S
Hej!
Det är så att jag har en gammal värmepanna som är direktverkande el (autoterm 4000) och jag tänkte byta eftersom varmvattnet tar slut jävligt snabbt och den förbrukar mycket el. Pannan är från 1999 så jag undrar om någon har ett tips eller en lösning genom ett företag som säljer värmepannan jag fick en offert på 110 tusen men leverans blir någonstans i hösten.
 
Vad skall du byta till? Jag bytte till ett Nibe luft/vatten-system, kostade 120k men är en rejäl anläggning. Har tuggat på i några år och inga problem. Elräkningen har sjunkit rejält, men jag har inga direkta siffror på det…..
 
S
Jag har för mig det är samma panna det rör sig om
 
Om du kan berätta vad du har för förbrukning nu, storlek och årtal på hus, och vad du fått offert på så kan nog många tipsa här.
 
S Surapor skrev:
Jag har för mig det är samma panna det rör sig om
Menar du samma typ av panna som sitter där nu? Alla pannor med direkt elvärme kommer dra lika mycket som din gamla.
Du måste byta till annan teknik för att få ner driftskostnaden.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
110 000:- för att sätta in en ny elpanna är orimligt dyrt. Det måste vara nåt annat som offererades?
Vad står det i offerten?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
110 000:- för att sätta in en ny elpanna är orimligt dyrt. Det måste vara nåt annat som offererades?
Vad står det i offerten?
Själv pannan med arbetet - rot så står det 105 tusen exakt
 
Så det står inte vilken panna dom har tänkt sätta in? Konstig offert...
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Så det står inte vilken panna dom har tänkt sätta in? Konstig offert...
Det står ivt men ingen specifik sorts det konstigaste är att allt är dyrt plus att leveransen blir till hösten
 
Om det är en simpel elpanna så är offerten 4 gånger dyrare än rimligt, så det är bara att avböja och tacka förvisat intresse och ta in fler offerter.
Men som flera varit inne på så sparar du ingen energi på att byta till en ny elpanna, så det bästa är att du funderar på någon form av värmepump.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Och vilken utedel offererade dom?
 
S
Ingen utedel det är det som är konstigt känns inte längre som att man får riktigt den hjälpen man behöver med tanke på att efterfrågan är stor
 
Krilleman
Ingen utedel?
Ska du endast köra den på el?
Vad har du beställt?

Och sen så är det ju på det sättet att NIBE inte kan garantera leverans eller för den delen hålla prisbilden till hösten...
 
Den här tråden är väldigt konstig….

Vet du vad du vill ha för värmesystem?
Har du begärt offert på ett komplett system från en installatör?

Den innedel du länkar till är bara ett halvt värmesystem……
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.