Hej!

jag och min sambo håller på att bygga nytt hus där vi får elräkning per månad. Första och andra månaden hamnade det hela på mellan 1000-2000kr och nu tredje månaden fick vi en räkning på 8000kr (?!?!) är detta rimligt? Känns helt sjukt med 8K för EN månads el?

någon som har erfarenheter av detta? Är detta rimligt?
 
  • Wow
  • Gilla
StefanL64 och 1 till
  • Laddar…
Även de vanliga priserna på el är vansinnigt höga nu i elområde SE4 och SE3 pga energikrisen i Europa. Byggström brukar också vara lite dyrare än det vanliga priset för fast el. Om hantverkarna t.ex. har kört mycket värmefläktar blir elförbrukningen hög. Hur många kWh var det ni fick för 8000 kr?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hej och välkommen till forumet.
Byggel är generellt dyrare än "vanlig" el. Många av oss hade högre kostnad än 8000 på en månad under vintern, så omöjligt är det inte. Det beror väl till stor del vad som görs, hur mycket el det drar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Koppla in din vanliga el så fort som möjligt.
Bygger man lösvirke så kan man sätta elskåpet först och bygga väggarna runt om för att slippa byggel.
Sen är det avläst så inte elräkningarna dom första var preliminära och sista avläst?
 
  • Gilla
Bhkeso och 6 till
  • Laddar…
när jag byggde så instalerade jag elskåpet direkt vid den tänka pakeringen före bygget
så slapp man byggelen o alla dessa skåp under tiden
finns ju alla utag i skåpet o smidigt nu med elbil
 
  • Gilla
islander och 9 till
  • Laddar…
Vi gjorde gjorde likadant och körde på ett markmätarskåp direkt.

Dock blev det ändå inte så kul elräkningar när huset skulle ”torkas” ur efter att det blivit tätt. Avfuktare samt elvärmefläktar drar en del. Hellre det än mögligt hus dock ;)
 
  • Gilla
Zit88 och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Även de vanliga priserna på el är vansinnigt höga nu i elområde SE4 och SE3 pga energikrisen i Europa. Byggström brukar också vara lite dyrare än det vanliga priset för fast el. Om hantverkarna t.ex. har kört mycket värmefläktar blir elförbrukningen hög. Hur många kWh var det ni fick för 8000 kr?
Tack snälla för svar! Ja, fått reda på att byggströmmen är dyrare än den fasta elen, och de har haft värmefläktar igång i och med att torka ut betongplattan bland annat. Det förklarar väll saken...

3514kWh stod det.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
S
N Nadine1234 skrev:
Tack snälla för svar! Ja, fått reda på att byggströmmen är dyrare än den fasta elen, och de har haft värmefläktar igång i och med att torka ut betongplattan bland annat. Det förklarar väll saken...

3514kWh stod det.
Samma mängd el hade kostat 1000kr ungefär om du istället bott i zon 1 eller 2, känns rättvist och bra va?
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Samma mängd el hade kostat 1000kr ungefär om du istället bott i zon 1 eller 2, känns rättvist och bra va?
Känner du dig lite kränkt av elpriserna?
 
  • Gilla
  • Haha
Tigokämpa och 7 till
  • Laddar…
Skaffa markmätarskåp och riktig el från början. Strunta i den dyra tillfälliga byggelen. Det är en av de tusentals saker man måste tänka på när man bygger hus :)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vissa moment drar mycket ström. Hjälpte med temporär el till nybygge i kommersiellt bruk (ca 8000m2) när de torkade efter flytning så gick månadsnotan på över 90k
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nadine1234 skrev:
Tack snälla för svar! Ja, fått reda på att byggströmmen är dyrare än den fasta elen, och de har haft värmefläktar igång i och med att torka ut betongplattan bland annat. Det förklarar väll saken...

3514kWh stod det.
Grattis, vi hade som mest närmare 10000kWh när vi gjutit plattan i december, kostade över 20000kr för en månad.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S
ARJU ARJU skrev:
Känner du dig lite kränkt av elpriserna?
Verkar som att du tog illa upp av något jag sa? Ber om ursäkt isåfall, man vet aldrig riktigt vad som triggar folk nu för tiden. Hoppas du tar dig igenom det här utan bestående men :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Viggo3234 och 3 till
  • Laddar…
Vad menar ni med "byggel"? Det är ju samma el som om man sätter upp en riktig central. Det som kostar när man bygger och det är kallt är att hålla det varmt.
 
Sittställning
M Miramithe skrev:
Vad menar ni med "byggel"? Det är ju samma el som om man sätter upp en riktig central. Det som kostar när man bygger och det är kallt är att hålla det varmt.
Kanske inte man behöver säkra upp så högt när man inte bygger så bygger kanske avser en högre säkring då, rätt mig om jag har fel.

Det är alltså inte elen i sig som heter byggel.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.