Hej,

Funderar på att ta ner en vägg i köket i min bostadsrätt. Har vart i kontakt med styrelsen som säger att jag måste kolla med förvaltaren i huset att väggen inte är bärande.

Förvaltaren ringde precis och sa att han inte kan sånt och inte heller våga ta ansvaret att intyga :p rätt dåligt då förvaltaren hanterar huset jag bor i och hade koll på massa andra grejer (gas-, vattenledningar, el mm). Jag själv är övertygad om att den inte är bärande utifrån originalritningarna från Stockholm stads byggnadskontor. Men men, det är en fråga om ansvar, och det vill ju ingen ta.

Förvaltaren bad mig ta in en extern konstruktör som kan intyga ej bärande vägg (väggutredning) och skapa intyg som styrelsen vill ha.

Hittade liknande fråga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-bra-hjaelp-vid-vaeggutredning-i-stockholm.420762/

Men priset 5000 SEK för ett intyg, låter sjukt dyrt. Borde inte en snickare kunna komma dit, knacka och säga KBK!

Har nån tips på nån billigare aktör i Stockholmsområdet eller annat jag kan få intyg på att väggen kan rivas?

(Ja, jag blev lite snål nu då det är roligare att lägga pengar på hantverkare som bygger eller lagar, eller på fina el-verktyg :)
 
G Guzzen skrev:
Men priset 5000 SEK för ett intyg, låter sjukt dyrt. Borde inte en snickare kunna komma dit, knacka och säga KBK!
Nej, en vanlig snickare kan säkert killgissa men det räcker inte.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kane skrev:
Nej, en vanlig snickare kan säkert killgissa men det räcker inte.
Ja, det finns ju en del olycksaliga fall i forumet där snickare har försökt sig på att dimensionera balkar efter att ha rivit bärande väggar. De har ingen utbildning i byggkonstruktion och t.ex. tolkning av armeringsritningar.

G Guzzen skrev:
Men priset 5000 SEK för ett intyg, låter sjukt dyrt.
Tar några timmar att undersöka ritningar, kanske nödvändigt med ett besök på plats också för att säkerställa att andra ändringar, som kan påverka, inte har gjorts under tiden.
 
Bad om en offert under dagen från en jag googlade fram. Svaret löd: Skicka över ritningen så skriver jag ett intyg. Pris:5,5k
Bra timlön på den

så nej verkar inte behöva se och knacka på plats.
 
G Guzzen skrev:
Bad om en offert under dagen från en jag googlade fram. Svaret löd: Skicka över ritningen så skriver jag ett intyg. Pris:5,5k
Bra timlön på den

så nej verkar inte behöva se och knacka på plats.
Arbetade några år med bl.a. sådana intyg, tar i genomsnitt låt säga en kvart. I princip uteslutande räcker ritningar som laddas ner på stadsbyggnadskontoret.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.