Trädäcket, max 4 år gammalt, fick sig en rejäl känga förra året i samband med takrenovering och ser ut till 50% av ytan som på bilden. Går det att rädda? Hur?
 
  • Slitet trätrall med tydliga märken och missfärgningar på ytan, behöver underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta, olja och använd.

Titta uppåt istället för neråt.

Ni slipper oroa er för fläckar under nästa vinfest och barnen får leka och ha kalas och råka spilla...

/ATW
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Vad är det som fläckat trädäcket? I vilket fall som helst rekommenderar jag att tvätta däcket med en tralltvätt. Sök efter en med högt Ph. Det är där effekten ligger. Själv brukar jag inte olja mitt däck utan nöjer mig med en tvätt varje år.
 
J jasula01 skrev:
Vad är det som fläckat trädäcket? I vilket fall som helst rekommenderar jag att tvätta däcket med en tralltvätt. Sök efter en med högt Ph. Det är där effekten ligger. Själv brukar jag inte olja mitt däck utan nöjer mig med en tvätt varje år.
Det låg presseningar under byggställningarna direkt an mot träet så det som skitat ner är byggdamm från taket i kombination med regnvatten som blivit ståendes/runnit undan dåligt.

Okej så något kraftigare rengöringsmedel alltså? När du skriver högt pH, menar du med natriumhydroxid eller liknande? Provade med varmt vatten, såpa och rotborste på en avgränsad yta men det gjorde ingen skillnad så något kraftigare lär behövas.
 
  • Gilla
Allanballann
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tvätta, olja och använd.

Titta uppåt istället för neråt.

Ni slipper oroa er för fläckar under nästa vinfest och barnen får leka och ha kalas och råka spilla...

/ATW
Haha det behöver inte vara kliniskt rent men de fula fläckarna stör mig.
 
Sist jag tvättade använde jag HardHead inköpt på Jula. Ph 13,5. Kaliumhydroxid enligt säkerhetsdatabladet.
 
Spola av med högtryckstvätt bräda för bräda bland kaukstiksoda med ljummet vatten ock skura med rotborste alla bräder spola sedn av noggrant hjälper ej detta låna en golvslip och kör över hela golvet och olja in
 
Jag har haft stor framgång med Kärcher T-Racer på riktigt skitig altan.
Förbehandling vanlig grön/gul såpa-

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.