Har en liten rund ovanmarkspool (3m i diameter) som vi grävt ner o byggt in i trallen.

Startade upp i helgen, i lördags tvättade vi linern som varit ovan vatten (tömde bara ut till under inlopp inför vintern) och i söndags förmiddag fyllde vi på, tog ut och startade pumpen, chock-klorerade och flockade (vattnet såg bra ut men lite grumligt), la även i veckotabletter.
På kvällen (efter ca 6 h) tog jag värden och pH och TA låg perfekt men inget klor, tänkte att det nog tar ett tag så på med täcke och låt det gotta sig.
Idag (må kväll) tog jag av täcket igen, helt klart vatten och skiten låg i sjok på botten, dammsög upp detta och tog värden igen. Samma visa, pH och TA perfekt, inget klor, ca 14 grader i vattnet om det spelar roll.

Vad ska jag göra? Chocka igen eller bara låta det va och fylla på med veckotabletter? Varför stiger inte klorvärdet?
 
Lukt?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Lukt?
Smart!! :D

ingen lukt alls!
Kloret, både chock och vecko-puckar är från förra säsongen, men förvarats inomhus hela vintern!
 
Köp nya klorpuckar, det aktiva kloret har förmodligen klingat av under vintern.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Men chock-kloret då?
Kan det ha ätits upp på så kort tid?
 
B
Tror snarare att smutsen ätit upp kloret. Brukar vara svårt att få upp klorhalten om man har mycket partiklar är min erfarenhet.

Kloret lukar väl klor i alla fall, i koncentrerad form? Jag brukar spara klor i flera år. Har inte märkt nån försämring så länge behållaren är tät.

Jag brukar köra veckovis i början, och i alla fall dosera enligt min ungefärliga standard dosering av klor. Det är främst när vattnet är varmt på sommaren som jag doserar med tätare intervall om man är utanför referensramarna för vattenkvalitet.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Jo det luktar klor!
Kör en dammsugning och en chock till så får vi se!
 
Har du uteslutit att det inte är fel på din mätutrustning?
Lägg lite klor i ett glas med vatten och mät om du får ngt värde.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Nej det har jag väl egentligen inte, men kör med teststickor, sådana där man mäter alla tre samtidigt, så märkligt om en av tre inte funkar?
 
Om teststickorna är gamla kan det vara förklaringen. Se om du kan låna en digital mätare innan du fyller på en massa mer klor.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Inte gamla, men behöver ändå nya, så köper o provar innan jag fyller på!
 
Testade en sticka i koncentrerat klor, och dom funkar.
Chockade igen i förrgår och fyllde på med veckoklor, mätte igår och idag, inget klor. Alkanitet och pH ligger perfekt.

Poolen känns för övrigt helt ren (backspolade och inga orenheter kom ut) och kristallklart vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.