Jag skulle kolla på fler ställen för just nu jämför du en produkt du ska försöka limma och ett av de dyraste för privatpersoner.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kolla med en Bolist butik, har fått priser där som varit väldigt bra.
Sen är det ju inte värre än att du säger till att hörru ni är 8000 dyrare än X vad kan du göra på priset. Det är ju en vara dom knappt behöver hantera, ett samtal för att beställa, lasta av och ta betalt av dig.

Håller limträ att vara utomhus? Tänker på limmet?

Finns en (minst) tråd här på forumet där man gjort egna limträbalkar, du behöver ju inte direkt nån som räknar på det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle kolla på fler ställen för just nu jämför du en produkt du ska försöka limma och ett av de dyraste för privatpersoner.
Menar du att det inte går att limma? :)
 
A
nino nino skrev:
Kolla med en Bolist butik, har fått priser där som varit väldigt bra.
Sen är det ju inte värre än att du säger till att hörru ni är 8000 dyrare än X vad kan du göra på priset. Det är ju en vara dom knappt behöver hantera, ett samtal för att beställa, lasta av och ta betalt av dig.

Håller limträ att vara utomhus? Tänker på limmet?

Finns en (minst) tråd här på forumet där man gjort egna limträbalkar, du behöver ju inte direkt nån som räknar på det.
Tack ska kolla med någon Bolist! :)

Martinssons sa att det går med uteträlim så jag antar dom borde veta? Tanken jag har med det är att det inte ska komma in vatten bara, och framförallt där det inte är väderskyddat så bra, dvs längst ut på sidorna.
 
A
Tror ni dimensionerna är så passa rejäla att det håller för 120cc? Och att det håller för altan med 1,20 på kortsidor och 1,80 på långsidorna. Hur långt kan dom hänga fritt för en altan utan plintar tro? Och hur rejäla brädor måste jag ha för att det inte ska svara med 120cc?

Tittar man på första bilden här: https://jordens.se/#/vic-strngns/ så är det ju inga små plankor som är altan hehe :) Vad kan det vara för mått tro?

Totalt bildar limträbalkarna 12m*18m och huset mitt på med sina 15,6*8,4. Till det tänker jag 15 plintar. 5 på varje balk längst ner (dom som ska vara 18cm*31,5cm).

Sen är det alltså frågan om jag ska ha 225m*11,2 eller 270*11,2 för de 15st som ska vara över dessa 3.
 
richardtenggren
Kolla med C24 i Tierp eller är det för långt bort? Har bra erfarenhet av C24 i Gävle. (y)

Problemet att limma är väl att säkerställa att du uppnår samma hållfasthet som fabrikslimningen, om det nu är kritiskt. Sen borde ju merkostnaden Max vara en piss i nilen på totalen:)

Limträ går även att beställa som impregnerat :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MrZero skrev:
Tack ska kolla med någon Bolist! :)

Martinssons sa att det går med uteträlim så jag antar dom borde veta? Tanken jag har med det är att det inte ska komma in vatten bara, och framförallt där det inte är väderskyddat så bra, dvs längst ut på sidorna.
Tänkte på limmet som används på fabrik men det borde väl också hålla
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är materialet helt rakt och jämnt är det inga problem att limma men är det inte det så kan det bli problem. Eftersom det går att beställa i stort sätt vilka dimensioner som helst så gissar jag också att hanterbara storlekar inte blir så mycket dyrare om man kollar på mer än ett ställe.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Tänkte på limmet som används på fabrik men det borde väl också hålla
Åkt runt och tittat på flera som byggt med limträ utomhus, dock inte som grund men som carports och annat så det verkar vara folk som bygger med limträ ute? Och även arkitektfirmorna jag länkat till verkar köra på det?
 
A
Z z_bumbi skrev:
Är materialet helt rakt och jämnt är det inga problem att limma men är det inte det så kan det bli problem. Eftersom det går att beställa i stort sätt vilka dimensioner som helst så gissar jag också att hanterbara storlekar inte blir så mycket dyrare om man kollar på mer än ett ställe.
Problemet är framkomligheten då jag måste bära limträbalkarna för hand. En 90*315 väger 80kg redan. :) Plus att hur större och längre desto dyrare vad jag kan se i prislistorna? Prisskillnaden på 60.000kr är vad jag fått fram hittills.
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kolla med C24 i Tierp eller är det för långt bort? Har bra erfarenhet av C24 i Gävle. (y)

Problemet att limma är väl att säkerställa att du uppnår samma hållfasthet som fabrikslimningen, om det nu är kritiskt. Sen borde ju merkostnaden Max vara en piss i nilen på totalen:)

Limträ går även att beställa som impregnerat :)
Ska ta mig en titt där, tack. :) Vet att dom varit betydlig dyrare än byggmax på annat men ska testa. :)

Tyvärr 60.000kr än så länge + kostnaden för lyftkran.
 
richardtenggren
MrZero skrev:
Ska ta mig en titt där, tack. :) Vet att dom varit betydlig dyrare än byggmax på annat men ska testa. :)

Tyvärr 60.000kr än så länge + kostnaden för lyftkran.
Hyllpris och offereratpris är sällan samma :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hyllpris och offereratpris är sällan samma :)
Får se vad dom säger, tack. :)
 
A
Men för att återkomma till enbart rubriken: det är ingen här som tycker och tror man ska limma ihop limträbalkar brevid varandra? Enbart för att inte få in vatten mellan dvs.

Och ja man kan beställa större mått direkt men vad jag kan se på offerter så är det mycket dyrare för samma mått + merkostnad för att man inte kan bära dom själv. Från ca 80kg som tyngst till ca 500kg.

Och absolut inte ska limma limträbalkar ute? Även om man målar dom i tjärvitriol?

Är det korrekt uppfattat? :)
 
MrZero skrev:
Men för att återkomma till enbart rubriken: det är ingen här som tycker och tror man ska limma ihop limträbalkar brevid varandra?
Frågan i inledningen"Kan man skruva ihop limträbalkar till grund? "är klar och lättbegriplig, och den har du väl fått svar på?

Vad du vill ha svar på nu är inte lika klart, du själv verkar ju tycka att det är en bra idé så kör på det du tror på och kan hantera tyngdmässigt och ekonomiskt, det finns ju flera åsikter om lämpligheten och men du måste ju ta beslutet själv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.