Hej,

Behöver lite tips och tricks eller rent ut av ett expert svar

Vi har eget vatten från en brunn (grävd till 5M, bottensediment), enligt köpeavtal och säljares info är den borrad till 9m, hur nu detta hänger ihop. Men i alla fall…

Vi har en pumpautomat 60 L för att dra upp vatten som sedan går igenom ett Avhärdning/Nitrat filter och sen in i huset.

Längd på ledningar:
Från brunn till pump ca 31m (4,7 m ner till vattenytan, bottensediment ligger på ca 5m).
Pump är en DAB Jetinox 102m.

Från pumpen går ledning in i vårt AHSN-25 filter för rening och från detta går det sedan en ledning på runt 20M in i huset.

Problemet är att pumpen har på det senare börjat dra luft. Det kan fungera ett par dar utan strul men sen återkommer problemet och så håller det på…

Det har funkat sedan vi köpte huset 2015, ja vi har bytt pumpautomat från 20 til 60 L. Men nu på senare tid så strular det.

Nån som har nått tips eller trix, eller är det så att ledningarna är för långa…. Jag har helt slut på idéer

Med vänlig hälsning,: Mathias (Trelleborg - Skåne). Vattenpumpanläggning med blå trycktank och ledningar i ett pumprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En DAB Jetinox 102M pump för vattenförsörjning, med tekniska specifikationer synliga på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfilter och pumpsystem monterade på en vägg med sladdar och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är bottenventilen i brunnen ok?
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är bottenventilen i brunnen ok?
Hej,
Det är väl det som är frågan om det överhuvudtaget sitter en bottenventil där nere. Jag har inte varit nere i brunnen (tänker lite på säkerheten). Så jag kan inte svara på om den är ok eller om det ens finns en bottenventil. Det ser nämligen ut som att slangen fortsätter ner under vattenytan, men var den tar vägen är ett mysterium…

/M
 
I botten på hålet/slangen sitter säkert en backventil, den kan vara otät, eftersom du har en automat så finns inget ytterligare kärl. Stäng av pumpen över natten och kolla om trycket sjunker, då är det säkert Backen som är otät. Nästa är att kolla vattennivån i hålet, snöre med en tyngd ner tills det plaskar, fortsätt ner så kan du känna var backen är, då vet du hur mycket vatten som finns. Kolla nivån även när du gör ett större uttag, så inte nivån sjunker ner till backventilen, då blir det luft i pumpen.
 
  • Gilla
mandersson71 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I botten på hålet/slangen sitter säkert en backventil, den kan vara otät, eftersom du har en automat så finns inget ytterligare kärl. Stäng av pumpen över natten och kolla om trycket sjunker, då är det säkert Backen som är otät. Nästa är att kolla vattennivån i hålet, snöre med en tyngd ner tills det plaskar, fortsätt ner så kan du känna var backen är, då vet du hur mycket vatten som finns. Kolla nivån även när du gör ett större uttag, så inte nivån sjunker ner till backventilen, då blir det luft i pumpen.
Hej Jonas,
Stänger jag av pumpen så blir trycket kvar. Vattenytenivå i brunnen har legat stadigt på 4.7 meter (det är ca 5 meter ner till botten, gruset) under en veckas tid. Nu har jag kopplat förbi filtret (bypass läge) igen och nu drar pumpen vatten som vanligt. Filter ska inte påverka systemet (enligt leverantören), men någon påverkan har det på nån vänster.

Det jag kan se i brunnen (utan att klättra ner) är att slangen (PEM 32a) från pumpen går vidare ner under vattenytan via en blå PEM koppling till en annan slang eller nått…..(beklagar dålig bild - tagen med mobil från marknivå). ”De andra rören i brunnen är inte i använding, men tidigare ägare har inte tagit bort dom från hålet.”

/Mathias
 
  • Bild på en brunn med PEM slang ansluten via en blå koppling under vattenytan, oanvända rör syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kopplingen som du ringat in, är det röret som går upp till pumpen.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den kopplingen som du ringat in, är det röret som går upp till pumpen.
Hej,
Yes från den blåa kopplingen går det upp en ny PEM slang (32) till en 90 graders PRK koppling och sen vidare till pumpen via PEM 32a…
 

Bästa svaret

OK den sortens koppling är för tryck och vid sug så kan den läcka in luft, prova med att dra till den blå med en polygrip lite extra så kanske det ordnar sig. Inte helt ovanligt att dom läcker in luft vid sug.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Hej alla ni som har svarat,

Det mest troliga problemet är trots allt - låg grundvatten nivå.

Har även konstaterat att brunnen är en Stensatt grävd brunn (till runt 5 meter) och inte borrad som vi fick besked på från säljaren. Dessutom så sitter det nog trots allt en backventil/sil efter den blåa kopplingen nere i brunnen (då jag har lyckats föra runt nedre delen av slangen/kopplingen). Har inte uppfattat det som att den suger luft under helgen, men det är ju ett meck att hålla öga brunnen hela tiden :)

Nu blir det till att få brunnen rensad/städad och sen kika på hur åter rinning av grundvatten fungerar (ja det funkar idag, om än lite si och så). Worst case så blir till att borra en ny brunn :) :)

/Mathias
 
Tänkte komma med en liten uppdatering…
Jag och en kamrat har nu bytt den pemslang som går ner i brunnen (från marknivå), samt satt dit en ny redig backventil med rätt koppling från slangen (PRK 32 hela vägen). Har även bytt en pem slang mellan inkommande slang från brunn till pumpen samt satt ditt en helt ny PRK skarv. Passade även på att byta o-ringar till luftningsnipplarna på pumpen (japp har två pluggar på den). Peppar, Peppar ta i trä - nu har vi vatten utan luft . Det mest troliga är att det var en felmonterad backventil (för satt inte helt rak på kopplingen, kan jag säga, samt de hade nog använt två rullar gängtejp) i brunnen samt eventuellt tjyvluft från nån av låsmuttrarna på PRK kopplingen inne vid pumpen.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Förresten här är en bild på hur den gamla bottenventilen var monterad - inte helt 100 va
 
  • En gammal, felmonterad bottenventil med skador på befintligt gängtätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väcker liv i denna tråden..

Har en gammal brunn vars väggar ser ut som tegelstenar som ligger på varandra utan bruk emellan, därav har jag inte vågat klättra ner med stege. Slang med bottenventil sitter fast i botten och skulle behöva få lite idéer om hur jag kan hissa upp den utan att behöva klättra ner.. är ca 5-6 meter djup
Hur fick ni upp er?
Inre vy av en gammal brunn med tegelväggar och en synlig slang med bottenventil i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inifrån en gammal brunn med tegelväggar och en slang med bottenventil synlig i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange jonasson
  • Laddar…
R Ragnarr skrev:
Väcker liv i denna tråden..

Har en gammal brunn vars väggar ser ut som tegelstenar som ligger på varandra utan bruk emellan, därav har jag inte vågat klättra ner med stege. Slang med bottenventil sitter fast i botten och skulle behöva få lite idéer om hur jag kan hissa upp den utan att behöva klättra ner.. är ca 5-6 meter djup
Hur fick ni upp er?
[bild] [bild]
Hej,
Vi satte en lång stege ner i vår (djup runt 5m ner till botten) - sen kopplade vi loss slangen från 90 graders PRK vinkel (som du också har i din brunn). Oavsett ska man vara två när man gör detta!
 
Tack för snabbt svar!
 
R Ragnarr skrev:
Tack för snabbt svar!
Om du/ni ska göra det själva (alltid 2 pers) - så var försiktiga :/
Jag har inte sett en sådan stensatt brunn tidigare (är tegelstenarna lösa?) - men det finns ju ett antal olika sätt att bygga de på :)

I 90 Graders vinkeln (där slangen från vattnet kommer upp) - där sitter en skruv/mutter (ner mot vattnet) - det är den som vi lossade i vår brunn och sen drog vi upp hela slangen som går ner i vattnet....

/mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.