Jag har en enskilds firma inom datateknik.
Och även bygger & säljer hus på spekulation, samt köper & säljer renoveringsobjekt som privatperson.

Just nu äger jag och min fru ett hus som skall renoveras under sommaren och huset är obeboeligt samt ingen är registrerat på adressen.

Vi skall anlita x-antal olika företag för att kunna renovera huset. Och nu funderar vi på att konvertera Enskilds firma till AB och sälja ovannämnda renoveringsobjekt till bolaget.

Är det värt att konvertera till AB och sälja huset till bolaget? Om någon kan hjälpa mig att kunna fylla i tabellen i bifogade bild?

Vilka för- och nackdelar finns med denna omvandling?
 
  • Jämförelsetabell över kostnader och vinster för renoveringsprojekt som AB och privat, inklusive moms och skatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med är det ingen moms på köp och försäljning av fastigheter.

Att köpa, renovera och sälja fastigheter på spekulation är fullt möjligt att göra inom ramen för en enskild firma, det behövs inget AB för det.
 
  • Gilla
gammaltnytthus
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Till att börja med är det ingen moms på köp och försäljning av fastigheter.
Vilket också innebär att ingående moms i renoveringskostnaderna inte är avdragsgill.
Så stryk helt enkelt detta med ingående och utgående moms.

AB betalar sedan drygt 20% skatt på vinsten, men skall du sedan ha ut pengarna ur bolaget får du ovanpå detta skatta privat på utdelningen. Så AB är i detta sammanhang bara meningsfullt om du i första hand skall använda vinstpengarna inom bolaget.
 
  • Gilla
gammaltnytthus och 1 till
  • Laddar…
Stämpelavgiften för en lagfart är 1,5% för privatpersoner och 4,25% för företag och baseras på det högsta av köpeskilling och taxeringsvärde. Var kommer 50000 från?

Reavinstskatten för privatpersoner är 22%
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Var kommer beloppen för projektets slutkostnader från?

Kallylen för privatpersonen bör bli:

Anskaffningskostnad:
700000+10500+825 = 711325

Renoveringskostnad 2000000
Styling och mäklaravgift: 80000

Reavinst = 4000000 - 2000000 - 80000 - 711325=1208675 och skatten 22% på 1208000=265760

Men där är risken att skv anser det vara näringsverksamhet och då har jag noll koll.
 
  • Gilla
gammaltnytthus
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Men där är risken att skv anser det vara näringsverksamhet och då har jag noll koll.
Reavinstskatt på försäljning av näringsfastighet är 27%. När en deklarerar försäljning av privatbostad finns en fråga i blanketten/formuläret om bostaden använts som permanentboende eller fritidsboende av ägaren eller närstående, samt till hur många %. Min killgissning är att om säljaren uppger något annat än 100% börjar Skv tänka beskattning som näringsverksamhet. I det här fallet har inte TS heller varit folkbokförd på fastigheten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
AB betalar sedan drygt 20% skatt på vinsten, men skall du sedan ha ut pengarna ur bolaget.
Du menar att ett AB får använda vinst för sin verksamhetsutveckling och däremot SKV vill inte ha reavinstskatt på varje försäljning med vinst ett AB gör?
 
S sunqan skrev:
Stämpelavgiften för en lagfart är 1,5% för privatpersoner och 4,25%?
Fel beräknad av mig.
Och på grund av kunskapsbrist, trodde jag att stämpelavgift skiljer inte åt mellan en privatperson och ett AB.
 
I ditt AB hanteras inkomsten från en fastighetsförsäljning som vilken intäkt som helst. Ingen skillnad mot intäkt från konsultförsäljning. Mer än att jag tror det finns en del regler om hur du kan/får skriva av kostnader för fastigheten. Så skatten blir densamma för 1000 kr reavinst, som för 1000 kr konsultarvode, innan du har pengar på ditt lönekonto.
 
  • Gilla
gammaltnytthus
  • Laddar…
S sunqan skrev:
och skatten 22% på 1208000=265760
Men där är risken att skv anser det vara näringsverksamhet och då har jag noll koll.
Felberäknad lagfart kostnader av mig.
Och precis därför funderar vi på att starta ett AB.
 
S sunqan skrev:
Reavinstskatten för privatpersoner är 22%
Det trodde jag med innan vi sålde vårt första fastigheten, men reavinstskatten blev 30% istället.
 
C
G gammaltnytthus skrev:
Du menar att ett AB får använda vinst för sin verksamhetsutveckling och däremot SKV vill inte ha reavinstskatt på varje försäljning med vinst ett AB gör?
Nja, inte riktigt. För AB finns bara ett inkomstslag och det är inkomst av näringsverksamhet så reavinster hamnar i samma korg som bolagets övriga inkomster och utgifter och vinsten på sista raden beskattas med bolagsskatt 20,6% oavsett var inkomsterna kommer ifrån.

Så AB betalar också skatt på vinsten, men till en mycket lägre skattesats än privata inkomster så det blir mer pengar kvar efter skatt att använda till nya projekt. Dessutom får AB sätta av upp till 25% av vinsten varje år i en periodiseringsfond för att lyfta över obeskattade vinstmedel till kommande år (upp till 6 år).

Jag förmodar att grundidén är att det ligger mer i samhällets intresse att ett bolag växer ekonomiskt (och skapar arbetstillfällen m.m.) än att en privatperson gör det.

Skall man sedan som ägare av ett fåmansbolag få ut pengar till sin privata plånbok får ägaren dock betala skatt på dem igen.

Så AB är inte något vidare alternativ om målet är att generera kortsiktiga vinster till ägarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nja, inte riktigt. För AB ... vidare alternativ om målet är att generera kortsiktiga vinster till ägarna.
Enkelt och koncis förklarat av Dig. Målet är att utveckla vidare inom branschen och därför många frågor kring et AB. Uppskattar även din omtanke till solidaritet. Tack
 
G gammaltnytthus skrev:
Det trodde jag med innan vi sålde vårt första fastigheten, men reavinstskatten blev 30% istället.
Det var väl för att skv klassade det som näringsverksamhet? Eller gjorde ni det inom ramen för er firma och trodde reglerna var samna dom för privatpersoner?
22% är den normala skatten vid försäljning.

Det låter som att ni inte tagit reda på vad som gäller för er verksamhet. Inte ens en bärplockare får tjäna hur mycket som helst innan det går från hobby till näringsverksamhet.

AB eller ej spelar nog inte så stor roll.
 
S sunqan skrev:
Det var väl för att skv klassade det som näringsverksamhet? Eller gjorde ni det inom ramen för er firma och trodde reglerna var samna dom för privatpersoner?
22% är den normala skatten vid försäljning.

Det låter som att ni inte tagit reda på vad som gäller för er verksamhet. Inte ens en bärplockare får tjäna hur mycket som helst innan det går från hobby till näringsverksamhet.

AB eller ej spelar nog inte så stor roll.
Och ... skatten för privatpersoner är 30% av 22/30 av vinsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.