A
F fribygg skrev:
Frågan i inledningen"Kan man skruva ihop limträbalkar till grund? "är klar och lättbegriplig, och den har du väl fått svar på?

Vad du vill ha svar på nu är inte lika klart, du själv verkar ju tycka att det är en bra idé så kör på det du tror på och kan hantera tyngdmässigt och ekonomiskt, det finns ju flera åsikter om lämpligheten och men du måste ju ta beslutet själv.
Menade mer att jag själv svävade iväg från rubriken.. :)

Och jag menade att sammanfattningsvis ställer sig alla här inne mot att limma och istället rek att köpa hela balkar som är dyrare och där kran behövs som ett avslut på tråden - för att se om någon avslutningsvis tyckte något annat innan jag stängde ner? Kanske någon som limmat och där det gått kanon. Var kanske lite otydlig då. :) Limträbalkarna kanske spricker hur lätt som helst ute även om Martinssons rek utelim + länkade skruven. :)

Jag vet inte själv vad som är bra och vad som fungerar eller inte. :) Kanske blir skit av allt med lim. :) Ser bara hur andra har gjort med limträ ute och försöker komma fram till om det är bra eller dåligt att limma. Rubriken ställdes för att se om jag ska kunna bära dom själv (dvs med hjälp av 1-2 pers) och inte behöva schakta en vägg för 50.000kr så en kran kommer fram + hyra en kran + betala ca 60.000kr mer för limträbalkarna och istället köpa dom storlekarna som finns på lager och limma. Men är det dåligt så får jag helt enkelt lägga dom extra 150.000kr som behövs i så fall. Därför jag försökte se med inlägg ovan om någon hade något sista och säga om det eller om jag åker på dom extra 150.000kr. :)

+ se om någon svarar på om det går att måla istället för att ha tryckimpregnerat. Samt vilka storlekar dom jag länkat tycks ha ev. :)
 
A
Såg denna på promenaden idag. Dvs limträstolpar utomhus och sedan limträbalkar ovanpå. Dock verkar dom köra stående limträbalkar om jag inte ser fel. Målade. Antar att det inte är tryckimpregnerat dom målat på? Väldigt korta i längd istället för en långa limträbalk. Vill ha sån form på plintarna och så korta.

Tänker dock köra https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/balkskor-och-plintjarn/plintjarn-012853/ på dom 15 stoplarna om det håller? Hammarlackade några lager. Tänkte skruva genomgående i stolparna redan innan jag gjuter? Och även måla dom med hammarlack några lager. Hålla stolmparna några cm ovanför plintarna?

Off topic delux men: Skrämande mycket svartmögel på råsponten? Ser det överallt på mina promenader där dom gjort likande lösningar. Hur kan folk fortsätta bygga så när det uppenbarligen inte fungerar? :)

Gult målade limträstolpar med stående limträbalkar ovanpå som stöttar ett tak över parkeringsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svartmöglet kommer man nog inte undan?
Har lika i min carport, råspont, papp, läkt och plåt.
Vet inte hur jag skulle gjort annars? Vill inte måla utan tycker det är bättre att det får vara öppet med lite mögel men vet inte?

Du kan inte fejka och bygga "normalt" men sätta dit skruvade limträbalkar ytterst, om du tyckte det var snyggt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Svartmöglet kommer man nog inte undan?
Har lika i min carport, råspont, papp, läkt och plåt.
Vet inte hur jag skulle gjort annars? Vill inte måla utan tycker det är bättre att det får vara öppet med lite mögel men vet inte?
Ingen aning om hur man ska göra men livslängden lär förkortas rejält? :) Man kanske måste bygga med mer kärna för att det inte ska bli så där? Råspont är vad jag förstår ofta rent skräp? Har tittar på ett gäng liknande på min promenad och limträbalkarna har aldrig svartmögel på sig? Många verkar vänta med att måla sina takutsprång på nybyggda hus också har jag sett och det med lika mkt svartmögel där..

nino nino skrev:
Du kan inte fejka och bygga "normalt" men sätta dit skruvade limträbalkar ytterst, om du tyckte det var snyggt?
Jo tanken har slagit mig också. :) Men vill ha sån höjd att jag kom fram till att det förmodligen kommer synas att det är fejk då. :) Vill ha lite åt det här hållet om än inte riktigt så högt https://jordens.se/#/vic-strngns/ och tänker att det nog syns då och gör det bara krångligare. Iaf för mig som är rookie. Även om det blir mkt billigare förmodligen. :)
Tanken är att sätta kortlingar mellan limträbalkarna för huset. Lägga sylbrädan uppepå det. Och sen bygga huset "som vanligt".
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Råspont får man beställa vinteravverkad av mogen skog om man ska ha rimliga chanser att undvika svartmögel prickar
 
A
Någon som vet hur tjocka trall jag måste ha för att inte få svaj på 120cc? 28 när ju inte vara nog iaf. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.