Som alla andra husägare åkte jag på en rätt bastant elräkning för december. Inte så mycket att göra och knappast min elleverantörs fel.

Men i och med den fakturan började jag kika på detaljerna. Jag såg att jag sen ett år tillbaka hade något som kallades "rörligt med pristak". Jag började läsa på mer på min leverantörs hemsida och insåg följande som gällde i mitt fall:

1. Rörligt med pristak innebär att leverantören återbetalar en viss del över ett pristak som sattes när jag tecknade avtalet. "Taket" var däremot knepigt att hitta och exakt hur det fungerade framgick inte tydligt.

2. I avtalet framgick däremot tydligt att jag måste höra av mig inom 3 månader efter att 12-månadersperioden för pristaket sattes. Därefter sätts ett nytt. Man måste alltså höra av sig för att utkräva det man enligt avtalet har rätt till. Därefter förfaller möjligheten till kompensation

Jag ringde och frågade om prisavtalet. De gjorde en kalkyl på vad jag hade rätt till. Därefter skulle detta kvittas mot nästkommande faktura. Jag krävde utbetalning istället. Det blev totalt 7500:- för 2021. Min konsumtion för året var runt 22 000kWh

Jag misstänker att väldigt många inte har koll på detta. Prisavtalet kostade 29 kr extra i månaden men jag hade aldrig reagerat över den tjänsten eftersom de i grunderbjudandet bjöd på den tjänsten mitt första år (0 kr per månad). Tyvärr kan jag inte påstå att just den här leverantören tjänade några pengar på mig som kund under 2021.

Ni som känner igen avtalsformen: Kolla upp vad som gäller för er. Möjligt att flertalet leverantörer gödslade med den här avtalsformen tidigare (och kanske nu med)
 
  • Gilla
Zlatje och 6 till
  • Laddar…
Vilket bolag var det? Jag var fullt medveten om mitt pristak och räknat med att få tillbaka över 11000, men trots att jag läst all information på hemsidan och i mina avtal, så har hemsidan nu uppdaterats med en begränsning på 6000 kr, som de inte ens tänker dra på nästkommande faktura, utan nästa. Så jag måste stanna kvar i ett antal månader med ett dåligt elavtal för att få hälften av mina pengar...
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi har också pristak (är det Telinet som avses?). Hur räknade du och kom fram till dina siffror?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vi har också pristak (är det Telinet som avses?). Hur räknade du och kom fram till dina siffror?
Japp Telinet. Man räknar på snittpriset varje månad. Jag tog helt enkelt skillnaden mellan vad jag betalde och vad jag skulle betalt om jag haft pristaket direkt. Det stämde med deras uträkningar också, bara det att de sedan informerade mig om att det fanns en begränsning. Jag påpekade att det inte fanns någonstans i deras avtral när jag tecknade abonnemaget, men de säger att de "förtydligat det numera" (det vill säga plötsligt lagt till informationen på hemsidan).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Står det något i allmänna vilkor att dom har rätt att ensidigt utan att informera har rätt att ändra vilkor i pågående avtal?
 
D Dilato skrev:
Står det något i allmänna vilkor att dom har rätt att ensidigt utan att informera har rätt att ändra vilkor i pågående avtal?
"För avtal med rörligt elpris äger Telinet rätt att ändra påslag och avtalsvillkor under förutsättning att Kunden underrättas om de förestående ändringarna minst två (2) månader i förväg."
 
T Tate skrev:
"För avtal med rörligt elpris äger Telinet rätt att ändra påslag och avtalsvillkor under förutsättning att Kunden underrättas om de förestående ändringarna minst två (2) månader i förväg."
Ok, och har du (Kunden) underrättats om det? Jag tror inte att bara ändra på hemsidan duger som underrättelse, det är ju inget man kollar på dagligen under avtalsperioden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, och har du (Kunden) underrättats om det? Jag tror inte att bara ändra på hemsidan duger som underrättelse, det är ju inget man kollar på dagligen under avtalsperioden.
Nope, däremot är de ju medvetet luriga. Enligt dem har de nu förtydligat informationen på sin hemsida, men innan fanns den ju inte alls där. Och det står inget om denna begränsning i mitt avtal, där står bara:

4.D PRISTAK Pristak fungerar som en försäkring mot prisstegringar och garanterar att priset i snitt över 12 månader inte överstiger en viss nivå. Pristaket garanteras för en 12-månadersperiod i taget, räknat från dagen pristaket aktiverades. Pristaksnivå, definitioner och övriga villkor, se telinet.se/prisinfo.

Så jag läste vad som stod sist i länken när jag tecknade avtalet, samt i vintras när priserna steg. Då stod inget om begränsningen. Men nu har de skrivit dit det. Personen jag pratade med erkände till och med att de aldrig haft problemet med att folk använder sig av pristaket tidigare, så det är först nu de "förtydligat" vad som gäller. Men om de anser att det gällt tidigare också så har man som kund inte kunnat veta det. Frågar man t ex vad pristak är på deras hemsida så får man även där följande svar:

Vad är ett pristak?

Pristak fungerar som en försäkring mot prisstegringar under året och garanterar att ditt elpris (ex moms och andra avgifter) i snitt över 12 månader inte överstiger en viss nivå.
Pristaket garanteras för en 12-månadersperiod i taget, räknat från dagen pristaket först aktiverades.
Du ansvarar själv för att kontakta oss inom två månader efter att din 12-månadersperiod har löpt ut för eventuell kompensation av pristaket. Vilket kan beräknas som tidigast när du fått din faktura för 12e månaden du haft pristak. Aktuell pristaksnivå finns på telinet.se/prisinfo.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
T Tate skrev:
Vilket bolag var det? Jag var fullt medveten om mitt pristak och räknat med att få tillbaka över 11000, men trots att jag läst all information på hemsidan och i mina avtal, så har hemsidan nu uppdaterats med en begränsning på 6000 kr, som de inte ens tänker dra på nästkommande faktura, utan nästa. Så jag måste stanna kvar i ett antal månader med ett dåligt elavtal för att få hälften av mina pengar...
Samma leverantör som du har. Skulle de betala ut till alla som haft rörligt med prisavtal skulle de gå i putten. Det är min gissning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Samma leverantör som du har. Skulle de betala ut till alla som haft rörligt med prisavtal skulle de gå i putten. Det är min gissning.
Men du fick allt du skulle ha, plus utbetalt istället?
 
  • Gilla
Simon88
  • Laddar…
T Tate skrev:
Men du fick allt du skulle ha, plus utbetalt istället?
Det stämmer. Allt utbetalt redan.
 
  • Gilla
Simon88 och 1 till
  • Laddar…
Kommer aldrig välja Telinet igen, fast de är nog lite bättre än vissa andra ännu mer skrupelfria bolag.

Skellefteå kraft är vettiga och Borlänge energi (som jag har nu) kommer jag antagligen behålla ett antal år. Går inte att hitta bra erbjudanden någonstans alls (än iallafall) om fast pris på el - det är runt april/maj som jag vanligtvis har bundit elpriset. Kommer hålla koll hela sommaren och hösten.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Kommer aldrig välja Telinet igen, fast de är nog lite bättre än vissa andra ännu mer skrupelfria bolag.

Skellefteå kraft är vettiga och Borlänge energi (som jag har nu) kommer jag antagligen behålla ett antal år. Går inte att hitta bra erbjudanden någonstans alls (än iallafall) om fast pris på el - det är runt april/maj som jag vanligtvis har bundit elpriset. Kommer hålla koll hela sommaren och hösten.
Ja att binda var ju en bra grej denna gång, vis av erfarenheten med decemberräkningen.
Så jag kommer försöka binda nu.........
Skellefteå och Borlänge är vettiga skriver du?
Har aldrig bundit förut så detta blir intressant, ska snart börja titta runt OCH läsa avtalen noga.
 
Har sedan nästan ett år Borlänge energis ”borlängepriset”; ett ”viktat” pris som dämpat följer marknadspriset på el. Låg på som mest 95 öre utan moms (totalt ca 1.60/kilowattimme) mellan februari - april, ligger på 60 öre (1.10) nu och i december och januari - så december var riktigt billig, räkningen låg under 2.000. Svågern fick betala över 8.000 i december…

Skellefteå är inte riktigt lika billigt. Borlänge energi pressar verkligen priset.

Fick dessutom tillbaka över 3.000 från eon, nästan så att denna vinter blev billigare än förra…
 
T Tate skrev:
Vilket bolag var det? Jag var fullt medveten om mitt pristak och räknat med att få tillbaka över 11000, men trots att jag läst all information på hemsidan och i mina avtal, så har hemsidan nu uppdaterats med en begränsning på 6000 kr, som de inte ens tänker dra på nästkommande faktura, utan nästa. Så jag måste stanna kvar i ett antal månader med ett dåligt elavtal för att få hälften av mina pengar...
Hej. Jag är i samma sits.
Har alla beräkningar klara och nu när jag kollar ser jag detta tak på 6000kr som jag är säker på inte fanns under 2021 då jag tecknade.
Har du någon gissning på när de lade till taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.