Ska sälja min farsas hus byggd på 50-talet
Taket läcker inte in men skulle behöva bytas, det syns, lite sneda takpannor osv.
i övrigt är det fräscht men inte totalrenoverat

det är en by med några väldigt olika hus så svårt med värdering
värderingen landade på +ca50% jämfört med värderingskartan på booli.se

nu är jag lite rädd att det inte blir några bud?

hur ska man tolka mäklarens värdering? är det vad han anser om allt synligt är i perfekt skick
funderar på sälja i befintligt skick
 
Fråga mäklaren , ingen annan kan veta
 
  • Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga mäklaren , ingen annan kan veta
tar gärna emot 2nd opinion ;) brukar man alltid ha värdering som utgångsbud?
 
Omöjligt att svara på
 
Värderingen är ett enda stort gissa. Lite hjälp har mäklaren av sin erfarenhet och vad andra hus i närheten har kostat. Vår sommarstuga lades ut för 950000 men slutpriset blev drygt 2 miljoner. Ett hus i byn lades ut för 4,2 miljoner men det fick sänka värderingen till 3,8.
Protte
 
  • Gilla
Linda Anderson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Värderingen är ett enda stort gissa. Lite hjälp har mäklaren av sin erfarenhet och vad andra hus i närheten har kostat. Vår sommarstuga lades ut för 950000 men slutpriset blev drygt 2 miljoner. Ett hus i byn lades ut för 4,2 miljoner men det fick sänka värderingen till 3,8.
Protte
Intressant!
Brukar värdering=utgångsbud? Hur gjorde ni?
Googlade lite snabbt men hittade inget

edit: av alla mäklarna fick jag ett värderingsintervall?
senast jag sålde hus har jag för mig jag fick ett fast värde?
 
Enda sättet att veta är att sälja huset
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Enda sättet att veta är att sälja huset
Brukar värdering=utgångsbud?

man tar ju ett medelvärde av mäklarna men här är det väldigt spritt

hittar knappt info om detta
 
L Linda Anderson skrev:
Brukar värdering=utgångsbud?

man tar ju ett medelvärde av mäklarna men här är det väldigt spritt

hittar knappt info om detta
svaret är nej. Man brukar prata med din mäklare om hur man ska lägga ett utgångspris för att locka rätt köpare. Finns ingen hör som kan. Hjälpa dig utan otroligt mycket mera information.

om det spretar mycket så kan du ju fråga varje mäklare vad de baserar sin värdering på. Vanligen så har de en data vad med liknande objekt och så tar man hänsyn till trenden på bostadsmarknaden, när på året man säljer, vilka man intrikar sig till, hur sugen säljaren är på att gå vidare etc.
 
  • Gilla
Linda Anderson
  • Laddar…
Ja, priset som annonseras ska vara det bedömda marknadsvärdet. Sedan kan ju spekulanterna lägga vilket utgångsbud de vill.
 
  • Gilla
Linda Anderson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Enda sättet att veta är att sälja huset
fan va smart, och sen köpa tillbaks det och sälja det igen för rätt pris xD
 
  • Gilla
  • Haha
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Vad är ni villiga att sälja det för? Är det så stor spridning på värderingen, så är det ju svårt att sätta ett bra pris.
Så det tråkiga svaret är väl att försök komma fram till en summa ni känner er bekväma med. Lägg ut fastigheten till försäljning till det priset.
Får ni inga spekulanter är ju tyvärr priser för högt för marknaden just nu, och ni måste antingen vänta eller sänka priset. Får ni många spekulanter så kan det ju bli budgivning och priset kan öka.

Var precis så vi gjorde när vi sålde vårat förra hus.
Gick inte att få någon vettig värdering, då huset låg väldigt avsides, gammalt och hade sina små fel.
Så vi räknade på vad vi behövde få ut för att kunna täcka upp lån, renoveringar på det vi sålde och viss betalning till nya huset vi köpte.
Fick ut det vi behövde, så vi blev nöjda.
 
L Linda Anderson skrev:
fan va smart, och sen köpa tillbaks det och sälja det igen för rätt pris xD
Att sätta ut huset på en försäljning är ju inte det samma som att sälja huset.
Men ni får ju en indikation på vad folk är villiga att betala för huset just då.
Sen en vecka senare kan ju det priset öka eller sjunka.
 
L Linda Anderson skrev:
fan va smart, och sen köpa tillbaks det och sälja det igen för rätt pris xD
Värdet på ett hus är det som säljaren och köparen kommer överens om. allt annat är mer eller mindre kvalificerade uppskattningar av värdet. Åter igen, prata med mäklarna och försök förstå vad dom bygger sin värdering på. Det kommer ge dig mest.
 
En värdering är någorlunda enkelt att göra i ett område där det ofta säljs snarlika hus och det är en stabil marknad. Du har inte berättat om läget och om det sålts snarlika hus så det vet vi inget om. Marknaden övergripande är orolig pga räntehöjningar, krig, inflation med mera. Så hur man än värderar finns en osäkerhet. Det kan vara bra att kontakta flera mäklare för att få en bättre bedömning. Mäklarna kan ge en bedömning av försäljningspris. Utifrån denna bedömning sätter man utgångspris, som kan vara lägre än bedömt försäljningspris. Det ör också vanligt att man rekommenderar en säljarbesiktning, som ger bättre information om husets status.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.