H Haas84 skrev:
Jag har kollat med samtliga leverantörer av bredbandet hur det ser ut med mottagning, och har även fått i vilka väderstreck det borde vara optimal mottagning.
.
Lås inte upp dig innan du testat mottagning och prestanda på plats.
Hur tänker du med att öka kapacitet, är det mängden data som ska ingå i månadskostnad?
Är det kapacitet för att ladda ned i Mbit/s kan det vara svårare.
 
Detta är en relativt central plats så skulle bli mycket förvånad om någon operatör inte skulle ha bra mottagning där.
Jag har tele2 på mobilen och när vi va där sist var det bra mottagning när jag kollade på telefonen.
Tele2 och Telenor har ju gemensamma master när det gäller 4g så där borde de inte vara någon skillnad vilket man än väljer.

A AndersS skrev:
Lås inte upp dig innan du testat mottagning och prestanda på plats.
Hur tänker du med att öka kapacitet, är det mängden data som ska ingå i månadskostnad?
Är det kapacitet för att ladda ned i Mbit/s kan det vara svårare.
Abonnemanget har ju obegränsad surf så där blir det aldrig någon skillnad.
Menade att routern har möjlighet att installera 2 externa antenner (levereras utan) i fall man har behov av att optimera mottagningen in till routern.
 
A
H Haas84 skrev:
Detta är en relativt central plats så skulle bli mycket förvånad om någon operatör inte skulle ha bra mottagning där.
Jag har tele2 på mobilen och när vi va där sist var det bra mottagning när jag kollade på telefonen.
Tele2 och Telenor har ju gemensamma master när det gäller 4g så där borde de inte vara någon skillnad vilket man än väljer.



Abonnemanget har ju obegränsad surf så där blir det aldrig någon skillnad.
Menade att routern har möjlighet att installera 2 externa antenner (levereras utan) i fall man har behov av att optimera mottagningen in till routern.
Täckning och kapacitet är inte samma sak. Om masten är överbelastad 17-23 varje dag så spelar det ingen roll att den sitter utanför dörren. Och det skiljer mycket i mottagning mellan mobil och router, liksom hur olika band och kunder prioriteras hos operatören.
 
Emma242 skrev:
Och det skiljer mycket i mottagning mellan mobil och router, liksom hur olika band och kunder prioriteras hos operatören.
Det är många parametrar som påverkar. Man får helt enkelt testa sig fram.
 
Notera också att FWA-abonnemangen börjar få lite eld i baken nu, det kan bli en intressant situation på marknaden när 3 pushar det hårt (man saknar fibernät) och de andra som också är på g med FWA vill försvara både sina investeringar i fibernät OCH sitt FWA erbjudande.

Gör inget förhastat är mitt tips, se lite vad som händer det närmaste halvåret.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Notera också att FWA-abonnemangen börjar få lite eld i baken nu, det kan bli en intressant situation på marknaden när 3 pushar det hårt (man saknar fibernät) och de andra som också är på g med FWA vill försvara både sina investeringar i fibernät OCH sitt FWA erbjudande.

Gör inget förhastat är mitt tips, se lite vad som händer det närmaste halvåret.
Vad är FWA-abbonemang för något?
Snabb sökning på google https://www.bredbandsval.se/blogg/fixed-wireless-access
 
Telia har FWA & då kan man även välja till deras IPTV. Självklart är det obegränsad datamängd.
 
T Tystnad skrev:
Telia har FWA & då kan man även välja till deras IPTV. Självklart är det obegränsad datamängd.
Ja, typ IPTV. Bara det att boxen kör Telia Play istället (unicast)
 
Tele2 har en bra kampanj nu 12 månader obegränsat för 399kr.
Comviq kör samma fast 24 månader och då ingår routern, men det är bättre att köpa med tele2 och lägga till den om man ändå tänkt binda sig.
 
Körde med mobilt internet, Tele2 obegränsat, i 3 år innan vi fick fiber i villan. Ingen Mesh eller förlängare.

170 kvm, router på övervåning (nära sonens speldator), 4K TV på undervåning (men vanligtvis endast 1 TV igång samtidigt). Funkade bra men specialutrustning som utomhuskameror, ringklocka, smart utomhusbelysning (inbygd Wifi i ljuskällan) fungerade sämre och tappade ibland anslutning.

Obegränsat och vi använde 500-700 GB per månad.

Det hände några enstaka gånger att anslutningen gick ner på en lördag eller söndag vilket inte var så kul, eftersom kundtjänst då hade stängt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.