Hej hallå!
Nytt projekt på gång där jag som vanligt mest gissar mig fram, vänder mig således till mitt favoritforum för svar!

Jag har köpt en 15m2 klassisk bastu (Baseco Bräska) som jag planerar att ställa vid stranden på min sommarstugetomt. Problemet är att platsen periodvis under året alltid ligger under vatten, slänger in lite bilder som visar torr sommar, blöt sensommar och nu senast i vinter när vattenståndet enligt uppgift var ca +80cm.
Enligt bygglovet måste bastun upp 1,5m från grundvattennivån. Därför är tanken att vi ska fylla på och höja marknivån en del och sen ner med plintar och upp med bastun. Den tilltänkta placeringen för bastun kan ses på vinterbilden där det till höger ligger en rishög nedanför trädlinjen. I framtiden kommer vi såklart att bygga en brygga som går ihop med bastun, så intrycket av en liten fågelholk på styltor är temporär.
Tanken är att fylla upp och lämna som en "sluttning" ner mot vattnet och på så sätt stoppa havet från att äta halva tomten (absolut kryddning ja) regelbundet. Och sen då fylla jämnt upp till var isen slutar på vinterbilden. Kommer inte att fylla hela bredden på tomten, utan bara stråket mellan träden, så vatten kommer absolut kunna ta sig in på sidorna. Men det tänker vi att är skitsamma pga ändå inte ett område som används till nåt, huvudsaken är att man inte behöver vada till den egentliga strandkanten.

Min fråga är mest: Är det här helt idiotiskt tänkt? Nån som har erfarenhet på den här fronten från liknande projekt?
Hur ska vi tänka med plintar till bastun? Det är här vår mesta oro ligger, vi vill ju inte att isen ska ha dragit bastun till sjöss nästa vinter. Själva byggandet av bastun känns som piece of cake jämfört med plintsättandet. Kommer det hålla om man fyller mycket? Är det svårt att sätta plintar? Bättre att gjuta själv eller köpa färdiga? Hjälp?

Somrig utsikt över en strandtomt med gräs och träd, möjlig plats för bastubygge vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfylld sommarstugetomt med träd och vass vid strandkant, blå himmel ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt mark vid strandkant med halvdränkt skog och rishög på en vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ju få till så bastun inte kan nås av vatten.

sen hade jag inte satt plintar utan ställt den på lecablock. Med tanke på underlaget så kan det röra sig mycket och då är det lätta att kila stugan i våg igen.

har själv bygg en bastu precis vid vattenbrynet. Grävde undan ett lager jord, sen 15 cm grus och lecablock. Har funkat fint i 4 år
 
  • Gilla
anmateli
  • Laddar…
Gissar att högvattnet kommer att ta med sig det mesta du fyller upp. Du behöver nog nån form av vall/mur av stenar mot vattnet som du fyller bakom. Går det inte att gjuta höga betongpelare som bastun står på för att komma upp i höjd?
 
  • Gilla
anmateli
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Gissar att högvattnet kommer att ta med sig det mesta du fyller upp. Du behöver nog nån form av vall/mur av stenar mot vattnet som du fyller bakom. Går det inte att gjuta höga betongpelare som bastun står på för att komma upp i höjd?
Ja! Vi har rätt mycket sten på tomten som vi har tänkt flytta och använda i samband med att vi fyller upp och därmed göra en mur mot vattnet för att fyllningen inte ska åka iväg.

Men att gjuta egna höga plintar i fyllningen skulle funka tror du?
 
Larsa Larsa skrev:
Du måste ju få till så bastun inte kan nås av vatten.

sen hade jag inte satt plintar utan ställt den på lecablock. Med tanke på underlaget så kan det röra sig mycket och då är det lätta att kila stugan i våg igen.

har själv bygg en bastu precis vid vattenbrynet. Grävde undan ett lager jord, sen 15 cm grus och lecablock. Har funkat fint i 4 år
Ja, det är det som är tanken med att höja marknivån nere vid stranden före bastubygget. Men står sig lecablock bättre än betongplintar om det är fuktigt? Vittrar de inte sönder? Förstår fördelen med att kunna kila den i våg igen om den står på leca, det är ju absolut ett plus.
 
Om det finns nått berg eller stora stenar att fästa i så går det bra att gjuta egna höga plintar. Annars hade jag lagt plintar av denna typ som står på betongplattor för att komma upp i höjd:
http://gullangetcement.se/byggplintar.html
 
  • Gilla
anmateli
  • Laddar…
harry73
Jag förstår det som att det är vid havet, och då spelar nederbörden ingen roll för hur högt havsnivån är. Det beror på vinddrift, och i Malmö kan det bli +1,40 eller mer, inte ofta men det händer.
Var ligger din stuga? Är det Blekinges skärgård? För även där kan havet stiga ordentligt vid rätt förhållanden.

Vattnet på din höstbild, borde då inte bero på havsnivån men på nederbörd (eftersom du skriver blött höst). Då borde man kunna dränera bort vattnet, fylla på med sand, eller på annat sätt göra att du håller torrt.
Men ditt största problem är ju fortfarande havsnivån
 
  • Gilla
anmateli
  • Laddar…
Varför inte typ en rejäl och stabil bastuflotte istället? Alltså fast installerad som en flytbrygga men som höjs och sänks med vattennivån.
 
  • Gilla
anmateli och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Om det finns nått berg eller stora stenar att fästa i så går det bra att gjuta egna höga plintar. Annars hade jag lagt plintar av denna typ som står på betongplattor för att komma upp i höjd:
[länk]
Finns vad jag vet inte berg under. Men plintarna du länkade ser ju stabila ut!
 
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår det som att det är vid havet, och då spelar nederbörden ingen roll för hur högt havsnivån är. Det beror på vinddrift, och i Malmö kan det bli +1,40 eller mer, inte ofta men det händer.
Var ligger din stuga? Är det Blekinges skärgård? För även där kan havet stiga ordentligt vid rätt förhållanden.

Vattnet på din höstbild, borde då inte bero på havsnivån men på nederbörd (eftersom du skriver blött höst). Då borde man kunna dränera bort vattnet, fylla på med sand, eller på annat sätt göra att du håller torrt.
Men ditt största problem är ju fortfarande havsnivån
Tack för svar! Det är vid havet, stugan ligger i Ålands skärgård. Som du skriver är det främst regn som har orsakat översvämningen på sensommarbilden, men på bilden från i vintras är havsnivån mycket hög. Haft kontakt med en grävare som menade på att det inte skulle hjälpa att dränera, då vattnet som är problematiskt kommer från havet och inte uppifrån tomten..
 
Somnolent Somnolent skrev:
Varför inte typ en rejäl och stabil bastuflotte istället? Alltså fast installerad som en flytbrygga men som höjs och sänks med vattennivån.
Det här har vi funderat på så mycket, men ratat det. Var tvungen att dra det ett till varv nu iom ditt inlägg! Skulle absolut vara en smidig väg att gå, men känns sjukt dyrt? Plus att nu när jag googlade såg jag flera som fått problem med bastuflotte som ligger ankrad på samma plats och inte används som just en flotte man åker omkring med.
Vår strand är väldigt långgrund, så en ordentligt lång brygga skulle krävas. Sen tänker vi på underhållet kring den också, vad händer tex om man får problem med pontonerna? Hur är livslängden på såna? Känns som ett himla maskineri att styra med om problem uppstår. Har du erfarenhet av bastuflotte själv?
 
  • Gilla
Somnolent
  • Laddar…
harry73
Jag tror att förslaget syftade på att ha bastuflotten på land så att den bara flyter vid högvakten. Det är I alla fall ett alternativ
 
Hej,
jag bygger själv en mindre stuga som var tvungen att stå "lite för nära vattnet" pga den gamla stugans placering. Marken var delvis lite av ett träsk/murken vass osv.

Jag anlitade en firma som kom och skruvade ner markskruv. T ex SlutaGräv. Deras längsta skruvar är 160cm och kan ta ca 2-3 tons vertikalt tryck har jag för mig. uppepå kan du montera förlängning i metall eller trä som du vill. Det finns kortare varianter såsom 120cm. XL bygg ska tydligen ha en gör det själv uthyrning men låter som att det knappt är värt skillnaden i pris. Jag skulle kika på det som alternativ. Lycka till!
 
  • Gilla
anmateli
  • Laddar…
Parlin Parlin skrev:
Hej,
jag bygger själv en mindre stuga som var tvungen att stå "lite för nära vattnet" pga den gamla stugans placering. Marken var delvis lite av ett träsk/murken vass osv.

Jag anlitade en firma som kom och skruvade ner markskruv. T ex SlutaGräv. Deras längsta skruvar är 160cm och kan ta ca 2-3 tons vertikalt tryck har jag för mig. uppepå kan du montera förlängning i metall eller trä som du vill. Det finns kortare varianter såsom 120cm. XL bygg ska tydligen ha en gör det själv uthyrning men låter som att det knappt är värt skillnaden i pris. Jag skulle kika på det som alternativ. Lycka till!
Det här låter ju verkligen som nåt för oss, ska kika på det! Tack!
 
A anmateli skrev:
Det här har vi funderat på så mycket, men ratat det. Var tvungen att dra det ett till varv nu iom ditt inlägg! Skulle absolut vara en smidig väg att gå, men känns sjukt dyrt? Plus att nu när jag googlade såg jag flera som fått problem med bastuflotte som ligger ankrad på samma plats och inte används som just en flotte man åker omkring med.
Vår strand är väldigt långgrund, så en ordentligt lång brygga skulle krävas. Sen tänker vi på underhållet kring den också, vad händer tex om man får problem med pontonerna? Hur är livslängden på såna? Känns som ett himla maskineri att styra med om problem uppstår. Har du erfarenhet av bastuflotte själv?
A anmateli skrev:
Det här har vi funderat på så mycket, men ratat det. Var tvungen att dra det ett till varv nu iom ditt inlägg! Skulle absolut vara en smidig väg att gå, men känns sjukt dyrt? Plus att nu när jag googlade såg jag flera som fått problem med bastuflotte som ligger ankrad på samma plats och inte används som just en flotte man åker omkring med.
Vår strand är väldigt långgrund, så en ordentligt lång brygga skulle krävas. Sen tänker vi på underhållet kring den också, vad händer tex om man får problem med pontonerna? Hur är livslängden på såna? Känns som ett himla maskineri att styra med om problem uppstår. Har du erfarenhet av bastuflotte själv?
Hej!
Nej, jag är ingen expert. Vi har vid några tillfällen, senast förra helgen, hyrt den flytande bastun i Karlsborg. Vet inget om underhåller men den måste ha funnits minst 15 år. Alltid varit imponerad av hela konstruktionen. Den är flytande med en längre fast brygga som slutar i en ramp till bastun, där rampens fallhöjd självklart är beroende av lågt- respektive högt vattenstånd. Även där långgrunt. Jag förstår att bryggans längd oavsett om den flyter eller är fast är avgörande. Min input var mest utifrån att vattennivån var skiftande och att en tänkbar lösning var att bastun är flytande. Pontoner som står på backen istället för på vatten, är som du säger, inte en bra lösning.
 
  • Gilla
anmateli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.