Nissens Nissens skrev:
Nej, det finns inga bevis på att Parkslide förstört några hus i Sverige.

Det finns ett bra skäl till det.
Är du dålig på att googla?
Det finns bevis och om du tycker att det är ok att Parkslide växer upp i skarven mellan vägg och golv, vid rörledningar osv så får du väl plantera den själv så du får "gröna växter" naturligt inne utan att behöva plantera dom själv. Dom dör aldrig heller.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/monstervaxten-tog-sig-in-i-helenas-hus-den-ar-som-en-alien

https://www.expressen.se/nyheter/helenas-hus-ar-har-invaderats-av-aggressiva-vaxten-krig/

Fler finns och mängder med bilder och bevis från England. Tror någon verkligen att Sverige och England är så olika?
Den enda skillnaden mellan länderna är att den ännu inte har spritt sig så katastrofalt i Sverige som i England. Men ju fler idioter som inte tar det på allvar så lär vi snart har samma situation som i England.
Kan den växa in i husgrunder, spräcka murar mm i England så kan det göra det här med... och den har redan gjort det hos några.
johnjensen johnjensen skrev:
Konkret bevis på att parkslide förstört någon byggnad finns i faceboksgrupperna Parkslide och Död åt Parkslide. Jäkla nötter som skärm dumpat en enstaka bild från SVT på en växt som kommer upp i ett källarutrymme. Många växtarter kan ta sig upp lite varstans så inget ovanligt. En tidning, kom inte ihåg vilken, gick ut med att Parkslide kan välta husgrunder. Man undrar varifrån alla idioter kommer ifrån och sprider lösryckta rykten utan att grundligt verifiera källan.
Vad kallar man det när Parkslide har växt in i avlopp, dagvattenledning, genom golvplatta och parkett?
Räknas inte det som att det förstör hus?
Hur får dom bukt med avloppet som ligger under betonggolvet i källaren?

Från gruppen Död Åt Parkslide.
Brita X
Tack för att jag får vara med. Har själv ställt till med eländet i vår stora över 100 år gamla trädgård. B lev tvärstopp i det gamla avloppet av betong och visade sig vara rötter som trängt igenom och täppt till. Har bytt avlopp i halva huset men ännu återstår den del av avloppet som ligger under betonggolven. Huset är stort. Planterade en liten rot för över 30 år sedan för jag tyckte det var vackert och täckte stenfoten bra. Kämpar dagligen med att hacka av varje litet skott.

Brita X
Vi har ett över 100 år gammalt hus 20x10 meter med jordkällare med ståhöjd under halva. Där bytte vi strax efter jul ut rören till moderna. De ligger bara ca en halvmeter ner i grunden eftersom källaren är frostfri. Men problemet är andra halvan av huset där vi har matkällare, pannrum, ett rum med 2000 liters oljebehållare, bastu, tvättstuga och ett stort sovrum samt wc. Alla golv gjutna, hälften har golvvärme och avloppsrören ligger under golven. Kan inte använda badrum och wc i anslutning till vårt sovrum, inte använda tvättmaskinen i källaren och bara halva vårt nyrenoverade kök har vatten. Lyckligtvis på diskmaskinssidan. Vi tröttnade och flyttade ut till sommarstugan redan i april men lär nog få flytta in till stan tillbaka i november om frosten blir hård. Allt detta för en liten eländig rot av parkslide.

Brita X
Tyvärr är våra avloppsrör alltför gamla för att något försäkringsbolag skulle ta risken. Det har ursprungligen då det byggdes 1910 bestått av sex små lägenheter som nu är en enda bostad och det finns ingen ritning över hur rören går. Vi köpte huset 1983 då vi flyttade tillbaka till vår födelsestad. Det var då jag tog en rot med mig från Helsingfors

Svar
Hör med en VVS firma. Tror dom har någon form av röntgengrej så dom kan se var rören går. Blir kanske billigare än att bila upp golven helt och leta på måfå. Vet att dom har kameror dom kan titta i rören med också och kanske räkna ut hur dom går...


Fråga
Brita har ni fått ordning på ert avlopp som Parksliden hade sprängt sönder?

Brita X
I halva huset ja. Rivit och installerat nya rör. Men vårt bästa badrum, bastun i källaren och halva köket fortfarande avstängt. Vi har hoppats få fjärrvärme men fick nej och oljebehållaren som tar ett halvt rum i källaren ligger omgjuten av betong, golven är av betong med golvvärme och avloppet ligger under allt detta. Vi har inte heller orkat utan bor halva året i sommarstugan där både vatten och avlopp fungerar.1f641.png


Sara X
Inte jag personligen. Men en kompis till mig fick sitt uthus förstört då parksliden växte in genom betonggrunden och in i huset.

Familjen X
Den växte genom en murad grund på min stuga och spräckte den. Och då har jag inte avloppsrör under utan bara fukt. Hos mig verkar den gilla fuktig miljö.


Familjen X
Min har spräckt betonggrunden på två sidor av stugan ca 30 cm tjock.

Familjen X
nix så tråkigt, visste inte att det fanns parkslide när jag köpte den. Fanns inget någonstans på tomten men när jag bröt upp golvet så växte den innanför murarna och jag hittade rötterna som gick igenom grunden. Säljaren hade dolt/dödat den på tomten men inte under huset. ( det fanns inget ljus under så plantan var helt vit)

Inga X
Min har letat sig upp genom betongplatta och parkettgolv i sovrummet. Ingen speciellt trevlig överraskning.


För fler är det bara att gå in i Facebookgruppen
https://www.facebook.com/groups/325617844518025/
Nej jag skriver inte ut hela namnet i inläggen då gruppen ligger som en privat grupp.

Tycker att det är helt rätt att mäklaren blev varnad. Mäklaren var informerad om växten och struntade trots det i att informera köparna.
En mäklare är inte så korkad så att dom inte vet vad Parkslide är i dag.

Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.
 
  • Gilla
  • Älska
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
Att en växt kommer in i en glipa i huset är inte att förstöra huset. Att rötter växer in dräneringar och avlopp av betong är inget konstigt. Det är vanligt att tex pil gör det.

Även i England är det ovanligt. Jag läste enkommentar från en som jobbar med sanering av parkslide. Han hade sett den växa in i källare en gång, men då var det jordgolv. Så att den regelmässigt förstör hus stämmer inte. Håller man efter växten genom att klippa ner den någon gång i månaden ställer den definitivt inte till problem. Men följer man råden att låta den vara så tar den naturligtvis över.
 
  • Gilla
johnjensen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att en växt kommer in i en glipa i huset är inte att förstöra huset. Att rötter växer in dräneringar och avlopp av betong är inget konstigt. Det är vanligt att tex pil gör det.

Även i England är det ovanligt. Jag läste enkommentar från en som jobbar med sanering av parkslide. Han hade sett den växa in i källare en gång, men då var det jordgolv. Så att den regelmässigt förstör hus stämmer inte. Håller man efter växten genom att klippa ner den någon gång i månaden ställer den definitivt inte till problem. Men följer man råden att låta den vara så tar den naturligtvis över.
Ja det vet vi ju sen tidigare att du inte är speciellt påläst och lämnar svar som har mycket i övrigt att önska. Din kunskap är för dålig :thumbdown:
Att minimera ett problem som kan bli jättestort är inte rätt väg att gå.
Missade du detta eller?

Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.


Bry dig inte om att svara för dina svar är bara bla bla bla...
 
  • Gilla
  • Haha
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Missade du detta eller?
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Så allt som finns skrivet på nätet är oomkullrunkeliga axiom som aldrig ska ifrågasättas?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så allt som finns skrivet på nätet är oomkullrunkeliga axiom som aldrig ska ifrågasättas?
Om du tror att BBC och alla andra medier i UK far med osanningar och fejkade inspelningar och att lagarna i Uk är båg så får det står för dig.

Foliehattar har jag fått nog av som tror att allt som är fakta är båg för dom gillar att leva i sin egen verklighet som inget har att göra med FAKTA!!! Sanningen är bekvämast att blunda för.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
harry73
B Bichonen skrev:
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.
Nu tar du till överdrift!

För det första kan det inte bli tal om höga böter. svensk lagstiftning är väldigt tydligt vad som gäller när grenar eller rötter växer in från en grannfastighet. Finns ingen anledning att tro att det är något annat med Parkslide.

Sedan har jag aldrig hört @Daniel 109 säga att parkslide inte är ett problem man ska åtgärda. Det största problemet med parkslide får man när det under decennier få stå orört, så att det kan växa till sig ordentligt och framförallt kan skapa ett välutvecklat rotsystem.

Jag personligen tycker det är sympatisk att Daniel förespråkar en metod som är lågintensiv, som inte kräver massor med olagliga bekämpningsmedel eller att man tapetserar hela trädgården med flera lager plastpresenningar.

Och nej, bilden där parkslide tar sig in längs ett rör, är inte ett tecken av ett förstört hus, men det är såklart besvärligt att den lyckades ta sig in i grunden (troligtvis torpargrund utan makadam, isolering och plast på marken)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 8 till
  • Laddar…
Hur går det för TS bestånd då?
 
harry73 harry73 skrev:
Nu tar du till överdrift!

För det första kan det inte bli tal om höga böter. svensk lagstiftning är väldigt tydligt vad som gäller när grenar eller rötter växer in från en grannfastighet. Finns ingen anledning att tro att det är något annat med Parkslide.

Sedan har jag aldrig hört @Daniel 109 säga att parkslide inte är ett problem man ska åtgärda. Det största problemet med parkslide får man när det under decennier få stå orört, så att det kan växa till sig ordentligt och framförallt kan skapa ett välutvecklat rotsystem.

Jag personligen tycker det är sympatisk att Daniel förespråkar en metod som är lågintensiv, som inte kräver massor med olagliga bekämpningsmedel eller att man tapetserar hela trädgården med flera lager plastpresenningar.

Och nej, bilden där parkslide tar sig in längs ett rör, är inte ett tecken av ett förstört hus, men det är såklart besvärligt att den lyckades ta sig in i grunden (troligtvis torpargrund utan makadam, isolering och plast på marken)
Lågintensiv... jodå det finns folk som har kört med den metoden i 20 år utan att lyckas. Varför ska besserwissern lyckas?
Shadowfire som startade tråden 2014 har bekämpat den med alla metoder och inte lyckats helt ännu.

Jaha... och du med vilje missade den som hade fått upp växten genom parketten på en gjuten platta.och den som hade fått sitt avlopp förstört och inte kunde nyttja halva huset.

Nej Sverige har inte fått den lagstiftningen ÄN! Men den kommer om vi minimerar problemet.
Om du inte fattade att böter osv handlade om England nu så tar jag det igen.
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.


Här har du ett reportage från BBC som är minst 8 år gammalt.
Kul med gröna växter i fönstret men inte när dom växer upp genom fönsterbrädan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/husagare-i-england-hotas-av-parkslide

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mardromsvaxten-hotar-hus-i-hela-sverige

För att du ska förstå har jag direktöversatt delar av texten men google.

Hur är det i England nu? Hoppas vi aldrig hamnar i deras situation, men det kommer vi att göra så länge det finns folk som minimerar problemet eller inte handskas med det på rätt sätt.
Tar vi tag i det NU på allvar så hamnar vi inte där...

(Japanes knotweed är engelska namnet på växten.)
Måste fastighetsmäklare deklarera japansk knotweed för köpare?
Fastighetsmäklare är enligt lag skyldiga att ärligt presentera fastigheter för köpare, vilket inkluderar att vara uppmärksam på japanska knottörtsangrepp som påverkar mark. Skulle en fastighetsmäklare välja att ljuga eller utelämna kunskap om ett angrepp till en köpare riskerar de att anmälas till Fastighetsmäklarförbundet. De kan komma att förbjudas från yrket om det kan bevisas att de har agerat utanför konsumentskyddsbestämmelserna mot otillbörlig handel. Trots konsekvenserna av att göra det, har detta inte hindrat fastighetsmäklare från att tona ned eller ljuga om den japanska knottörten för att göra en försäljning.

Hur mycket devalverar sättningar från japansk knotweed ett hus?
Säkning till följd av ett allvarligt angrepp av japansk knotweed kan devalvera ett hus med 20 % och upp till 80 % i värsta fall. Sänkning behandlas med stor försiktighet av hypotekslångivare, som ofta inte lånar ut alls om en fastighet har drabbats av det. I sällsynta fall där japansk knotweed har angripit och äventyrat marken under en fastighet, har hem sett värdeminskningar från över £300 000 till bara £50 000. Bostäder som drabbats hårt av sättningar är ofta endast lämpliga för kontantköpare som är villiga att ta risken själva men som därför gör det till ett lägre pris.

Kan jag få ett bolån med japansk knotweed?
Att få en inteckning i en fastighet med japansk knotweed är inte direkt, och i vissa fall omöjligt. Banker och byggnadsföreningar är väl medvetna om hur japansk knotweed påverkar fastighetsvärdet. Även om deras ställningstaganden i frågan varierar, kommer många långivare att helt och hållet vägra att ta itu med fastigheter som har en pågående japansk knotweed-angrepp. I historiska fall kommer vissa organisationer att låna ut om det kan bevisas att anläggningen har tagits om hand.

Det finns mycket mer på länken. https://www.knotweedhelp.com/japane...w_are_buyers_notified_about_Japanese_knotweed

Parkslide lag i UK. https://www.knotweedhelp.com/japanese-knotweed-law/
 
  • Haha
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
U
B Bichonen skrev:
Lågintensiv... jodå det finns folk som har kört med den metoden i 20 år utan att lyckas. Varför ska besserwissern lyckas?
Shadowfire som startade tråden 2014 har bekämpat den med alla metoder och inte lyckats helt ännu.

Jaha... och du med vilje missade den som hade fått upp växten genom parketten på en gjuten platta.och den som hade fått sitt avlopp förstört och inte kunde nyttja halva huset.

Nej Sverige har inte fått den lagstiftningen ÄN! Men den kommer om vi minimerar problemet.
Om du inte fattade att böter osv handlade om England nu så tar jag det igen.
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.


Här har du ett reportage från BBC som är minst 8 år gammalt.
Kul med gröna växter i fönstret men inte när dom växer upp genom fönsterbrädan.
[media]
[länk]

[länk]

För att du ska förstå har jag direktöversatt delar av texten men google.

Hur är det i England nu? Hoppas vi aldrig hamnar i deras situation, men det kommer vi att göra så länge det finns folk som minimerar problemet eller inte handskas med det på rätt sätt.
Tar vi tag i det NU på allvar så hamnar vi inte där...

(Japanes knotweed är engelska namnet på växten.)
Måste fastighetsmäklare deklarera japansk knotweed för köpare?
Fastighetsmäklare är enligt lag skyldiga att ärligt presentera fastigheter för köpare, vilket inkluderar att vara uppmärksam på japanska knottörtsangrepp som påverkar mark. Skulle en fastighetsmäklare välja att ljuga eller utelämna kunskap om ett angrepp till en köpare riskerar de att anmälas till Fastighetsmäklarförbundet. De kan komma att förbjudas från yrket om det kan bevisas att de har agerat utanför konsumentskyddsbestämmelserna mot otillbörlig handel. Trots konsekvenserna av att göra det, har detta inte hindrat fastighetsmäklare från att tona ned eller ljuga om den japanska knottörten för att göra en försäljning.

Hur mycket devalverar sättningar från japansk knotweed ett hus?
Säkning till följd av ett allvarligt angrepp av japansk knotweed kan devalvera ett hus med 20 % och upp till 80 % i värsta fall. Sänkning behandlas med stor försiktighet av hypotekslångivare, som ofta inte lånar ut alls om en fastighet har drabbats av det. I sällsynta fall där japansk knotweed har angripit och äventyrat marken under en fastighet, har hem sett värdeminskningar från över £300 000 till bara £50 000. Bostäder som drabbats hårt av sättningar är ofta endast lämpliga för kontantköpare som är villiga att ta risken själva men som därför gör det till ett lägre pris.

Kan jag få ett bolån med japansk knotweed?
Att få en inteckning i en fastighet med japansk knotweed är inte direkt, och i vissa fall omöjligt. Banker och byggnadsföreningar är väl medvetna om hur japansk knotweed påverkar fastighetsvärdet. Även om deras ställningstaganden i frågan varierar, kommer många långivare att helt och hållet vägra att ta itu med fastigheter som har en pågående japansk knotweed-angrepp. I historiska fall kommer vissa organisationer att låna ut om det kan bevisas att anläggningen har tagits om hand.

Det finns mycket mer på länken. [länk]

Parkslide lag i UK. [länk]
Du känns upprörd?

Jag tror ingen i tråden här syftar till att låta den växa fritt. vet inte vem du argumenterar emot riktigt. Parkslide är inte trevligt men det är bara en växt. Jag har lika mycket rötter från syren i mina dräneringsrör som från vår planta parkslide.
Det finns ju typ bara en laglig och vettig metod att göra och det är att successivt trötta ut den, precis som Daniel förespråkar. Iaf om man vill ha en gräsmatta eller något annat som växer på platsen sen.
Gift är det bara glyfosat som fungerar och det är olagligt. Gräva är för dyrt och marktäcka så går det inte göra något med marken förutom en parkering (typ) de närmaste åren tills man vet att den är helt död.

Hur tycker du att man ska bli av med parkslide på en villatomt? Ge nått konkret sätt att utför det istället för att rabbla om att man inte kan få lån i ett annat land, tack.
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
Nissens
B Bichonen skrev:
Lågintensiv... jodå det finns folk som har kört med den metoden i 20 år utan att lyckas. Varför ska besserwissern lyckas?
Shadowfire som startade tråden 2014 har bekämpat den med alla metoder och inte lyckats helt ännu.

Jaha... och du med vilje missade den som hade fått upp växten genom parketten på en gjuten platta.och den som hade fått sitt avlopp förstört och inte kunde nyttja halva huset.

Nej Sverige har inte fått den lagstiftningen ÄN! Men den kommer om vi minimerar problemet.
Om du inte fattade att böter osv handlade om England nu så tar jag det igen.
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.


Här har du ett reportage från BBC som är minst 8 år gammalt.
Kul med gröna växter i fönstret men inte när dom växer upp genom fönsterbrädan.
[media]
[länk]

[länk]

För att du ska förstå har jag direktöversatt delar av texten men google.

Hur är det i England nu? Hoppas vi aldrig hamnar i deras situation, men det kommer vi att göra så länge det finns folk som minimerar problemet eller inte handskas med det på rätt sätt.
Tar vi tag i det NU på allvar så hamnar vi inte där...

(Japanes knotweed är engelska namnet på växten.)
Måste fastighetsmäklare deklarera japansk knotweed för köpare?
Fastighetsmäklare är enligt lag skyldiga att ärligt presentera fastigheter för köpare, vilket inkluderar att vara uppmärksam på japanska knottörtsangrepp som påverkar mark. Skulle en fastighetsmäklare välja att ljuga eller utelämna kunskap om ett angrepp till en köpare riskerar de att anmälas till Fastighetsmäklarförbundet. De kan komma att förbjudas från yrket om det kan bevisas att de har agerat utanför konsumentskyddsbestämmelserna mot otillbörlig handel. Trots konsekvenserna av att göra det, har detta inte hindrat fastighetsmäklare från att tona ned eller ljuga om den japanska knottörten för att göra en försäljning.

Hur mycket devalverar sättningar från japansk knotweed ett hus?
Säkning till följd av ett allvarligt angrepp av japansk knotweed kan devalvera ett hus med 20 % och upp till 80 % i värsta fall. Sänkning behandlas med stor försiktighet av hypotekslångivare, som ofta inte lånar ut alls om en fastighet har drabbats av det. I sällsynta fall där japansk knotweed har angripit och äventyrat marken under en fastighet, har hem sett värdeminskningar från över £300 000 till bara £50 000. Bostäder som drabbats hårt av sättningar är ofta endast lämpliga för kontantköpare som är villiga att ta risken själva men som därför gör det till ett lägre pris.

Kan jag få ett bolån med japansk knotweed?
Att få en inteckning i en fastighet med japansk knotweed är inte direkt, och i vissa fall omöjligt. Banker och byggnadsföreningar är väl medvetna om hur japansk knotweed påverkar fastighetsvärdet. Även om deras ställningstaganden i frågan varierar, kommer många långivare att helt och hållet vägra att ta itu med fastigheter som har en pågående japansk knotweed-angrepp. I historiska fall kommer vissa organisationer att låna ut om det kan bevisas att anläggningen har tagits om hand.

Det finns mycket mer på länken. [länk]

Parkslide lag i UK. [länk]
Maskros är också svårt att bli av med, men inte blir någon hysterisk för det.

Parkslide är inget stort problem i Sverige…

Att växter tar sig in i redan trasiga rör är inget problem. Man får se till att ha hela rör helt enkelt…
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Lågintensiv... jodå det finns folk som har kört med den metoden i 20 år utan att lyckas. Varför ska besserwissern lyckas?
Shadowfire som startade tråden 2014 har bekämpat den med alla metoder och inte lyckats helt ännu.

Jaha... och du med vilje missade den som hade fått upp växten genom parketten på en gjuten platta.och den som hade fått sitt avlopp förstört och inte kunde nyttja halva huset.

Nej Sverige har inte fått den lagstiftningen ÄN! Men den kommer om vi minimerar problemet.
Om du inte fattade att böter osv handlade om England nu så tar jag det igen.
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.


Här har du ett reportage från BBC som är minst 8 år gammalt.
Kul med gröna växter i fönstret men inte när dom växer upp genom fönsterbrädan.
[media]
[länk]

[länk]

För att du ska förstå har jag direktöversatt delar av texten men google.

Hur är det i England nu? Hoppas vi aldrig hamnar i deras situation, men det kommer vi att göra så länge det finns folk som minimerar problemet eller inte handskas med det på rätt sätt.
Tar vi tag i det NU på allvar så hamnar vi inte där...

(Japanes knotweed är engelska namnet på växten.)
Måste fastighetsmäklare deklarera japansk knotweed för köpare?
Fastighetsmäklare är enligt lag skyldiga att ärligt presentera fastigheter för köpare, vilket inkluderar att vara uppmärksam på japanska knottörtsangrepp som påverkar mark. Skulle en fastighetsmäklare välja att ljuga eller utelämna kunskap om ett angrepp till en köpare riskerar de att anmälas till Fastighetsmäklarförbundet. De kan komma att förbjudas från yrket om det kan bevisas att de har agerat utanför konsumentskyddsbestämmelserna mot otillbörlig handel. Trots konsekvenserna av att göra det, har detta inte hindrat fastighetsmäklare från att tona ned eller ljuga om den japanska knottörten för att göra en försäljning.

Hur mycket devalverar sättningar från japansk knotweed ett hus?
Säkning till följd av ett allvarligt angrepp av japansk knotweed kan devalvera ett hus med 20 % och upp till 80 % i värsta fall. Sänkning behandlas med stor försiktighet av hypotekslångivare, som ofta inte lånar ut alls om en fastighet har drabbats av det. I sällsynta fall där japansk knotweed har angripit och äventyrat marken under en fastighet, har hem sett värdeminskningar från över £300 000 till bara £50 000. Bostäder som drabbats hårt av sättningar är ofta endast lämpliga för kontantköpare som är villiga att ta risken själva men som därför gör det till ett lägre pris.

Kan jag få ett bolån med japansk knotweed?
Att få en inteckning i en fastighet med japansk knotweed är inte direkt, och i vissa fall omöjligt. Banker och byggnadsföreningar är väl medvetna om hur japansk knotweed påverkar fastighetsvärdet. Även om deras ställningstaganden i frågan varierar, kommer många långivare att helt och hållet vägra att ta itu med fastigheter som har en pågående japansk knotweed-angrepp. I historiska fall kommer vissa organisationer att låna ut om det kan bevisas att anläggningen har tagits om hand.

Det finns mycket mer på länken. [länk]

Parkslide lag i UK. [länk]
Det är högre sannolikhet att det som påstår att parkslide växer genom betongplatta och parkett antingen har noll koll eller trollar än att det faktiskt har hänt.

Det finns en hel del som beskriver att de lyckats med metoder som liknar det jag beskriver. Men visst tar det lång tid att bli av med den helt. Däremot får man ganska snabbt en minskning.

Jag har inte sett någon som misslyckats. Än, men jag ska läsa inläggen från användaren du refererar till.

Jag gissar att BBC påminner om SVT. Det är inte sällan de vinklar och överdriver. Tyvärr.
Många auktoriteter på området överdriver tyvärr också. Där finns det dessutom en hel bransch som lever på skräcken.
 
Thomas_snickare Thomas_snickare skrev:
Jag slutas aldrig att förvånas! För det första lider jag med dig, detta låter inte roligt men! MEN!
Du skriver i din signatur att du kämpar med kreosot i din husrenovering, på den tid när detta medel användes var det ingen som reagerade men nu vet vi bättre, vad kommer framtida generationer säga om vår överdrivna användning av tex Roundup och andra växtgifter? Är det inte på tiden att vi tänker före istället för efter? Vill du att dina barn ska växa upp i en miljö där växtriket är så utarmat och förvrängt att bara vissa biotoper kan överleva, en utarmning av variationerna, att vi måste tillsätta ännu mer gifter för att vattnet ska vara drickbart. Jag förstår att detta är inte det som upptar dina tanker nu när du måste utkämpa detta krig men en lösning utan gifter är nog ändå att föredra. Jag hoppas du hittar en lösning.
Om man bor lite lantligt kan man ha grisar som älskar växten. Tyvärr så lutar grisskit illa och man måste nog söka tillstånd hos kommunen. Kor tar också och lite "lantluft" är uthärdligare. I Älvsjö där jag bor ska man ta in kor till sommaren. Intill Älvsjömässan. Där ska de ta hand om Björnloka också. Då får man verkligen miljövänligt utom extra koldioxid i atmosfären!
 
B Bichonen skrev:
Lågintensiv... jodå det finns folk som har kört med den metoden i 20 år utan att lyckas. Varför ska besserwissern lyckas?
Shadowfire som startade tråden 2014 har bekämpat den med alla metoder och inte lyckats helt ännu.

Jaha... och du med vilje missade den som hade fått upp
Shadowfire

Nej Sverige har inte fått den lagstiftningen ÄN! Men den kommer om vi minimerar problemet.
Om du inte fattade att böter osv handlade om England nu så tar jag det igen.
Tar inte folk det på allvar har vi snart samma situation som i England.
Hus och tomter som är omöjliga att sälja, enorma kostnader för sanering, höga böter om du inte sanerar, höga böter om den växer in på grannars tomter mm.


Här har du ett reportage från BBC som är minst 8 år gammalt.
Kul med gröna växter i fönstret men inte när dom växer upp genom fönsterbrädan.
[media]
[länk]

[länk]

För att du ska förstå har jag direktöversatt delar av texten men google.

Hur är det i England nu? Hoppas vi aldrig hamnar i deras situation, men det kommer vi att göra så länge det finns folk som minimerar problemet eller inte handskas med det på rätt sätt.
Tar vi tag i det NU på allvar så hamnar vi inte där...

(Japanes knotweed är engelska namnet på växten.)
Måste fastighetsmäklare deklarera japansk knotweed för köpare?
Fastighetsmäklare är enligt lag skyldiga att ärligt presentera fastigheter för köpare, vilket inkluderar att vara uppmärksam på japanska knottörtsangrepp som påverkar mark. Skulle en fastighetsmäklare välja att ljuga eller utelämna kunskap om ett angrepp till en köpare riskerar de att anmälas till Fastighetsmäklarförbundet. De kan komma att förbjudas från yrket om det kan bevisas att de har agerat utanför konsumentskyddsbestämmelserna mot otillbörlig handel. Trots konsekvenserna av att göra det, har detta inte hindrat fastighetsmäklare från att tona ned eller ljuga om den japanska knottörten för att göra en försäljning.

Hur mycket devalverar sättningar från japansk knotweed ett hus?
Säkning till följd av ett allvarligt angrepp av japansk knotweed kan devalvera ett hus med 20 % och upp till 80 % i värsta fall. Sänkning behandlas med stor försiktighet av hypotekslångivare, som ofta inte lånar ut alls om en fastighet har drabbats av det. I sällsynta fall där japansk knotweed har angripit och äventyrat marken under en fastighet, har hem sett värdeminskningar från över £300 000 till bara £50 000. Bostäder som drabbats hårt av sättningar är ofta endast lämpliga för kontantköpare som är villiga att ta risken själva men som därför gör det till ett lägre pris.

Kan jag få ett bolån med japansk knotweed?
Att få en inteckning i en fastighet med japansk knotweed är inte direkt, och i vissa fall omöjligt. Banker och byggnadsföreningar är väl medvetna om hur japansk knotweed påverkar fastighetsvärdet. Även om deras ställningstaganden i frågan varierar, kommer många långivare att helt och hållet vägra att ta itu med fastigheter som har en pågående japansk knotweed-angrepp. I historiska fall kommer vissa organisationer att låna ut om det kan bevisas att anläggningen har tagits om hand.

Det finns mycket mer på länken. [länk]

Parkslide lag i UK. [länk]
Jag gick tillbaka och kollade Shadowfires inlägg. Man kan då konstatera att han inte längre har något problem med den. Han har kört hårt, och det har fungerat. Väletablerade bestånd tar tid att bli av med. Ni grävde han, vilket nog är bra för att försvaga kraftiga exemplar. Annars skulle det ta längre tid.

Men att påstå att det är hopplöst är fel.
 
U
Jag tror våra vindruvor är invasiva, de växer inomhus så undrar om huset kommer rasa? Tror definitivt det inte längre går att sälja.

Vindruvsplanta som växer genom en inomhusvägg och tak hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
Det jag menar med skrämsel i Facebook-grupper och media är att det bygger upp en onödig hysteri som i långa loppet ger många svårsålda hus och katastrof för många människor. Kanske helt i onödan, vad vet jag? Tror dock att dessa personer som skapar sensation skiter i det bara de själva får utlopp för sina egenheter.

Men nu heter tråden Varning för att köpa hus/tomt med Parkslide så då får väll diskussionen fortsätta i denna tråd som ändå är rätt intressant att läsa. Synd bara om nyblivna husägare som får ångest och svårt att sova på nätterna då de känner sig lurade.

Jag kanske ska skapa en tråd som heter: Varning för att köpa hus på Gotland - Ryssen kan komma, men fasiken kommer inte göra det och hoppas ingen annan heller gör det.

Som avslutning citerar jag delar av en text från 2014 så ni inte tror att jag är en vän av Parkslide för den är rätt elak av sig. Källa: https://artfakta.se/naturvard/taxon/reynoutria-japonica-220782
Hot
Parkslide har en förmåga att orsaka mekaniska skador på infrastruktur- och transportnät, på grund av den kraftiga tillväxttakten hos rötterna. Det kraftiga rhizomsystemet kan tränga igenom hårda strukturer som asfalt, dränering, betong och avlopp. ...
...Parkslide har också negativa effekter på biologisk mångfald. Grodor har visat sig få minskad födosöksframgång i habitat som invaderats av parkslide (Maerz m.fl. 2005)...
...Parkslide konkurrerar ut inhemska arter genom att täcka och skugga stora landområden och tränger ut den inhemska floran med tillhörande fauna...
...Parkslide har en förmåga att ackumulera tungmetaller som koppar, zink och kadmium...
..Parkslide minskar också jordbulkdensiteten och ökar halten av organiskt material, vatteninnehåll och näringsnivåer (Grieve 2014).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.