Hej!

Som rubriken lyder så har jag alltså råkat limma pappersremsa med vanligt tapetklister utan att tänka på det.

Jag märkte att remsan bubblade sig smått på något enstaka ställe på väggen. Tänkte att jag nog var lite slarvig med att trycka fast remsan i limmet, så i taket ska jag minsann vara rejält noggrann! Och det var jag, inga bubblor efter spacklet där.

Sen var jag nere i källaren och reagerade på en hink jag ställt undan för att användas, då jag gjort det i första rummet jag renoverat: ”våtrumslim”… suck! Som om det inte var nog så lyckades jag få fatt i 2 år gammalt tapetklister. Nåväl. Märkte nu också efter andra målningen att man kan ana mitten av remsan på ett ställe i taket.

Jag kan leva med detta misstag, jag har trots allt inte spacklat perfekt i resten av taket även om jag försökt.

MEN… jag förstår att man ska använda våtrumslim för att det inte ska bubbla sig när man tillför fukt i form av spackel, och tydligen även färg ovanpå spacklet - kan det däremot hända något annat än att det bubblar sig under denna period? Dvs riskerar något annat att hända när färgen har torkat? Större risk för sprickor eller annat?
 
  • Gilla
Svanteman
  • Laddar…
När det väl sitter så är det ingen fara. Jag prövade själv olika sorters spackel samt våtrumslim och det bubblade ändå :rolleyes:

Vet fortfarande inte varför. Kanske för lite våld när jag pressade dit remsorna? Spenderade två veckor på att skära upp remsor och spackla…

men, har det inte bubblat efter spackel och färg så är det lungt skulle jag säga
 
EddieHansson
Jag använder vanligt trä/papperslim. Väldigt starkt och enkelt att lägga på och torkar snabbt och lyssnar inte när man spacklar.

Använder en pensel för att lägga på. Sen en trasa för att trycka i remsan/dra ut limmet.
 
  • Gilla
daim68
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag använder vanligt trä/papperslim. Väldigt starkt och enkelt att lägga på och torkar snabbt och lyssnar inte när man spacklar.

Använder en pensel för att lägga på. Sen en trasa för att trycka i remsan/dra ut limmet.
Inte tänkt tanken att använda trälim faktiskt! Vore kanske något att testa till nästa rum.
I övrigt var det ungefär så jag gjorde, även om jag använde spackeln flitigt efter jag såg att det bubblat sig på väggen.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag prövade själv olika sorters spackel samt våtrumslim och det bubblade ändå
Så illa alltså? Jag använde Biltemas våtrumslim i vardagsrummet, där bubblade inte remsorna sig. Jag var rätt noggrann med spackeln även nu i sovrummet men… I ärlighetens namn är jag ju ytterst tveksam till att jag hade åtgärdat något oavsett vad ni sagt när jag tänker efter… vet inte ens var jag skulle börjat för att riva ner spackel och remsor.
 
För att motverka sprickbildning är det mycket viktigt att det finns lämpligt spackel bakom remsan mellan skivorna. Utan spackel är det mycket troligt att pappremsan kommer att bukta ut ifall träet bakom skivorna sväller och krimper. Det finns liksom inget som håller emot.
Varför pilla med olika lim för att fästa en pappremsa när det är så enkelt att lägga remsan i spackel som man bör?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Varför pilla med olika lim för att fästa en pappremsa när det är så enkelt att lägga remsan i spackel som man bör?
för att det inte är enkelt för amatören att spackla in remsan OCH det är inte så man bör göra, det blir lika bra eller bättre att limma, men det tar längre tid.

limmar man enligt anvisning är det iprincip omöjligt att misslyckas.
 
EddieHansson
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag använder vanligt trä/papperslim. Väldigt starkt och enkelt att lägga på och torkar snabbt och lyssnar inte när man spacklar.

Använder en pensel för att lägga på. Sen en trasa för att trycka i remsan/dra ut limmet.
Svarar mig själv. Glömde säga att jag fyller i spackel i springan och skruvarna innan jag limmar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
för att det inte är enkelt för amatören att spackla in remsan OCH det är inte så man bör göra, det blir lika bra eller bättre att limma, men det tar längre tid.

limmar man enligt anvisning är det iprincip omöjligt att misslyckas.
Vilken anvisning. Tittar du på 5- minuts craft?
Jag tar gärna del av källan till att man inte bör lägga pappremsan i spackel och att blir bättre med lim
 
Kan inte säga något om tapetklister till pappremsa som tråden handlar om men... Ett spackel avsett för skarvspackling är mycket enklare att använda, bubblar mindre, än t.ex. Beckers medium allround spackel som jag upplever alldels för torrt. Detta är min erfarenhet i alla fall.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
losskägg losskägg skrev:
Kan inte säga något om tapetklister till pappremsa som tråden handlar om men... Ett spackel avsett för skarvspackling är mycket enklare att använda, bubblar mindre, än t.ex. Beckers medium allround spackel som jag upplever alldels för torrt. Detta är min erfarenhet i alla fall.
det var nog exakt det spacklet jag hade problem med, även finspacklet…
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
det var nog exakt det spacklet jag hade problem med, även finspacklet…
Rullspackel tycker jag också funkar.
 
J J Vos skrev:
För att motverka sprickbildning är det mycket viktigt att det finns lämpligt spackel bakom remsan mellan skivorna. Utan spackel är det mycket troligt att pappremsan kommer att bukta ut ifall träet bakom skivorna sväller och krimper. Det finns liksom inget som håller emot.
Varför pilla med olika lim för att fästa en pappremsa när det är så enkelt att lägga remsan i spackel som man bör?
Det går såklart snabbare att sätta pappersremsan i samband med spackling, min uppfattning är att det är lättare att göra fel. Ironiskt nog gjorde jag ju fel med limmandet också, så...

Du frågar om källan till Mathias påstående, men har du en källa på ditt påstående om att det skulle bli värre att limma pappersremsan? Jag säger inte att det inte är så, jag ser bara inte varför det skulle bli sämre (förutsatt att man gör rätt) att limma? Man spacklar ju ovanpå ändå, borde inte styrkan bli densamma?

losskägg losskägg skrev:
än t.ex. Beckers medium allround spackel som jag upplever alldels för torrt. Detta är min erfarenhet i alla fall.
Det är Beckers Medium jag har använt, kan se hur det inte fungerar bra att spackla remsan med, känns hyfsat torrt som du säger.
 
Jag fick problem när jag limmade. Felet jag gjorde var att inte först spacklade springan. Limmade direkt. Vid limning är väl följande moment korrekt
Spackla - låt Torka
Slipa
Limma
Spackla

de skurna skarvarna gjorde jag så och där fick jag inte problem alls.

har man rätt spackel så är det inte svårt att se tidsbesparingen i att göra allt i ett moment…

Jag djupdök detta innan jag spacklade mina väggar/tak. Båda sätt är korrekt och inget av dem är fel. Har ingen källa på det nu, ni får bara lita på mig helt enkelt

som amatör trodde jag att det bara var att gå och handla ett dyrt spackel så skulle det fungera att lägga vått i vått, men så var det inte.

till ts; om det inte bubblar efter spackling målning så är det lungt
 
J J Vos skrev:
Vilken anvisning. Tittar du på 5- minuts craft?
Jag tar gärna del av källan till att man inte bör lägga pappremsan i spackel och att blir bättre med lim
5-minuts craft. Vad är det?

Jag läser branschreglerna från ybg.

Jag har inte sagt att man inte bör lägga pappremsan i spackel. Jag har sagt att det blir bättre om du limmar. Det har hela tiden framgått i Ybg att de mest utsatta skarvarna ska limmas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.