Hej,

Vi har en hel del mossa på ena sidan av tomten, troligen för att det oftast är skugga där.
Mossbeklädd mark i skugga med några grässtrån och en ensam vit blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska finnas något som man strör ut som mossan inte gillar men som är bra för gräset? Vad är det för något och hur effektivt är det?

MVH
 
Innan ni börjar lägga ner massor av tid och pengar på detta, fundera på mossans fördelar. Sköna att gå på och Växer långsamt och behöver inte klippas lika ofta :)
 
  • Gilla
maria65a och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Innan ni börjar lägga ner massor av tid och pengar på detta, fundera på mossans fördelar. Sköna att gå på och Växer långsamt och behöver inte klippas lika ofta :)
Nja, tycker mest det är tungt att gå på och vi har robot som klipper. Kan tänka mig att det är något högre motstånd även för roboten att ta sig fram i det.

Men nej, vi kommer inte lägga några betydande summor på det men jag har tidigare hört att man ska kunna strö ut något som tar död på mossan samtidigt som det gynnar gräset. Kostar det dock skjortan så får det vara. :)
 
Järnsulfat är vad du hört talas om, men det är bara en del av lösningen. Lägger du bara på det kommer du få en svart död mossmatta istället, det finns inga snabba genvägar tyvärr.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Olle Berg har flertalet olika program, bland annat ett för gräsmattor med mossa i.

Gå in och läs här, https://www.olleberg.nu/

Men det kommer krävas lite engagemang :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
harry73
Järnsulfat ärbilligt, men ska helst blandas med vatten och gjutas över gräsmattan.
Därefter ska man också gödsla en del.
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Det pratas mycket om hur man inte ska mossriva för det bara blir värre genom att man bara sprider ut mossan då. Men i mit fall så stämer det uppenbarligen inte.
Lånade hem en proffs mossrivare, typ 90% av växtligheten i "gräsmattan" försvann, slängde på gräsfrön och gödning. Några månader sedan såg så gräsmattan jättebra ut, och året efter hade så lite mossa kommit tillbaka att jag bara behövde handräfsa lite för att bli av med den.

Ca 30 75% fulla kubiksäckar mossa på ca 1500m2 blev det.

Hann bara köra över 95% av gräsmattan dom fyra gångerna som krävdes, kvar fick jag en liten remsa som jag slängde järnsulfat, gödning och gödning med järnsulfat i på. När resten av gräsmattan var tjock, grön och fin så höll den smala remsan på att torka ut och nästan all mossa levde fortfarande. Tog hem maskinen igen och gjorde färdigt då.
 
  • En före-och-efter sekvens: frisk gräsmatta efter mossrivning, halvdöd gräsmatta med spår av mossa, och en hög med bortriven mossa.
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.