Hej! Jag undrar om det är någon mer som fått samma problem som jag efter inkoppling av solcellsanläggning eller om någon kunnig människa vet vad felet kan vara.

Mina siffror i Tibber är inverterade, dvs produktion visas som förbrukning och vice versa. Jag har Watty effektövervakning och får samma problem där som statistiken i Tibber som ska utgå ifrån mätaravläsning timme för timme.

Inatt hade jag enligt Tibber inte förbrukat någon el över huvud taget, bara producerat. Men nu när solen lyser så säger tibber att jag förbrukar 10 kw. När jag slog på anläggninngen för första gången igår förmiddag så fungerade allt som det skulle. När solen lyste hade jag negativ förbrukning i watty. Men på eftermiddagen hände något och alla siffror blev inverterade.

Någon som råkat ut för samma? Jag får inte tag på tibber varken via chat eller epost.

Bifogat finns skärmdumpar från 21 igår kväll. Becksvart ute men Tibber säger att jag har negativ förbrukning. Växelriktaren ser ut att visa korrekt data.
 
  • Skärmdump som visar felaktig energiförbrukning på -3054 W i ett hemövervakningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Batflat Batflat skrev:
Hej! Jag undrar om det är någon mer som fått samma problem som jag efter inkoppling av solcellsanläggning eller om någon kunnig människa vet vad felet kan vara.

Mina siffror i Tibber är inverterade, dvs produktion visas som förbrukning och vice versa. Jag har Watty effektövervakning och får samma problem där som statistiken i Tibber som ska utgå ifrån mätaravläsning timme för timme.

Inatt hade jag enligt Tibber inte förbrukat någon el över huvud taget, bara producerat. Men nu när solen lyser så säger tibber att jag förbrukar 10 kw. När jag slog på anläggninngen för första gången igår förmiddag så fungerade allt som det skulle. När solen lyste hade jag negativ förbrukning i watty. Men på eftermiddagen hände något och alla siffror blev inverterade.

Någon som råkat ut för samma? Jag får inte tag på tibber varken via chat eller epost.

Bifogat finns skärmdumpar från 21 igår kväll. Becksvart ute men Tibber säger att jag har negativ förbrukning. Växelriktaren ser ut att visa korrekt data.
Nu hittade jag svaret efter en del grävande i Tibbers hjälpmanualer. Tydligen kan den algoritm dom räknar ut förbrukningen få spunk när man kopplar på solcellsanläggningen. En omstart av Watty och vänta ca 30 min gjorde susen. Återstår bara att se om algoritmen blir knas när produktionen kommer igång imorgon igen.
 
  • Gilla
dannan
  • Laddar…
S
Hur gick det? Nyfiken på Tibber, då jag snart ska få min solanläggning installerad
 
Har samma problem, starta om den när du inte har produktion från solcellerna.
 
  • Gilla
Batflat
  • Laddar…
S SverreK skrev:
Hur gick det? Nyfiken på Tibber, då jag snart ska få min solanläggning installerad
Som Srixon säger, man måste göra omstart när anläggningen inte producerar dvs när solen gått ner. Fick samma problem för ett par dagar sedan igen men med en omstart till så är den igång igen.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
Jag har testat Tibber under 3 månader, april, maj, juni i år.
Om jag jämför kostnaden med vad jag skulle betalt för elen hos Leva-Smart i Lysekil under denna period är det betydligt dyrare!? med Tibber trots att jag kört Laddning av min Kia Niro Plugin, Tvättmaskin och Diskmaskin endast under nätterna då elpriset varit lägst!?
Jämförelse:
Månad Förbrukning Tibber kostnad Leva-Smart kostnad Tibber dyrare med
April 1342kWh 1551kr 1047kr 503,25kr = 67%
Maj 801kWh 980kr 721kr 258,64kr = 36%
Som synes kostade det betydligt mer att använda Tibber!?
Så nu kommer jag att använda Leva-Smart fr.o.m. 4 juli
 
TRJBerg
Bosse Rosen Bosse Rosen skrev:
Jag har testat Tibber under 3 månader, april, maj, juni i år.
Om jag jämför kostnaden med vad jag skulle betalt för elen hos Leva-Smart i Lysekil under denna period är det betydligt dyrare!? med Tibber trots att jag kört Laddning av min Kia Niro Plugin, Tvättmaskin och Diskmaskin endast under nätterna då elpriset varit lägst!?
Jämförelse:
Månad Förbrukning Tibber kostnad Leva-Smart kostnad Tibber dyrare med
April 1342kWh 1551kr 1047kr 503,25kr = 67%
Maj 801kWh 980kr 721kr 258,64kr = 36%
Som synes kostade det betydligt mer att använda Tibber!?
Så nu kommer jag att använda Leva-Smart fr.o.m. 4 juli
Hoppas du återkommer med erfarenhet av Leva-Smart. Tror det kommer att vara intressant.
 
B
Lysekil "leva smart" är ju en förvaltad produkt, där analytiker prissäkrar el när de tycker det framstår som prisvärt. De har uppenbart lyckats väl under just denna period.

Men det är alldeles för kort utvärderingsperiod för att fastslå att det är bättre eller sämre jämfört med tibber.

Det är ju mer intressant om du jämför ditt utfall med tibber med ett rörligt månadspris.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hoppas du återkommer med erfarenhet av Leva-Smart. Tror det kommer att vara intressant.
Var så säker! Jag återkommer!
Ser att tabellen jag förde in blev nästan oläsbar...bifogar tabellen i en pdf-fil istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.