Funderar på att bygga ut en mindre tillbyggnad 2x4 men är lite kluven på hur man kan bygga de så fuktsäkert som möjligt. Befintlig byggnad är krypgrund och huset står på sand så inga problem där.

Tanken är att antingen köra en öppen plintgrund ( kommer vara altan runt om) eller att sätta typ sockelskivor runt om den nya grunden och montera ett par ventiler så det får dra igenom lite.

1. Tänker att är det dumt sätta dit en fuktspärr på marken om jag skall ha en öppen plintgrund? Då det är sand under och blir det kondens så kommer det stå kvar på plasten. Eller skall man tänka likvärdigt som en krypgrund? Kommer minst ha 220 mm isolering i bjälklaget och golvvärme.

2. Isoleringsmängden spelar väl ingen roll i en öppen plintgrund? I en krypgrund gör det ju de förstås.

3. Bärlinor 2st 45x220 tryckade eller ej? Verkar vara olika vad alla säger. Sätta tryckat med syllpapp på, sen bjälklaget? Eller bara använda vanligt virke rakt igenom?

Tacksam för svar.
 
  • Schematisk ritning av en husfasad med altanbjälklag, text "Se större konstruktionsbild" och programikon i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Niklaspe skrev:
Funderar på att bygga ut en mindre tillbyggnad 2x4 men är lite kluven på hur man kan bygga de så fuktsäkert som möjligt. Befintlig byggnad är krypgrund och huset står på sand så inga problem där.

Tanken är att antingen köra en öppen plintgrund ( kommer vara altan runt om) eller att sätta typ sockelskivor runt om den nya grunden och montera ett par ventiler så det får dra igenom lite.

1. Tänker att är det dumt sätta dit en fuktspärr på marken om jag skall ha en öppen plintgrund? Då det är sand under och blir det kondens så kommer det stå kvar på plasten. Eller skall man tänka likvärdigt som en krypgrund? Kommer minst ha 220 mm isolering i bjälklaget och golvvärme.

2. Isoleringsmängden spelar väl ingen roll i en öppen plintgrund? I en krypgrund gör det ju de förstås.

3. Bärlinor 2st 45x220 tryckade eller ej? Verkar vara olika vad alla säger. Sätta tryckat med syllpapp på, sen bjälklaget? Eller bara använda vanligt virke rakt igenom?

Tacksam för svar.
1. Vid öppen plingrund brukar man säga att det skall vara en väldränerad mark (singel och ev dräneringsrör om det behövs). Ingen plast eller liknande...iaf inte i normalfallet
2. Isoleringsnmängden i bjälklaget spelar lika stor roll, eller mer. Men man får tänka på vindtätt också då det kan "blåsa" mer.
3. EJ tryckade !
Tryckimpregnerat virke som inte är helt öppet kan ge lukt på sikt. Måla de yttre ytorna och lägg syllpapp mellan plintar och virke.

MEN du ska INTE bygga igen plintgrunden. Bygger du igen med sockelskivor (och ventilation) så har du ju klimatmässigt byggt en krypgrund.
Då blir det en annan situation, då måste du se hur du kan hålla fukten ute. Att lägga plast på marken och montera en avfuktare är ju en vanlig åtgärd för gamla krypgrunder, så det kanske kan funka i så fall, men oftast är riktiga krypgrunder mer välisolerade än bara sockelskivor, så det bästa är nog att hålla koll och vara beredda på att fixa och trixa lite varje år för att få det bra och ev göra som i gamla tider och öäppna/stänga ventilationen per säsong.

isolera-krypgrund.jpg
Traditionell-krypgrund-RISE.jpg
https://innemiljoochhalsa.nu/krypgrund-vad-kravs-for-att-den-ska-vara-godkand/
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
1. Vid öppen plingrund brukar man säga att det skall vara en väldränerad mark (singel och ev dräneringsrör om det behövs). Ingen plast eller liknande...iaf inte i normalfallet
2. Isoleringsnmängden i bjälklaget spelar lika stor roll, eller mer. Men man får tänka på vindtätt också då det kan "blåsa" mer.
3. EJ tryckade !
Tryckimpregnerat virke som inte är helt öppet kan ge lukt på sikt. Måla de yttre ytorna och lägg syllpapp mellan plintar och virke.

MEN du ska INTE bygga igen plintgrunden. Bygger du igen med sockelskivor (och ventilation) så har du ju klimatmässigt byggt en krypgrund.
Då blir det en annan situation, då måste du se hur du kan hålla fukten ute. Att lägga plast på marken och montera en avfuktare är ju en vanlig åtgärd för gamla krypgrunder, så det kanske kan funka i så fall, men oftast är riktiga krypgrunder mer välisolerade än bara sockelskivor, så det bästa är nog att hålla koll och vara beredda på att fixa och trixa lite varje år för att få det bra och ev göra som i gamla tider och öäppna/stänga ventilationen per säsong.

[bild]
[bild]
[länk]

Blir öppen plintgrund! De jag menade på fråga 2 var att tänker mig ett infällt bjälklag direkt på plinten, gör att jag kommer rymma 220 i bjälklaget. Sen har jag tänkt Sala på det bjälklaget med en 95 åtminstone så totalt 315 mm. Spelar väl ingen roll bara bättre ju?

Tänker mig att yttre nedkylning på undersida bjälklag blir större förståss, och att med mindre isolering håller man nere fuktkvoten i hela ”stommen” genom värmespill nedåt.
 
N Niklaspe skrev:
Blir öppen plintgrund! De jag menade på fråga 2 var att tänker mig ett infällt bjälklag direkt på plinten, gör att jag kommer rymma 220 i bjälklaget. Sen har jag tänkt Sala på det bjälklaget med en 95 åtminstone så totalt 315 mm. Spelar väl ingen roll bara bättre ju?

Tänker mig att yttre nedkylning på undersida bjälklag blir större förståss, och att med mindre isolering håller man nere fuktkvoten i hela ”stommen” genom värmespill nedåt.
Mycket isolering är förstås alltid bra.
Om du haer en plintgruns så skulle jag säga att spillvärmen "nedåt" inte är något man varken vill ha, eller som ger någon effekt.
Om man har en krypgrund, speciellt tex mullbänk eller liknande äldre konstruktion, då kan det bidra att torka ut och trycka ur fukt.
Men vid plintgrund så "blåser" ju värmen bara bort och blir till eldning för kråkorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.