vägen. Jag la inte ner så mycket tid på att jobba med vinkelslipen och grovrengöraren, utan strök på ett tredje lager framåt kvällen för att låta det verka över natten. Bättre att låta kemikalierna göra jobbet medan du gör något annat.:geek:

Jag hade ju dock en liten plåtbit kvar att tillverka till bänkarna, den i hörnet och för denna hade jagen fjärde dörr att ta material av. Den här proceduren blir lite annorlunda mot de övriga då jag inte behöver hela längden. Men å andra sidan hade jag ett gyllene tillfälle att lägga denna bit så att jag kunde kapa bort det rostigaste/buckligaste på varje bit genom att göra denna bit lite större än den nödvändigtvis måste vara.

Först sprätta bort den tvärgående profilen på dörren:
Vinkelslip och hammare bredvid rostig metallplatta med avskrapad färg och spår av korrosion på en arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sen ska ta ut längd- och breddmått så kommer plasmaskäraren fram. Det är ju trots allt det smidigaste verktyget att skära ett rakt snitt i såhär tjock metall. Jag behöver dock inte ett lika långt anhåll som tidigare och det förenklar situationen. Däremot behövs ju två snitt eftersom dörren ska kapas även på längden.

Repetition är inlärningens moder, eller hur var det nu?:p
Metallplåt med avskrapad färg läggs utomhus, verktyg för mätning och kapning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så efter dessa två snitt med plasman, skär jag även bort kanten nästan hela vägen. Förhoppningsvis klarnar det varför i kommande bilder, men det här blir ju en passbit i hörnet och därför inte symmetrisk längs längden. Jag fick här tillfälle att öva in vinkelslipstekniken som avhandlats här ovan och det är stor skillnad på att vara tålmodig och göra rätt, det gick inte åt i närheten så mycket material på skivan. Man känner sig så löjlig som kört så mycket vrålapa men aldrig reflekterat över det. Men är man främmande för att lära sig nytt så utvecklas man inte, man kan ju sitta surt på sin kammare och tro att man är bäst, men blir man lyckligare för det?:rolleyes:

Lite stadigare och rakare för varje försök, här skulle jag kanske inte ha kapat?:thinking:
Rostig och färgskrapad plåt med synlig kant och förberedelse för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtbiten snyggas såklart till i kanterna med vinkelslip och mitt på plåten var det fyra hål där något suttit fast och dessa hål satt även något försänkta av ngt som deformerat metallen just där. Jag smidde ut dessa ojämnheter med några enkla hammarslag och sen slipade jag plåtrent kring hålen för att förbereda för svets. Jag visste dock att även några av de andra bitarna hade hål i sig som också skulle svetsas, så jag tänkte ta alla dessa på ett bräde vid ett senare tillfälle.

Faluröd bänk vore kanske något?:crysmile: Här behandlas den sista biten med färgborttagare:
En röd metallplåt med flera hål och en pensel ligger på en kartong i ett garage, omringad av verktyg och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner mig rätt nöjd med en första session att bryta här och tänker att jag ska ha lite helg nu. Efter en stund med lite kvällsmys får jag dock för mig att ta en sväng ut i grottan igen trots allt. Det blir inget större mek för jag är rätt trött, men den gamle dymon kommer fram och jag börjar märka upp de lådor som fått sitt innehåll bestämt, Det finns fortfarande en del strukturering kvar att göra, så jag avvaktade med de lådor jag ännu inte bestämt mig för.

Det tar lite tid att stansa med präglingsmaskinen, men det blir tydligt och är klassiskt snyggt::cool:
Verktygslådor organiserade med etiketter för såg, slipmaskin, slipverktyg och andra verktygsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag missade dock att ta en bild på trähurtsen under den andra bänken där jag också satte upp etiketter, men där använde jag "originallösningen" och skrev för hand på baksidan av de gamla etiketterna. Det blev inte så jättetydligt då jag inte hittade ngn bra penna, men det duger för tillfället.

Ett annat lite mysmek var att sätta upp bänkbelysningen under väggskåpen som hamnar ovanför tvätthon/bänken. Det var inget komplicerat, ett antal små plastbeslag som skruvas fast, för att sen låta armaturerna klickas på plats. Armaturerna är designade för att kopplas i en kedja, med korta små skarvar mellan dem, men till min stora besvikelse så fungerade det inte så att den första armaturen "styrde" de andra, utan alla lampor kan tändas och släckas individuellt. Klockan var rätt mycket vid det här laget och jag orkade inte fullända installationen utan provkörde bara med sladden hängandes kopplat till ett uttag i närheten.

Det här blir bra extraljus över tvättbänken:
Verkstadsrum med belysning under väggskåp, verktyg på väggen och fordonsskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har märkt att det är väldigt tacknämligt att ha bra ljus när man ska rengöra något så man verkligen ser smutsen. Eftersom skåpen har luckor som fälls uppåt, planerade jag för detta när jag satte upp takarmaturerna och därför hamnar tvättbänken i skuggan när man står vid den. Jag funderade den kvällen på om jag skulle koppla dessa lampor till samma strömbrytare som taket, eller om det skulle få en egen strömbrytare.:sleep:

Dagen därpå kom jag så småningom igång med projektet igen. Färgen hade krullat sig rätt duktigt på den sista lilla spillbiten och det var lätt att skrapa rent den.

Det är något tillfredsställande i att det är så lätt att ta bort gammal färg:
20220507_122429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att färgen avlägsnats svetsade jag igen de fyra hålen och slipade ner svetsarna. Det krävs dock en till behandling med färgborttagaren för att få bort allt det röda, eller rättare sagt, det är så många färglager på dessa plåtar att det finns en till röd under den röda, som i sin tur är målad över ngn grön. Sen tror jag det är grått i grundfärgen och det fanns även delar som var turkosa, så jag blev aldrig klok på hur många lager färg dessa var målade med.:surprised:

Men experimenterandet med produkten fortsatte då jag behandlat de övriga plåtarna även en tredje gång nu och låtit detta få verka över natten. Man kan köra mer med vrålapan och färre omgångar med produkten istället, allt beror på förutsättningarna, men som sagt, det är skönt när produkten kan jobba när man själv gör annat.

En av bänkskivorna efter tredje behandlingen, nu är det inte lika färgglatt längre:
Stort metallstycke med bortskrapad färg på arbetsbockar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dessa två plåtar renskrapade och ditlagda provisoriskt på sina platser kunde jag nu på allvar mäta mig fram till hur mycket jag kunde korta denna plåt. Som sagt jag för detta då ingen av de tre plåtarna var långa nog att klara sig utan passbiten i hörnet, därför lät jag den bli större och stället kapa de övriga för att på så vis kunna skära bort det fulaste på varje dörr.

Här är plåten som fulast och "läppen" löper inte hela vägen heller:
En fastklämd metallplåt med flammig yta och rester av grön och röd färg visas i processen av färgborttagning, stödd på en arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är alltså biten som täcker den korta bänken och den var redan från början någon centimeter eller två kortare än bänken, så genom att ta av ytterligare en bit får hörnbiten löpa över skarven mellan bänkarna, men för att detta ska bli snyggt måste den passas in lite bättre.

Ett urtag måste till i bakkant och läppen behöver friseras lite på längden:
Två metallplåtar, en med rester av faluröd färg och släppta färglager, och en rengjord plåt efter skrapning och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När hörnbiten ligger där den ska kan jag börja ta ut längden på de två bitarna som ska ligga på den långa delen av bänken, genom att lägga bitarna omlott och sen ritsa ut längden på mittenbiten. Denna kånkas ut på uppfarten för att få sin omgång med färgskrapan och rondellen.

Helt otroligt mycket färg efter tredje omgången (måhända att jag varit slarvig)::surprised:
En stor metallplåt med skrapad faluröd färg och flera lager under, vilandes på två bänkställningar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rondellens framfört börjar plåten nu mer se ut som plåt, även om den är flammig, men nu nöjer jag mig, dels har jag experimenterat färdigt dels för att det inte behöver bli "fint" för det kommer bli en bänkskiva med brännmärken, hack, bucklor färgspill och allt annat som hör en arbetsbänk till. Däremot vill jag ha igen alla hål på samtliga skivor för där kommer det bara samlas smuts och saker riskerar att fastna i dem.

Det är lyxigt lätt att svetsa i tjockplåt, använde en aluminiumregel som mothåll::cool:
Metallplåt med bortskrapad färg visar flera lager och fyra svetsade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta börjar det bli dags att ta ut längden på respektive bit. Det är inte viktigt att bitarna är lika långa, de ska bara täcka hela längden. Biten som är i något bättre skick blir längre för att få bort fler defekter på den andra. Anledningen till att jag kapar båda och inte bara ena är för att samtliga dörrar har inte "läppen" längs hela längden. Eftersom jag utnyttjat att den fanns där från början för att få en "kant" på bänken, så är det snyggare om den får löpa längs hela längden, eftersom jag nu har gott om överskott har jag "råd" att ta lite från varje bit för att uppnå just det

Bort med det rostiga:
Metallplåt under behandling med färgborttagning, delvis ren med synlig krullande färg, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
Med dessa bitar i rätt längd kunde jag för första gången lägga samtliga bitar på plats för första gången. Och jag är nöjd, mycket nöjd. Det "ser ut som skogen", men känslan i bänken är precis som jag ville ha den, hård och stum.(y)

"långbänken" nära färdigställande:
Metallbänkskiva i en verkstad med oregelbundet avskrapade färgfläckar, belyst av naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som återstår nu är några detaljer i hörnet. Dels så behöver jag "höja upp" bänkytan här så den linjerar med den korta bänken som är 19mm högre. Ursprungligen var väl planen att låta den vara lägre, men eftersom "passbiten" i hörnet nu löper över skarven behöver den höjas upp så nivåskillnaden hamnar i linje med den korta bänken istället. För detta hade jag hittat en spillbit från ett hyllplan med rätt tjocklek. Dock hade inte det rätt dimension, så jag fick kapa till en bit till från ett annat hyllplan med samma tjocklek.

Två passbitar för att jämna ut nivåskillnaden i hörnet:
Träbit använd som nivåutjämning på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rätt befriande att man kan ta de fulaste träbitarna och få användning för dessa, medan man sparar de lite finare exen till något som faktiskt kommer synas. När jag sen lägger på plåten på detta ser jag en smärre kosmetisk fadäs jag inte kan leva med; jag borde inte ha kapat av hela läppen, nu syns ju träet inunder.:oops: En enkel åtgärd vore att måla träet svart på kortsidan så det smälter in, men en enligt mig snyggare lösning är att reparera felet och svetsa tillbaks en ny läpp. Så får det bli och även om det tar lite tid att skära ut och passa in en ny bit, går det förhållandevis smidigt och snabbt.

Är huvudet dumt får svetsen lida?:crysmile:
Grå och faluröd metallplåt med borttagningsmedel som får färgen att krulla och flagna av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag är helt färdig med detta ska nog hörnbiten få sig en omgång med färgborttagaren till, den ligger ju efter de andra, sen fnular jag på om just denna ska svetsas ihop med kortbänkens plåt för en skarv som linjerar bättre då den ena tenderar till att bågna lite. Men antagligen kommer prylar på bänken hålla bitarna tryckta mot bänken ändå.

Nu har vi sett nog med gammal plåt, med detta är jag nöjd och känner mig färdig. Eftersom jag ska ge mig i kast med fönstret snart och förmodligen måste skruva loss den korta bänken från väggen igen, vill jag inte göra något som kommer ställa till det med den manövern. Jag har lite andra tankar och idéer som jag är sugen på att implementera i hörnet när jag ändå har bänken ur vägen, vi får se vad som verkställs.

Efter middagen kör jag en lite kort sejour i grottan som avslutning på dagen. För varje nytt moment tar det emot lite att sätta igång, delvis på att jag kanske inte minns var jag lagt alla verktyg och material, men när jag väl kommit igång har jag fått upp farten. På agendan stod att koppla in en strömbrytare för bänkbelysningen jag satte upp föregående kväll.

Jag gör det ganska enkelt för mig, en utanpåliggande brytare vid rampens "början" och sen klamra en kabel till närmsta dosa där jag har trådar för belysningen. Där var redan belysningen för uppfarten inkopplad, men eftersom allt det ska göras om när jag sätter igång med utedelen av detta projekt, så kopplar jag helt sonika bort detta nu. Det är ju ljust så länge om dagarna nu så det behövs knappt ändå.

På en egen brytare, men på samma grupp som takbelysningen:
Ljusstark bänkbelysning monterad under väggskåp i ett ombyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte den snyggaste dragningen, men armaturernas och skåpens längd ställde till det lite. Jag kunde skjutit allt "bortåt" i bild, men nu sitter det en lampa per skåp, vilket underlättar om de ska tas ner någon gång i framtiden. Om jag känner mig själv rätt, är det inte en omöjlighet. Sen blev det lite dumt att de hamnade så långt fram på skåpen då man ju är där och fingrar när luckorna ska öppnas, får se om jag korrigerar detta.:confused:

Sen ägnade jag en liten stund åt att filosofera över var jag vill ha respektive "station" på arbetsbänkarna. Jag tycker det är en utmaning för maskinerna är olika stora och kräver olika mycket svängrum när man arbetar med dem. Givet är att skruvstädet behöver ha det ganska fritt omkring sig. Metallsågen behöver också ha lite svängrum då det kan vara ganska långa föremål som behöver kapas. Likaledes är olika maskiner olika höga, bänkslipen funkar att ha framför en verktygstavla då den är så låg, medan bänkborren inte kan ha något bakom sig osv. Jag kom på ett första förslag genom att placera ut maskinerna, men jag tänker vänta ett tag med att skruva fast något jag inte är säker på, tills jag haft det där ett tag och tills jag samlat hela maskinparken och gjort färdig fönstret.

Fast eller vridbart skruvstäd? Denna gamla följeslagare har varit mig trogen i många år:
Arbetsbänk med ett stort skruvstäd, vinkelslip och verktyg på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev inte så mycket gjort, men jag tror att det är bra att få suga på dessa karameller för att inte göra något överilat. När jag sen sitter framför brasan och har lördagskväll för mig själv kommer jag på att jag måste plocka fram senaste traderafyndet och testa.

En dymo med qwerty-tangentbord!:cool:
Etikettmaskin och nyligen skapad etikett med texten "ARBETSLJUS" på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ju en klassisk gammal stansmaskin som jag nämnt tidigare, men denna är tänkt som ett komplement. För mina sortimentsaskar fäster de gamla dymoettiketterna dåligt på, dessutom har de moderna märkapparaterna några finesser som de gamla saknar som är sjukt bekväma i just dessa sammanhang. Dels kan man trycka ut många etiketter med samma text enkelt, tex om jag har många olika lådor med "muttrar" så behöver jag bara byta ut ett par tecken för att ev designera vilken storlek det rör sig om, dels så tillåter den här att man ändrar textstorlek vilket kan vara bra när etiketten inte får vara större än askens bredd tex. För de stora lådorna kring bänken är den gamla präglingsmaskinen dock helt okej, jag tycker nog att den är något tydligare till och med och jag har trots allt väldigt mycket "tejp" kvar till den och tejpen är den dyra delen. Den här maskinen kostade ungefär som två rullar tejp på det billigaste stället.

20-bildersregeln gör att jag fortsätter i ett nytt inlägg...:surprised:
 
  • Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Söndagen kom att bli en relativt händelsefattig dag sett ur fotografisynpunkt. Jag plockade en hel del bland diverse pinaler i hyllor och på golv. det är ett omständligt arbete som ska göras förr eller senare och jag tänker att den sammanlagda tiden det tar i anspråk är lika stor oavsett när den görs och då kan jag lika gärna spä ut den genom att göra lite då och då. Dessutom ägnade jag lite tid åt att byta hjul på en av mina vinterbilar och upptäckte i samma veva att den behöver nya bromsbelägg bak. Jippi!;)

Men det blev lite andra framsteg än att bara plocka. Inför detta projekt har jag genom åren samlat på mig massor med bra-och-ha-saker och något av detta som under hela byggets gång legat på golvet och mest varit i vägen har varit två kassar med sortimentsaskar för vägg. Dessa dök upp när jag drog el i vintras då de legat längst in under trappen, jag tog fram dem för att inte glömma bort dem igen men sen dess har jag bara flyttat på dem och inte vetat vad jag ska göra av dem. Nu hade jag fått snilleblixten att jag ju hade en bit vägg kvar i "tarmen" som jag ännu inte utnyttjat, där kunde de bli perfa!:ok:

Här hamnar troligast lite slumpartade artiklar som inte fått något hem ännu:
Väggmonterade förvaringsbackar i blått och orange mot en texturerad vit vägg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ju en passande placering, dels fick jag användning för dessa backar jag haft hur länge som helst, dels kommer denna lilla väggsnutt till användning, men också att det passar i det förhållandevis dammfria förrådet, "tarmen".

Men söndagen kom att kännas som en "icke-produktiv" dag trots att jag gjorde massor av andra saker, bland annat var jag ute på en provkörning/joyride med "Karmann" och taket nere. Så efter lunch/middag så bestämmer jag mig för att göra ett sista delprojekt för helgen. Ta itu med kontaktrampen!

Ända sedan jag tutats i hur förträffligt det är att ha vägguttagen under bänken har jag lidit svåra kval.;) Jag skulle aldrig själv kommit på tanken, då jag själv aldrig haft problem med sladdar på bänken. Men om nu den samlade självutnämnda expertisen vurmar för det så varmhjärtat, måste jag åtminstone överväga idén.:rofl: Så kvällen innan hade jag funderat och funderat och det fanns en öppning för att blidka garageeliten; genom att montera den i hålet i mitten på långbänken. Jag har ju omvärderat och åter omvärderat hur jag ska använda detta hål som jag till en början bara syftade till lite grovt, då det passade med det bänkskivematerial jag hade. Om jag väljer att flytta rampen dit, vilket är det enda ställe den kan få plats på, så innebar det att jag dissade min egna idé om verktygsförvaring här, till förmån för någon annans idé om vad det skulle användas till. Det var inte lätt, speciellt med tanke på att det krävs en del jobb, men till slut tog jag det exekutiva beslutet att genomföra idén.:cool:

Det var dock inte bara att göra, för att rampen skulle passa behövde den kortas av och för att se om och hur detta var möjligt så behövde jag öppna upp den. Som tur var hade jag redan varit inne i den så jag visste hur jag öppnade den, man jag blev lite förvånad när jag upptäcker hur det är kopplat inuti.:surprised:

Inkommande el går direkt (utan jord) till uttag ett, medan resten av raden (jordade) styrs av strömbrytaren:
Öppen kontaktramp med synliga elinstallationer inklusive kablar, wago-kopplingar, brytare och ett vägguttag på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men min tanke är ju såklart att kopplingsdosan måste bort om rampen ska kunna kortas, så istället för att den inkommande gummikabeln ska gå via en dosa, får denna gå direkt till strömbrytaren istället. Strömbrytaren verkar vara en tvåpolig historia (kanske pga glimlampan?) och har två terminaler vid varje anslutning. Så genom att tråda om det första uttaget så att det ansluts i strömbrytaren och dessutom addera en skyddsjord även till detta, så kan jag behålla den övriga "kedjan" intakt och bara behöva ansluta fyra trådar på den brutna sidan av kretsen. Ett hål borras i bakkant för inkommande gummikabel då placeringen under bänken inte tillåter att kabeln ansluter upp- eller nertill.

Modifierad kabeldragning för att passa mitt behov, nu styrs samtliga uttag av brytaren:
Eluttag öppet med synliga kablar och anslutningar som förbereds för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst blir att korta av härligheten. här måste jag erkänna att jag behövde göra tre omtag innan den blev tillräckligt kort, först hade jag bommat att gavlarna bygger några millimeter på vardera sida, när jag skulle kompensera för detta är jag lite för snål. på tredje försöket är jag lite mer vågad och får dessutom ett helt symmetriskt utseende där det är lika mycket "överhäng" på båda sidor.(y) Hyllan ovanför hurtsen skruvas loss för att kunna placera rampen på plats, klossarna som hyllan är skruvad i behöver skjutas lite. Sen kommer tiotusenkronorsfrågan, hur djupt in ska rampen placeras?

Mock-up för rampens placering, vy från "ögonhöjd" det blev ju rätt snyggt ändå:
Arbetsbänk med verktygslådor och en inbyggd kontaktramp för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllan som nu snarast blir en "distans" och inte fyller någon annan funktion sticker ut lite mer än hurtsen inunder och om man linjerar rampen med hyllan så har jag ett överhäng om ca 55mm på bänkskivan. Är detta tillräckligt för att rampen inte ska vara i vägen för tvingar och liknande man vill kunna stoppa in under kanten? Vill jag linjera med hurtsen kanske jag vinner ytterligare 5mm och ett tredje alternativ är att skippa hyllplanet helt och då få en ganska god "luftspalt" ovanför kontaktrampen som man kan sticka in en tving i tex. Kanske är det svårt att svara på utan att ha provkört bänken ett tag först?

Mock-up utan "hyllplanet" här är det kanske 20mm frigång mellan bänkskivan och rampen:
Monterad kontaktramp med strömbrytare och flera eluttag ovanpå en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bröt dock för dagen här då jag kände mig alldeles för villrådig för att fatta något beslut. Ni får gärna hjälpa mig.(y) Innan jag behöver bestämma mig dock, behöver jag dra fram el under bänken. Det är inte så svårt då jag har en stor spalt bakom hurtsarna, men det kommer bli tajt att jobba där. Vi får se vad jag hittar på. En fördel med rampens flytt är att jag nu kan möblera om den mittre verktygstavlan och på så vis få plats med några fler verktyg jag gärna skulle ha framme. Var jag ska göra av mina stora polygripar får vi se, det kommer nog någon bra idé för dem.

Som ni märker, det finns mycket att "tweaka" med denna bänk och hela tiden kommer jag på småsaker som gör den lite bättre. Det gäller att inte fastna för mycket dock för då går det inte framåt. Därför försöker jag hitta en bra balans mellan större och mindre projekt. Snart hoppas jag dock ha några roliga nyheter att dela med mig av, då jag har lite spännande saker på g, Så för er som tycker om att läsa om detta projekt, kommer det snart mer kul att ta del av.(y)

Och bonusbilden då? Tja den här gången var det riktigt svårt, men jag hittade till slut en bild. Och den här gången är det en skiss över ett litet projekt jag tänkt verkställa i sommar, kanske på semestern? Det är ett staket ovanför garaget där det finns en stenbelagd terrass. Tanken är väl i framtiden att det ska bli något mer av terrassen också, men jag har så mycket idéer att det är bra att låta dem ligga och mogna så man kan förkasta de som är fel/för galna/för dyra/inte hinns med osv. Idag är det ett tråkigt gunnebostängsel bundet vid fastgjutna järnstolpar och jag har velat fräscha upp det här i många år nu. Jag har länge funderat på ett smidesstaket, men nu leker jag med tanken på att sy ihop ett själv. Funkisdesignen är enkel nog att replikera och tillåter god genomsyn genom staketet som är en av de främsta anledningarna att jag valt bort ett trästaket. Det här är inte för att skärma av grannar, utan ett fallskydd.

"Servettskiss", det blir olika plattjärn genomgående i designen och svartmålat tror jag:
Handritad skiss av designförslag för staket med noteringar om material och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tills dess att vi hörs igen, tack för all fin respons återigen. På återhörande!:heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Men om nu den samlade självutnämnda expertisen vurmar för det så varmhjärtat, måste jag åtminstone överväga idén.:rofl:

Två saker jag troligen hade gjort annorlunda är dels att vända rampen så att brytaren hamnar till höger istället så att man kan använda 1-2 uttag utan att ha kablar hänga framför lådorna.
Visst dom hänger ju då istället framför hålet istället så blir ju en avvägning om var den mest använda skiten finns.
Sen även tryckt in rampen en bit till då kablarna med en rak kontakt kommer att sticka ut en del och troligen vara ivägen lite om man står nära bänken.
Men nu när jag skrev detta så kom jag ju på att vinklade kontakter blir ju ett problem om den är längre in istället, och dom är troligen ivägen lite för ríngnyckels lådan där rampen är nu.

SÅ vändningen med brytaren till höger blir ju lite viktigare då!
En annan tanke just nu! (börjar dock lukta bränt!:seenoevil:)
Ser ut som det skulle gå att vrida en del/alla uttag 90° då skulle du ju få mindre problem med vinklade kontakter men samtidigt blockera ett uttag per vinklad kontakt som används.

I alla fall där fick du lite till o värma upp sågspånet med :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.