N Nordsjö skrev:
Fick själv offert på en installation från Eon på solcellsanläggning.
Den skulle kosta 262000kr före grönt avdrag, efter avdraget 224000kr.
Total systemeffekt 11,7kwp. 29 paneler 405w. Monterade på två olika tak monterat och klart. Allt ingår då Eon sköter installation full ut. Likströmskabel mellan byggnader i luft. Ett gäng paneler på garage samt resten på huset.
Lite dyrt tycker jag...eller vad tycker ni? :thinking:

Låter hutlöst dyrt. Känns som att de flesta åf av solceller kraftigt höjt sina priser.

Blir ju svårare som slutkund att räkna hem sin investering och då finns risken att man säljer mindre och mindre paneler och kanske måste sänka priserna igen eller gå i konkurs i värsta fall.

Jag fick en offert av Eon för mindre än 1 år sedan på 22 paneler, då ville man ha cirka 130tkr.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Fick själv offert på en installation från Eon på solcellsanläggning.
Den skulle kosta 262000kr före grönt avdrag, efter avdraget 224000kr.
Total systemeffekt 11,7kwp. 29 paneler 405w. Monterade på två olika tak monterat och klart. Allt ingår då Eon sköter installation full ut. Likströmskabel mellan byggnader i luft. Ett gäng paneler på garage samt resten på huset.
Lite dyrt tycker jag...eller vad tycker ni? :thinking:
Du ser ut att bo i östergötland, ta in en offert från en lokal (linköping) https://ppam.se/ jag fick bättre erbjudande från dem jämfört med eon..
 
  • Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Fick själv offert på en installation från Eon på solcellsanläggning.
Den skulle kosta 262000kr före grönt avdrag, efter avdraget 224000kr.
Total systemeffekt 11,7kwp. 29 paneler 405w. Monterade på två olika tak monterat och klart. Allt ingår då Eon sköter installation full ut. Likströmskabel mellan byggnader i luft. Ett gäng paneler på garage samt resten på huset.
Lite dyrt tycker jag...eller vad tycker ni? :thinking:
När jag tog in offerter så var EOn den dyraste offerten för samma lösning.
Ta in från flera aktörer så kommer du nog ner i pris.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Nordsjö,

EON säljer solcellsanläggninger, men monterar nog inte dem själva utan det gör en annan firma. Dvs EON är bara en fördyrande mellanhand och kostar. Det kan förklara EON höga prislapp. Hör direkt istället med lokala firman som monterar åt EON, kan bli betydligt lägre pris.

Luftledning för solarkablar eller AC-kablar ska du inte acceptera. Gräv ner gul markslang och dra kabel i den.
 
  • Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
K
E enoch85 skrev:
[bild] [bild]

Kvalitet rakt igenom.

Ser nu att det står LG på garantin, men Meyer Burger har samma. Vi bytte till Meyer Burger då LG skulle lägga ner sin verksamhet. De gör minst lika bra paneler om inte bättre.
Tycker offerten är lustig. Panelerna + installationen av dem brukar vara en egen punkt med 15% av drag och växelriktare, el-arbete, mätare, batteriet på en med 50% avdrag.

Det är 2 års garanti på växelritktaren och sedan får du eller installatören registrera för ytterligare 3 eller 5 år. Väljer man den kortare tiden får man ersättning för frakt och arbete medan den längre bara ersätter hårdvaran.
 
Priserna har rusat sista 2månaderna, vet att chefen brukar låta offerterna ligga en vecka. Sen är det nytt pris nu.
 
leby leby skrev:
Du ser ut att bo i östergötland, ta in en offert från en lokal (linköping) [länk] jag fick bättre erbjudande från dem jämfört med eon..
Tack för tipset, (y) jag har tittat runt hos olika leverantörer, försökte även kontakta svea solar men de verkar totalt omöjligt att få tag på. Vet att de har något samarbete med IKEA. Kanske behöver ta mig till IKEA och kundtjänst för att öht få chans på offert därifrån? Har nämligen skickat både bilder, ritningar på både hus och garage men får inget mailsvar tillbaka. Någon som vet om de öht tar kontakt via mail med sina kunder efter att man efterfrågar offert via deras hemsida? Har inte lyckats få svar från dem öht.
Mailade senast Christopher Svensson hos dem, han ska tydligen vara någon som skulle kunna fixa fram en säljkontakt enligt deras kundtjänsten har ännu inte fått något svar. Det är mitt senaste försök.

Tänkte även på priset för offerten från Eon, något jag reagerade direkt på hos Eon. Sablar vad dyrt och tänker att deras siffror kan fungera lite som referens i absolut högsta skiktet. Sedan om de har bättre kvalitet än alla andra som ger billigare offert jämfört med kW/kr vet jag ännu inte. Har tentaklerna ute på fler håll. Hoppas komma hyfsat bra undan utan att behöva betala överpriser...

Ecokraft ringde bums efter att de fått mina ritningar och bilder och har även bokat platsbesök, snabba puckar där vilket ger bra betyg. Är fortfarande på offertnivå men återkommer hur det blir vidare. Tänker att jag vill ha en fullt klar anläggning senast i augusti/september.:rolleyes:
 
Jodå, Svea solar kontaktade mig när jag via hemsidan frågade om offert. Svarade snabbt också, på en lördag till och med! Men, detta var i februari, precis innan den stora solcellsrushen drog igång på riktigt...
 
Precis beställt en anläggning från sveasolar. 8282kWh / år. Landade på 125000 efter avdrag. Får dock vänta till september med installationen
 
C chrille-gäddan skrev:
Beställde i januari, installation ska ske Juni (låt oss se mht störningarna i världen om det verkligen blir juni).
SolNord som installatör med produkter enligt nedan. 45gr tak i rakt söderläge, monteras runt takkupan enligt bild nedan (inget på taket till takkupan).

Komplett solcellsanläggning med effekten motsvarande 9,60 kW.
Beräknad initial årsproduktion: 10 114 kWh.

Garantier
25 års Produktgaranti på panelre
25 års Effektgaranti (84,8%) på paneler
10 års produktgaranti på Likriktaren
20 års produktgaranti på montagesystemet
10 års servicegaranti SolNord

24 st Paneler Hyundai - 400W, Helsvart
Likriktare Huawei SUN2000-M1 10 kW - Batteriförberedd
Huawei smart power sensor
Total investering efter Grönt Avdrag ~135 kSEK

[bild]
Som jag misstänkt så fick jag idag besked om att det är förseningar på leverans.
Specifikt likriktaren som är restnoterad.
Förhoppningsvis leverans i slutet av Juni och därefter montage i slutet på Juli (1-2 mån föresening...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.