Hej!

Vi planerar att bygga ett nytt hus eftersom det gamla som står där nu är i två plan inte blir så ekonomiskt eller lätt att anpassa för vår dotter som mestadels kör sin rullstol eller kryper på golvet.
Därför har vi planer på att bygga ett lösvirkeshus i ett plan för att underlätta både för henne och oss.
Vissa detaljer såsom köket är inte riktigt klart.
Vi vore väldigt tacksamma för synpunkter,förslag och hjälp med vår ritning.
 
Snailman
Hm, jag funderar på hur det är med utrymningsvägar, i sovrum ska man väl ha minst ett öppningsbart fönster, men det är ju kanske lite opraktiskt för rullstolsburna?

Jag funderade alltså på om det skulle råka börja brinna...
 
Hej! Har en kompis som är rullstolsburen sen födseln. Hon bor i ett tvåvåningshus men har speciell hiss i trappan. Det finns väldigt mycket regler och information för rullstolsburna som jag antar att ni redan känner till. Exempel svängutrymme i alla rum (framför garderober, i badrum mm), inte ha trösklar, dörröppnare, grindöppnare i trädgården. Tänk på att det ska passa en så småningom tonårsdotter som vill klara så mycket som möjligt själv.
 
Hmm, måste erkänna att jag inte är speciellt insatt i ämnet handikappanpassning men några spontana tankar som ev. kan vara er till hjälp:

Utrymning i dotterns sovrum. Går kanske att sätta in en "balkongdörr" istället för fönster. Borde gå att rigga så den går att låsa upp/öppna från golvet så att man kan krypa ut?

Behöver korridoren vara så bred som 1,7 meter? Tänker mest att det stjäl utrymme från andra rum.

Glöm inte att rita in garderober i rummen så ni ser att vändutrymmet inte förstörs (för mycket) av dessa när dörrarna ev. inte går att öppna hela 135 grader eller vad som är ritat.

I övrigt ser det trevligt ut. Jag kanske skulle ha övervägt något litet fönster/skottglugg i klädkammare/förråd. Både för ljuset och för att kunna vädra ordentligt.
 
Hej och välkommen till forumet.

Jag tycker att du/ni har fått till en riktigt trevlig planlösning. Det jag saknade var just fönster i förrådet och klädkammaren samt en dörr istället för fönster till dottern.

Nu har jag ingen större erfarenhet av just rullstollsberoende men finns det ett behov för att kunna ha en extra rullstol stående någonstans?
 
Det som oftast ställer till problem för personer som sitter i rullstol är köket och badrummet.
Komme ni att göra ett anpssat kök där hon så småningom kommer under diskbänken och spisen så att hon kan sitta i rullstolen och diska och laga mat.

Jag är ingen mästare på att läsa ritningen men har ni dörrar till duschplatsen? Det kan bli besvärligt om man ska ta sig in med någon typ av duschstol.

Trevligt hus!
Lycka till!
 
Snailman
Jag såg att du hade dörrarna ungefär mitt på en del av rummen, i mina sovrum, så öppnas de mot en vägg, tror det är ett ganska vanligt sätt, tänk på att det inte är så bra om någon vistas för nära dörren då den öppnas, och den är nog mest ur vägen om den öppnas mot en vägg?

såg att du hade ritat in ett skrivbord i ett rum, där man om man drar ut stolen hamnar mitt i dörrens väg...

Mne ni kanske räknar med att de står öppna för det mesta?
 
En grej jag såg nu är att ni har valt tvättpelare, vilket kanske inte är så smart?

På byggsamrådet vid vårat nybygge så sade kommunen att vissa kommuner inte godkänner tvättpelare just pga handikappanpassning.
 
Sätt inte dörrarna mitt i rummet. Det blir nästan 1kvm bakom dörren som inte går att utnyttja.
Jag har en kusin som har byggt en Värsåsvilla och de har skjutdörrar som går in i väggen där det är möjligt.
Jag ångrar att vi inte köpte sådanna dörrar. Fundera på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.