Någon som kan rekommendera en av Makitas typ tusen olika batteridrivna gräsklippare?? Jag vill kunna klippa ungefär 500kvm på ett batteri, uppsamlare.
 
Jag är nöjd med DLM460. Den är gedigen och stabil. De mindre klipparna kan vara rappliga.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Ska du köpa med laddare, se till att du får dubbel-laddaren som kan snabbladda, den finns nämligen i två olika modeller...

Jag har snabbladdaren, och den laddar två 5 Ah batterier snabbare än jag kan klippa slut på dem....

Edit: jag har en DLM431, riktigt nöjd med den ...
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Krängde nyss min dlm460 då min tomt är för stor.
Hade den 2 säsonger i gamla huset, ca 1000m2 gräs.
Enligt makita ska den klara typ 1200m2 på ett batteripar, men det räckte inte när gräset var högt iallafall utan då blev det ett batteribyte. Maskinen är väldigt lätt och smidig, kan verkligen rekommendera den.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Har en DLM431 sedan tre år. Vår gräsmatta är på ca 600-700m2 och den klipper man utan problem på en uppsättning 5Ah batterier, brukar finnas kräm kvar till att gå en runda med trimmern. Så över lag är jag riktigt nöjd. En svaghet som jag har noterat är att infästningen till framhjulen är klen, man bockar hjulen om man kör mot träd och stenar för hårt, med det sagt är det enkelt att räta upp dem igen.

Värt att nämna att jag kör utan uppsamlare. Initialt ledde det till att det blev klumpar med gräsklipp över allt. Lösningen på det är att sätta en pinne som håller uppe utkastluckan så att det som klipps flyger ut och sprids på gräsmattan.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Har en DLM431 sedan tre år. Vår gräsmatta är på ca 600-700m2 och den klipper man utan problem på en uppsättning 5Ah batterier, brukar finnas kräm kvar till att gå en runda med trimmern. Så över lag är jag riktigt nöjd. En svaghet som jag har noterat är att infästningen till framhjulen är klen, man bockar hjulen om man kör mot träd och stenar för hårt, med det sagt är det enkelt att räta upp dem igen.

Värt att nämna att jag kör utan uppsamlare. Initialt ledde det till att det blev klumpar med gräsklipp över allt. Lösningen på det är att sätta en pinne som håller uppe utkastluckan så att det som klipps flyger ut och sprids på gräsmattan.
Jag har inte koll på den modellen, men på dlm460 kan man plocka bort plasten på sidan så att det blir sidoutkast
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag har inte koll på den modellen, men på dlm460 kan man plocka bort plasten på sidan så att det blir sidoutkast
Det kan man inte på 431, jag har samma problem när man kör utan uppsamlaren... Luckan måste ställas på glänt, annars fastnar det... Med uppsamlaren funkar det perfekt dock...
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Kapar tråden lite; har någon av er erfarenhet av Makitas "värstingmodeller" aka. dom med två uppsättningar batterier, t.ex DLM533Z?

Har en gräsmatta på där kring 2000m2 och skulle vilja slippa undan allt strul med småbensinmotorer...
 
L Lintto1 skrev:
Kapar tråden lite; har någon av er erfarenhet av Makitas "värstingmodeller" aka. dom med två uppsättningar batterier, t.ex DLM533Z?

Har en gräsmatta på där kring 2000m2 och skulle vilja slippa undan allt strul med småbensinmotorer...
Ingen "hands on" erfarenhet, men det verkar som man egentligen får 2x2 batterifack och ett chassie i aluminium (utan batterier och laddare) för ganska precis dubbelt så mycket pengar som ovan nämnda klippare kostar MED batterier och dubbel snabbladdare..

För 10000 spänn + 4 batterier och laddare (typ 4500 spänn https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-powerpack-dubbelladdare-4x50ah-laddpaket-18v) hade jag nog funderat över robotklippare om det är lämpligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen "hands on" erfarenhet, men det verkar som man egentligen får 2x2 batterifack och ett chassie i aluminium (utan batterier och laddare) för ganska precis dubbelt så mycket pengar som ovan nämnda klippare kostar MED batterier och dubbel snabbladdare..

För 10000 spänn + 4 batterier och laddare (typ 4500 spänn [länk]) hade jag nog funderat över robotklippare om det är lämpligt?
Egentligen så är priset ingen större faktor och batterier har jag redan nåt dussin av. Funderade mest om någon av er har erfarenheter. Annars så har klipparen fått goda omdömen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag har inte koll på den modellen, men på dlm460 kan man plocka bort plasten på sidan så att det blir sidoutkast
Det finns uppenbarligen en äldre modell av DLM460. Den jag har (inköpt 2019 eller 2020) har en stålchassi utan sidoutkast. Om det finns äldre modeller i plast så skulle jag rata dem. Jag har en gammal DLM380 som är totalt värdelös. Bakhjulen ramlade av efter några klippningar, och vickade man lite på klipparn så kroknade chassit så att knivarna tog i... Dagens modeller av DLM381 och DML431, fortfarande i plast, lär vara stabilare men det tror jag inte jättemycket på.

Jag tror DLM460 är ganska lik DLM530 i termer av robusthet och hållbarhet. Båda klarar lätt 2000 m². Båda kör 2x18V, DLM530 har bara ett extrafack för två extra att ha med sig.

Och denna typ av klippare ger fin motion. En robotklippare knäcker ryggen när man ska gräva ned begränsningskabel och ta bort tuvor och hål och jaga fatt på fanskapet under buskar och sly.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Den större Makita- klipparen finns att fås med klippbord av antingen aluminium eller stål, vad säger ni lärda, vilken är att föredra?

Jag förstår ju att aluminium är lättare och ej rostar, somliga säger även att klippbordet av aluminum är skörare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.