Satt och läste runt lite och ramlade in på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ där man kan beräkna balkar för avväxlingar i yttervägg.
För skojs skull la jag in data för mitt hus och fönsteröppningen jag har i köket och enligt denna snurra skulle jag behöva en limträ där.
Nu antar jag att snurran utgår i från fackverkstakstolar, jag har ryggåstak med en limträ i nock så last på ytterväggar kanske är ännu högre då, men huset har stått sedan 2005 utan tendenser att det ska krokna ovanför fönstret.
Har idag en infälld "tvåtumåtta"(45x170) under hammarbandet som växlar ut lasten till de stående väggreglarna (denna infällda regel sitter inte bara där alltså, utan runt hela husets ytterväggar.

Huset är 8 meter brett och har en takvinkel på 23 grader, betongpannor... Någon som kan detta med beräkningar kanske kan räkna på hur pass det är med bärigheten på min C24 regel som sitter där i väggen som avväxling? Är den krokig som en banan eller är det safe? :D
 
Man får betydligt mindre last på ytterväggen när det är ryggåstak. Så det kan vara en förklaring.
Programmet ger ofta väldigt överdimensionerade svar.

(45*170 är det som hette 2x7" tidigare)
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Man får betydligt mindre last på ytterväggen när det är ryggåstak. Så det kan vara en förklaring.
Programmet ger ofta väldigt överdimensionerade svar.

(45*170 är det som hette 2x7" tidigare)
Aha, mindre last med ryggås, trodde på motsatsen.
Sorry för en tum för mycket angivet :)
 
M moken skrev:
Aha, mindre last med ryggås, trodde på motsatsen.
Sorry för en tum för mycket angivet :)
Ungefär halva taket/lasten hamnar på ryggåsbalken i nacken istället för på ytterväggarna
 
larsbj larsbj skrev:
Ungefär halva taket/lasten hamnar på ryggåsbalken i nacken istället för på ytterväggarna
Ja iofs, om man tänker efter så blir det ganska självklart att nockbalken tar mycket av total-lasten ifrån taket.
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.